2026-07-16, 18:53
Medlem
Varför alltid dessa deprimerade bittra föräldrarna ägnar sin tid åt att hata barnfria på internet och aldrig tvärtom ? Kan bara betyda en sak..but hey, have fun with the kids 😘❤️
Citera
2026-07-16, 18:54
Medlem
Yamahavanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ok.
Har du lyckats fått nåt jobb? Tar du nåt som helst ansvar där?
Valde du själv att inte skaffa barn eller fanns inget alternativ?
Om nån möjlighet hade funnits, varför avstod du?

Jag är fast anställd. Och har varit i större delen av mitt liv. Är mellan 35-40. Äger min bostad. Har ett motorintresse och ett någorlunda vettigt sparande. Inget utöver det vanliga, men en ekonomisk trygghet.

Jag valde till 100% att inte skaffa barn. Det har aldrig funnits ett intresse för det hos mig. Och kommer aldrig finnas. Nu börjar jag närma mig åldern där det är för sent. Och det gör mig ingenting!

Möjligheter har funnits många gånger. Har haft flera tjejer genom åren, och varit som en bannhund när det gäller preventivmedel. Ratar även tjejer som har barn sedan tidigare. Vill inte vara en plastpappa. Eller ha en familj.

En sak, som jag kan vara ärlig med dock. Det är att om du är i min ålder, och ska hitta ett fruntimmer som inte har barn, så är det extremt svårt. Antingen ligger det psykisk ohälsa bakom, eller något annat. Finns få, väldigt få vettiga normala kvinnor i min ålder som valt samma väg som jag, och inte velat skaffa barn av personliga skäl.

Men lever singel-liv nu. Och kommer nog göra det resten av mitt liv. Jag är färdig med att ränna efter fruntimmer. Så jävla gött är det inte att doppa.

Och kniper det, åker jag över bron till Danmark och pippar. Gratis, eller för pengar.
Citera
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Dina föräldrar tänkte uppenbarligen inte i samma banor ...... 🤔
Tyvärr inte, önskar dom hade gjort det.

TS är ordentligt trångsynt som lägger alla barnlösa i samma fack. Infantilt korkad snudd på.
Citera
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zsarp
Varför alltid dessa deprimerade bittra föräldrarna ägnar sin tid åt att hata barnfria på internet och aldrig tvärtom ? Kan bara betyda en sak..but hey, have fun with the kids 😘❤️

Funderade länge på att skriva något liknande 🥳🥂😂
Citera
Medlem
Citat:
Jadu. De flesta av dem vill nog inte det egentligen men de känner sig själva ändå så bra och en del av dem har nog dåligt självförtroende också. Men de tar beslutet att jag klarar inte det här eller jag ska nog inte sprida mina gener vidare.

I verkligheten finns massor av olämpliga föräldrar. Gissar att du är en av dem? Och de blir fler och fler eftersom det inte finns någon selektionstryck för bra föräldraskap i en välfärdsstat.
Citera
2026-07-16, 18:56
Medlem
Citat:
Möjligt.
Jag har också träffat på en hel del av dessa duktiga barn. Har ingen känsla av att de oftare skulle vara barnlösa. Men de av dem som är det kan säkert vara riktigt bra som arbetare inom vården.
Frågan är hur mår de där hemma?

Du kanske bara inte vet om det. Många håller tyst om barnfrågan eftersom det fortfarande är väldigt stigmatiserat (särskilt för kvinnor). Det finns ju risk att råka yttra det inför någon som resonerar som trådstarten. Eller att man hamnar i ett förhör om varför man inte vill ha barn och peppras med argument om varför det är så fantastiskt.

Varför just vården? Att vara ordentlig, jobba hårt och vara empatisk är väl positiva egenskaper i rätt många yrken?

Ingen aning. Dom jag träffat på har haft ganska rikt socialt liv utanför jobbet och är engagerade i olika idrottsföreningar (typ tränare för barn osv), eller engagerar sig i civilsamhället på andra sätt. Men det ser nog olika ut eftersom människor gillar olika saker.
Citera
2026-07-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zsarp
Inte sett till nån deprimerad förälder än i denna tråden, inte heller nån som hatar barnfria.
Faktiskt vettiga diskussioner.
Ville du bidra med nåt till diskussion också?
Citera
2026-07-16, 19:02
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag har en fru, det är som att ha ett barn.

😂

Med fördelen att när man förhindrat henne från att ”stoppa fingrarna i kontakten” fem gånger kan man med gott samvete låta henne stoppa in dem sjätte gången.
Citera
2026-07-16, 19:04
Medlem
Citat:
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.

Om jag vore arbetsgivare skulle jag av flera skäl hellre anställa personer utan barn. Sannolikheten är betydligt högre att de kan lägga mer tid och fokus på arbetet, samtidigt som man slipper kalkylera med risker för vabb och annan frånvaro. De är oftast mindre utslitna och slipper den vardagsstress som hämtningar och lämningar innebär. Ja enligt lagen får man inte diskriminera så men är säker på att många arbetsgivare tänker så.
Citera
2026-07-16, 19:06
Medlem
Terrorstorms avatar
Alltid komiskt hur främst småbarnsföräldrar desperat söker med både ljus och lykta efter anledningar att rättfärdiga sin nya, högst självvalda, livsstil. Är det inte att barnen är fantastiska så är det att alla andra, som inte sitter i samma båt, måste göra något fel.

Lågt hängande frukt.
Citera
2026-07-16, 19:09
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
40+kvinnor utan barn är däremot det allra sämsta av allt att få in på en arbetsplats.
Ja. Antingen är de stukade för att de av någon anledning inte fått barn eller också är de så stukade att de inte vill ha barn. Samma resultat.
Citera
2026-07-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det handlar i grunden om en ond cirkel som nästan alltid startar i deras egen barndom. Många av dessa människor växte upp i dysfunktionella hem med känslomässigt frånvarande föräldrar eller i en miljö där de aldrig fick lära sig vad äkta ansvar och villkorslös kärlek innebär. De bär på ett misslyckat känsloliv från uppväxten som de aldrig har bearbetat och när de sedan blir vuxna klarar de inte av att etablera de djupa, uppoffrande relationer som krävs för att bilda familj och det är deras eget fel att de fastnar i det stadiet eftersom de väljer den enkla vägen att förbli i sin bekväma, egoistiska bubbla i stället för att mogna. De väljer bort barn eftersom tanken på att sätta någon annan före sig själva skrämmer livet ur dem i ett direkt resultat av deras egna brister och en misslyckad start i livet.

Och otroligt många av dom trasiga människorna skaffar barn utan att ha tagit itu med sina problem och blir lika kassa föräldrar som dom själva växte upp med. Vi kan väl åtminstone vara överens om att normen i samhället fortfarande är att skaffa barn, och barnfria är i solklar minoritet. Även om många föräldrar (både dom bra och dom dåliga) intalar sig själva att det bara är samhällets bottenskrap som aldrig skaffar barn och alla föräldrar är exemplariska, lyckade och goda människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in