2026-07-16, 12:57
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det kommer kosta enorma pengar och straffen kommer inte stå i proportion till brotten.

Det går att kapa kostnader på fängelser, det finns många länder som har låga kostnader på att ha folk i fängelse, bara att gå åt det hållet.

Att det inte skulle stå i proportion till brotten håller jag inte med om alla, blir ju väldigt tydligt, man får rätt straff för varje brott, är ju helt galet idag att mängdförbrytare kan dömas för en hel rad brott men slipper straff för de flesta.
Har man begått 5 inbrott ska man sitta längre än en som begåtts 1.
Citera
2026-07-16, 13:00
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett (1) mycket grovt brott. Det är en rimlig inställning.

Grova brott behöver givetvis få mycket hårdare straff än idag så man rundar det problemet i de flesta fall, det har du helt rätt i.
Citera
2026-07-16, 13:14
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Problemet är att det kostar väldigt mycket att låsa in folk och hålla dom borta från samhället. Att låsa in en notorisk cykeltjyv i 4 år gör nog ingen större nytta än om han "bara" blev inlåst i 6 månader.

I USA har de ett system med korta straff för första och längre för andra brottet. Vid tredje brottet så blir det ett mycket kännbart straff:

Så fungerar lagen:Första brottet: Personen döms till det vanliga straffet för brottet.Andra brottet: Straffet fördubblas ofta och räknas som en "strike" i systemet.Tredje brottet (The Third Strike): Eftersom personen redan har två "strikes" träder lagen i kraft och ger ett extremt långt fängelsestraff.

Om vi tillämpar det på cykeltjuvar så tror jag de som håller på och livnär sig på stölder tänker om. Alternativet är att de är ute ur cirkulation 25 år, som är den vanliga strafftiden för third strike.

Vad gäller kostnaden beror det på hur det hela sköts. Tycker du att fångarna skall ha tillgång till samlagsrum vid dambesök? Ha bättre mat än barnen i skolorna eller de gamla på hemmen?

Varför inte lägga ut driften av fängelser på entreprenad och låta fångarna arbeta ihop kostnaden för deras mat och värme i cellerna? Jobbar de dåligt får de sämre mat och lägre temperatur i cellerna.

Jag tycker en serievåldtäktsman skall inte släppas ut på mycket lång tid, inte slippa straff för de sista våldtäkterna.
Citera
2026-07-16, 13:23
Medlem
Citat:
För att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett (1) mycket grovt brott. Det är en rimlig inställning.

Och det är inte heller vad det handlar om primärt, utan om någon våldtäkt 10 person ska de inte dömas för varje våldtäkt och straffas därefter. Idag döms de ibland vara för 3-4 st i sådana fall, pga att åklagarna ser inget syfte med att lägga mer resurser när det inte blir högre straff ändå. De övriga brottsoffer får få dels höra att rättssystemet "bjuder" förövarna på deras övergreop, samt de kan sen inte heller få skadestånd, ersättning ifrån försäkring mm.

Men utöver det så om man begår 100 inbrott så kanske man ska ha högre straff också än någon som har gjort en misshandel.

Ni som älskar att dalta med kriminella och pissa offren i ansiktet drar alltid till med helt orealistiska exempel, tex att snattare ska få livstids fängelse och liknande.

Straffrabatten är bland det sjukaste vi har i vårt sk rättssamhälle. Att i praktiken uppmuntra kriminella att begå mer brott är HELT sinnessjukt.
Citera
2026-07-16, 13:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Grova brott behöver givetvis få mycket hårdare straff än idag så man rundar det problemet i de flesta fall, det har du helt rätt i.

Ja, så tänker en riktig reptilhjärna. Helst dödstraff, va? Det är precis såna som dig högerns auktoritära fascistpolitik riktar sig till. Vi som klarar av att tänka mer nyanserat förstår att den här politiken gör mer skada än nytta för Sverige, och tack oss finns det fortfarande hopp om demokrati och en oberoende rättsstat.
Citera
2026-07-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och det är inte heller vad det handlar om primärt, utan om någon våldtäkt 10 person ska de inte dömas för varje våldtäkt och straffas därefter. Idag döms de ibland vara för 3-4 st i sådana fall, pga att åklagarna ser inget syfte med att lägga mer resurser när det inte blir högre straff ändå. De övriga brottsoffer får få dels höra att rättssystemet "bjuder" förövarna på deras övergreop, samt de kan sen inte heller få skadestånd, ersättning ifrån försäkring mm.

Men utöver det så om man begår 100 inbrott så kanske man ska ha högre straff också än någon som har gjort en misshandel.

Ni som älskar att dalta med kriminella och pissa offren i ansiktet drar alltid till med helt orealistiska exempel, tex att snattare ska få livstids fängelse och liknande.

Straffrabatten är bland det sjukaste vi har i vårt sk rättssamhälle. Att i praktiken uppmuntra kriminella att begå mer brott är HELT sinnessjukt.
Det är på detta sätt "livstidskriminella" uppstår, har man gjort två-tre brott så är det bara å köra på...
Citera
2026-07-16, 13:30
Medlem
Citat:
Minimistraffet för våldtäkt (normalgraden) i Sverige är 3 år och maxstraffet är 6 år. Med din logik anser du alltså att en man/kille ska sitta i 18 år om han exempelvis slarvat med kondomen. Det låter inte vettigt någonstans.

(FB) Dömd till 3 år för våldtäkt pga skippad kondom. Borde inte p-piller räcka? (2026-06-25)

Och där kom extremexemplet igen.

Dels så lär det ju inte bli maxstraff i det fallet.(Även om just det fallet är mycket märkligt, de allra flesta våldtäktsdomar är just det som avses

Dels lyckas man med samma sak 2 ggr till kanske man faktiskt inte ska hålla på med sex.

Varför tycker du att någon som våldtar 3 kvinnor ska ha rabatt på straffet? Och när han våldtar fler kvinnor när han borde varit inlåst, vad säger du till de offren? Att det är orimligt med långa straff för serievåldtäktsman?
Citera
2026-07-16, 13:53
Medlem
bioaccs avatar
Jag kan ibland tänka att vissa brott egentligen inte borde klassas som brott. Om man då i ett hypotetiskt fall gör något man anser sig ha full rätt till på plats, som att trippa och främja neuroplasticiteten på Jamaica, men sen har kvar substansen i blodet när man landar på Arlanda och råkar åka fast för detta, om och om igen; ska man då begrava denna lagbrytare i en cell på livstid? Det verkar inte rätt.
Citera
2026-07-16, 13:54
Medlem
fittanstickerframs avatar
Jag tror att jag tycker att det vore bättre att avskaffa två tredjedelar-regeln.

Jag vill se att om man döms till 6 år så betyder det att man sitter i 6 år, inte 4.
Citera
2026-07-16, 14:02
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ja, så tänker en riktig reptilhjärna. Helst dödstraff, va? Det är precis såna som dig högerns auktoritära fascistpolitik riktar sig till. Vi som klarar av att tänka mer nyanserat förstår att den här politiken gör mer skada än nytta för Sverige, och tack oss finns det fortfarande hopp om demokrati och en oberoende rättsstat.

Jag har ingenting emot dödsstraff i en del fall, du kan väl förklara med ditt nyanserade tänkande varför Anders Behring Breivik, Ulf Olsson och Anders Eklund skulle få en möjlighet till liv överhuvudtaget.

Dör övrigt har ju även dina sossar insett att straffåldern behöver sänkas och de övergav "värstingresorna" eftersom även de insåg att dalt inte var rätt väg att gå.

Varför vill du underlätta för kriminella och göra så de kommer ut fortare och kan begå nya brott?
Citera
2026-07-16, 14:03
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Jag tror att jag tycker att det vore bättre att avskaffa två tredjedelar-regeln.

Jag vill se att om man döms till 6 år så betyder det att man sitter i 6 år, inte 4.

Helt rätt, sinnessjukt att de inte behöver sitta av sitt straff.
Citera
2026-07-16, 14:10
Medlem
bioaccs avatar
Hur välkomnad är den här lagändringen bland landets ekobrottslingar?

Jag menar, det har varit ganska tyst från högerns manschettbrottslingar på sistone, men den ideologiska alliansen med Moderaterna lär ju trots det bestå - inte sällan med djupt rotade vänskapsband på [infoga valfritt skatteparadis här].
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in