2026-07-16, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett (1) mycket grovt brott. Det är en rimlig inställning.
Som jag tolkat det så finns någon regel som hindrar det, kan vara typ att brotten ligger i nedre skalan för det brottet och man kan högst döma till maxstraffet i skalan för brottet. (Det med högst straffvärde)
Idag har man utgått från lägre skala nu skall det oftare dömas högre.
Senast redigerad av tjanska 2026-07-16 kl. 11:25.
Citera
2026-07-16, 11:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är fortfarande inte gratis med fängelseplatser, fler och längre frihetsberövande straff, strängare regler kring villkorlig frigivning osv i kombination med slopad "mängdrabatt" blir kontraproduktivt. Det är ju inte heller så att de som suttit i fängelse har allt serverat på ett fat när de väl kommer ut och pratar vi då beroende/missbruk är risken skyhög för återfall.
Rättsapparaten med domare, jurister, åklagare, advokater och soctanter är inte direkt gratis, lägg till poliser som skall gripa skräpet och försäkringsbolag som skall betala oredan de tillför samhället.

Jag röstar för att låsa in dem LÄNGE!
Citera
2026-07-16, 11:41
Medlem
kyzyls avatar
tycker att som med åldersrabatt så beror på vilket brott och brottets natur.
ja till att serievåldtäktsmän, mördare, misshandlare, och andra som utgör en fara för vanliga människor ska få längre straff. men allt är en kostnad.
Om någon person utfört brott som inte är särskilt våldsamma eller sadistiska kan jag nog tycka man kan ha både straffrabatt och åldersrabatt såvida de inte upprepar brotten när det väl släpps ut.
då borde de få längre straff såklart.
Det är kostsamt att ha folk inlåsta.
Tror inte heller det avskräcker folk med längre straff (men det hindrar gärningsmännen från att fortsätta utsätta oskyldiga människor och det ger brottsoffer en upprättelse vilket är bra), men jag tror samtidigt atr det hade avskräckt brottslingar mer om riskerna att åka fast till att börja med var högre.
Sveriges poliskår har stora strukturella problem och borde reformeras eller byggas om, men det vill inte politikerna prata om, det är lättare att göra populistiska utspel om hårdare straff
Citera
2026-07-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Isåfall varför inte införa tand för tand, öga för öga också som i gamla testamentet? Eller tillåta blodshämnd och klankrig?

Tycker det är intressant att du nämner gamla testamentet för det är ju faktiskt inte helt tydligt hur öga för öga, tand för tand ska tolkas. Många menar att det är en uppmaning till straff medan många menar att det är en uppmaning att tänka på proportioner. Oavsett kan det vara värt att tänka.

Onanikrem är någon som inte tycks tänka allt för mycket. Nu tar han upp rättegångs-, utrednings- och advokatkostnader. Jag tänker att dessa kostnader kanske inte skulle behöva skena iväg om folk inte riskerade fleråriga fängelsestraff för minsta lilla.

Man måste någonstans ifrågasätta det vettiga i att ha en enorm brist på fängelseplatser samtidigt som andra länder tack vare att de satsar på annat än frihetsberövande straff har ett sånt överskott att de kan hyra ut till Sverige.

Värt att poängtera är också att det inte bara är "gängkriminella" som sitter på kåken.
Citera
2026-07-16, 11:59
Medlem
Jättebra förslag. Riktigt bra.

Om en man våldtar 3 kvinnor så döms han 2 år för kvinna ett, 1 år för kvinna två och kvinna tre får ingen upprättelse alls för henne får han 0 år. Så kan vi inte ha det.

Våldtar du 3 kvinnor ska du ha maxstraffet för alla 3.

Ruttna i fängelset.
Citera
2026-07-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyzyl
tycker att som med åldersrabatt så beror på vilket brott och brottets natur.
ja till att serievåldtäktsmän, mördare, misshandlare, och andra som utgör en fara för vanliga människor ska få längre straff. men allt är en kostnad.
Om någon person utfört brott som inte är särskilt våldsamma eller sadistiska kan jag nog tycka man kan ha både straffrabatt och åldersrabatt såvida de inte upprepar brotten när det väl släpps ut.
då borde de få längre straff såklart.
Det är kostsamt att ha folk inlåsta.
Tror inte heller det avskräcker folk med längre straff (men det hindrar gärningsmännen från att fortsätta utsätta oskyldiga människor och det ger brottsoffer en upprättelse vilket är bra), men jag tror samtidigt atr det hade avskräckt brottslingar mer om riskerna att åka fast till att börja med var högre.
Sveriges poliskår har stora strukturella problem och borde reformeras eller byggas om, men det vill inte politikerna prata om, det är lättare att göra populistiska utspel om hårdare straff

Just hur polisen sköter sitt uppdrag tycker jag absolut är vettigare att diskutera. Det kanske inte är vettigt med en centraliserad organisation framför en mer lokalt förankrad där förebyggande arbete kan dominera mer än att endast lagföra.
Citera
2026-07-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Jättebra förslag. Riktigt bra.

Om en man våldtar 3 kvinnor så döms han 2 år för kvinna ett, 1 år för kvinna två och kvinna tre får ingen upprättelse alls för henne får han 0 år. Så kan vi inte ha det.

Våldtar du 3 kvinnor ska du ha maxstraffet för alla 3.

Ruttna i fängelset.

Minimistraffet för våldtäkt (normalgraden) i Sverige är 3 år och maxstraffet är 6 år. Med din logik anser du alltså att en man/kille ska sitta i 18 år om han exempelvis slarvat med kondomen. Det låter inte vettigt någonstans.

(FB) Dömd till 3 år för våldtäkt pga skippad kondom. Borde inte p-piller räcka? (2026-06-25)
Citera
2026-07-16, 12:16
Medlem
Citat:
Minimistraffet för våldtäkt (normalgraden) i Sverige är 3 år och maxstraffet är 6 år. Med din logik anser du alltså att en man/kille ska sitta i 18 år om han exempelvis slarvat med kondomen. Det låter inte vettigt någonstans.

(FB) Dömd till 3 år för våldtäkt pga skippad kondom. Borde inte p-piller räcka? (2026-06-25)

OM du har sex med 5 tjejer - alla 5 säger jag vägrar knulla dig utan kondom - du väljer att skita i vad kvinnan säger och därmed, mot hennes vilja - vid 5 tillfällen knullar 5 olika tjejer utan hennes tillåtelse. Då ska du naturligtvis straffas för detta också. Alltså ja. Sen ska du helst utvisas.
Citera
2026-07-16, 12:20
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För att flera mindre brott inte ska kunna ge en högre straffskala än ett (1) mycket grovt brott. Det är en rimlig inställning.
Har redan förklarat för en annan nolla, men tar det igen, de som vet att de har ett längre straff kommande tar på sig andra mindre brott mot pengar.

Alltså går det att sälja brott där jag är misstänkt men den med rabatten tar på sig mot 10 000 sek.

Vips så är jag klarerad.

Förstår du?
Citera
2026-07-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Har redan förklarat för en annan nolla, men tar det igen, de som vet att de har ett längre straff kommande tar på sig andra mindre brott mot pengar.

Alltså går det att sälja brott där jag är misstänkt men den med rabatten tar på sig mot 10 000 sek.

Vips så är jag klarerad.

Förstår du?

Nu pratar du om något helt annat...
Citera
2026-07-16, 12:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Onanikrem är någon som inte tycks tänka allt för mycket. Nu tar han upp rättegångs-, utrednings- och advokatkostnader. Jag tänker att dessa kostnader kanske inte skulle behöva skena iväg om folk inte riskerade fleråriga fängelsestraff för minsta lilla.

Man måste någonstans ifrågasätta det vettiga i att ha en enorm brist på fängelseplatser samtidigt som andra länder tack vare att de satsar på annat än frihetsberövande straff har ett sånt överskott att de kan hyra ut till Sverige.

Värt att poängtera är också att det inte bara är "gängkriminella" som sitter på kåken.
Om du läser lite längre bak i tråden så nämnde jag att en liten klick livsstilskriminella står för en övervägande stor del av småbrotten som stöld, ringa stöld, inbrott och misshandel. Att dessa åker in och ut på rättegång efter rättegång kostar ofantliga summor, plus skador de orsakar i samhället och försäkringspengar som skall betalas ut för deras "hyss" Liksom inte en cykel, en oxfilé de stjäl. De livnär sig på småbrott utan nämnvärda konsekvenser.

Istället för att de skall åka in och ut i rättssalen två - tre gånger om år skulle samhället tjäna på att hålla dem permanent inlåsta. En enda rättegång kan kosta 300 till mer än 500k. Till vilken nytta? De har ju ändå klippkort i tingsrätten. Direkt de kommer ut fortsätter de som vanligt.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-16 kl. 12:46.
Citera
2026-07-16, 12:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Bedrägerier: Har de gjort 30 bedrägerier skall de dömas för bedrägeri 30 gånger och straffas för varje bedrägeri! Hur svårt är det att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in