2026-07-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Det finns alltid pengar till vuxna afganer som lakvar barn.

Eller politiker som behöver högre lön. Bara Ulf Kristerssons senaste lönehöjning om 7000 kr till 211 000 kr motsvarar närmare 150% av riksnormen.
Citera
2026-07-16, 15:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Många empatistörda idioter som svarat. Ingen överraskning, det är trots allt flashback. Tycker det är rimligt att kommunen fixar ett rullstolsanpassat badställe. Inte överallt men vid nått bad borde det gå att ordna, det är knappast nån stor utgift.

Representationslagen i fotboll och hockey brukar inte ha några problem att mjölka pengar ur kommunerna till nya faciliteter. Där om något kan man ifrågasätta samhällsnyttan.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2026-07-16 kl. 15:43.
Citera
2026-07-16, 16:02
Medlem
Din Morsas avatar
Om man är lite om sig och kring sig så borde man väl kunna använda närmsta båtslip för att ta sig ner i vattnet?
Citera
2026-07-16, 16:08
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hon kan väl sköljas av med en slang, eller att några män bär ner henne i vattnet? Ett annat alternativ är transportrullstol och att köra ner henne via rampen (som skattebetalarna också betalat)...

Edit: det borde kanske även finnas badplatser som personer med grav social fobi och/eller autism kan nyttja - man bokar stranden i ett par timmar och slipper andra, gärna med hög mur runt
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2026-07-16 kl. 16:12.
Citera
2026-07-16, 16:16
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Röstar Ronjas föräldrar på AFS?
Annars har man valt att prioritera andra folkgrupper före sin egen dotter och sitt eget land.
Det är så politik fungerar i sin essens vissa grupper prioriteras över andra.
Nu har majoriteten av svenskarna valt att prioritera Nato, Eu, internationell bolsjevism och massinvandring.
Tråkigt för Ronja men det är så det fungerar i det mångkulturella Sverige, den starkes rätt gäller.
Svenskar som Ronja blir bortprioriterade av makthavarna, eftersom hon inte producerar något materialistiskt värde för dem. Några hundratusen Indier har ett större värde än Ronja, det är där man lägger sin prioritet.
Rättvisa och det ovärderliga säljs ut för kortsiktiga vinster och personlig makt.
Citera
2026-07-16, 17:22
Medlem
Luriosans avatar
Det finns lösningar, men det kräver en del logistik och planering. För övrigt har jag alltid bott vid städer som ligger vid kusten och jag har nog aldrig sett något riktigt omklädningsrum. I bästa fall en liten toalett.

Här är mina lösningar:
- Byt om till badkläder hemma och be om tillfällig kateter
- Lyft kan man ibland få låna av sjukvården eller så får man lyfta upp och ner manuellt från rullstolen
- Finns anpassade badplatser, men då får de åka långt bort
- Bada på anpassade badhus

Jag har jobbat 10+ år med bl.a. förlamade människor och jag kan tycka att en ganska stor del av samhället redan är anpassat.

Sedan kan man också spekulera om detta enbart kommer gynna Ronja eller om någon mer kommer ta del av den anpassade badplatsen. Om det enbart gynnar en individ kan jag tycka att det inte gagnar samhällsnyttan.
Citera
2026-07-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus

Gravt handikappade Ronja kan tyvärr inte bada ute eftersom det saknas lyft och anpassade omklädningsrum för henne. Är det något kommunen borde åtgärda? Har Ronja rätt att bada överallt?
Absolut inte.

Kommunen bör skänka henne ett hus med en funkisanpassad pool på tomten så att det blir rättvist för alla. Hon får bada och vi andra får mysa i den varma känslan av att bo i en Humanitär Stormakt.
Citera
2026-07-16, 18:08
Medlem

Dina lösningar var väl ok, men fan, kan man göra livet lite enklare och något bättre för de som har det så svårt, varför inte? Jag skulle tro att fler kommer gynnas av den anpassade badplatsen, att ha åtminstone en badplats inom en viss radie tycker jag är rätt väg att gå.
Citera
2026-07-16, 19:13
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FearisaMotion
Dina lösningar var väl ok, men fan, kan man göra livet lite enklare och något bättre för de som har det så svårt, varför inte? Jag skulle tro att fler kommer gynnas av den anpassade badplatsen, att ha åtminstone en badplats inom en viss radie tycker jag är rätt väg att gå.
Nu vet jag inte vilken badplats som är tilltänkt att bli anpassad och vilken skribenten vill ska anpassas. Oavsett kommer det att ta tid och det skulle inte förvåna mig om det landade på tio miljoner. Omklädningsrum med lift, duschbrits, parkerad rullstol och hygienstolar tar mer plats än vad man tror om man dessutom ska kunna röra sig ordentligt när man använder dessa hjälpmedel.

Utöver det har omklädningsrummet troligtvis inte möjlighet att ligga på strandkanten och man måste se över gången mellan omklädningsrum och brygga med lift. Jag tror inte heller skribenten kommer nöja sig med en lift utan vill troligtvis hellre ha en hiss som går ner i vattnet för de som vill bada med sin rullstol.

Vi får heller inte glömma bort bussförbindelser som kör flera gånger i timmen för annars lovar jag att någon kommer att börja gnälla över dålig tillgänglighet för de som inte äger en bil. Sedan se så att det finns en bra parkeringsplats med plats för flera handikapparkeringar.

Jag har säkert glömt något som också behövs göras eller överdrivit på någon punkt. Jag tycker att ska man göra en plats anpassad så ska man göra det ordentligt för alla möjliga funktionshinder. Därav får man se hur många personer som kommer gynnas av denna anpassning för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
Citera
2026-07-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Nu vet jag inte vilken badplats som är tilltänkt att bli anpassad och vilken skribenten vill ska anpassas. Oavsett kommer det att ta tid och det skulle inte förvåna mig om det landade på tio miljoner. Omklädningsrum med lift, duschbrits, parkerad rullstol och hygienstolar tar mer plats än vad man tror om man dessutom ska kunna röra sig ordentligt när man använder dessa hjälpmedel.

Utöver det har omklädningsrummet troligtvis inte möjlighet att ligga på strandkanten och man måste se över gången mellan omklädningsrum och brygga med lift. Jag tror inte heller skribenten kommer nöja sig med en lift utan vill troligtvis hellre ha en hiss som går ner i vattnet för de som vill bada med sin rullstol.

Vi får heller inte glömma bort bussförbindelser som kör flera gånger i timmen för annars lovar jag att någon kommer att börja gnälla över dålig tillgänglighet för de som inte äger en bil. Sedan se så att det finns en bra parkeringsplats med plats för flera handikapparkeringar.

Jag har säkert glömt något som också behövs göras eller överdrivit på någon punkt. Jag tycker att ska man göra en plats anpassad så ska man göra det ordentligt för alla möjliga funktionshinder. Därav får man se hur många personer som kommer gynnas av denna anpassning för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
Krävs dessutom personal som regelbundet ser till att utrustning som lift , dushbrist osv är i skick och inte blivit skadade , krävs nog tom att utrymmet hålls låst och den som vill använda utrustningen bokar tid för att använda detta
Citera
2026-07-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Ensamstående kraftigt överviktig mamma som kräver att allt skall anpassas efter hennes och dotterns behov. Jag är själv funktionshindrad efter en olycka och kan inte bada ute. Jag kräver inga anpassningar utan gör saker som jag klarar av istället.

Bra tänkt det är ju så man får göra. Även utan regelrätta handikapp så har väl många fysiska begränsningar. Kommunen har anpassade bad och då får man gå dit helt enkelt.
Citera
2026-07-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Exakt.
Jag läste om detta på Facebook och vi var fler som föreslog detta medborgarförslag då det i kommunen inte finns någon badplats som är anpassat för hennes behov.
Men nu till dig.
Du verkar ha lite svårt att förstå hur skattebetalarnas pengar ska användas.
Pengarna ska användas för att gagna hela befolkningen och inte de bara de som kan leva ett normalt liv.
Alla kommunala faciliteter är allas egendom och ska anpassas efter behov.
Sedan kan jag hålla med om att det där var en löjlig artikel av SVT då Linköping är en bra komun. Att de inte löst problemet tidigare kan enkelt förklaras med att ingen tagit upp frågan.

Icke handikappade får ofta inte besöka handikappsbad. Skulle det oxå vara en rättighet då? Mycket varmare o skönare vatten där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in