2026-07-16, 02:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Ja du " vann"
Hur känns det , måste vara en mäktg känslaatt visa hela flashback hur hur fel dem har?

Anledningen till att du står i '52-0' är inte för att du har rätt, utan för att din ursprungsfråga bygger på din lilla hjärnas fantaiser

Det finns ingen modell som heter 'Claude Fable 5'.
Vart är den?

("Det som händer i ett ANN vid ett 'verbaliserat' IQ-test är inte mystik, utan ren matrisalgebra och statistisk mönstermatchning. ") (-AI svar tom , din superkompis hjälper mig?)

Modellen räknar ut sannolikheten för nästa ord baserat på liknande textstrukturer i sitt träningsdata.
Att du har suttit och gaggat fram hemmasnickrad filosofi med en LLM som validerar dina egna fördomar gör dig inte till vinnare, endast en pajas
Jag hade uppskattat mindre naivitet, mindre otrevligheter, mer intellektuell hederlighet och slutligen konsensus. Men det verkar osannolikt när majoriteten av stolpskotten här fokuserar på att protestera mot att det kan finnas några risker med AI.

Jag "vinner" bara om vi överlever ASI.

De IQ-test som vi har pratat om är kompletta IQ-test skapade och godkända av Mensa, det är inte bara verbala test. Gissade du om detta eller ljuger du medvetet?

Fable 5 är Mythos med censur, det har jag skrivit många gånger. Det finns trådar om detta.
Citera
2026-07-16, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag hade uppskattat mindre naivitet, mindre otrevligheter, mer intellektuell hederlighet och slutligen konsensus. Men det verkar osannolikt när majoriteten av stolpskotten här fokuserar på att protestera mot att det kan finnas några risker med AI.

Jag "vinner" bara om vi överlever ASI.

De IQ-test som vi har pratat om är kompletta IQ-test skapade och godkända av Mensa, det är inte bara verbala test. Gissade du om detta eller ljuger du medvetet?

Fable 5 är Mythos med censur, det har jag skrivit många gånger. Det finns trådar om detta.
Chatt GPT Du skulle det va??

Varför visar inte använadren sina nedvärderadnde ord när han bli överbevisad gång på gång?
Ja detta är IQTestn din hjärna har inte begripit skillnad.en mellan mattematik och biologi- har open AI andra åsikter?

Obs detta svar är männskogenerat och har kritik mot Scam altmans äckliga lilla låtsasbubbla som spricker.
I Europa är vi ej lika dumma som amerikanarna.

Edit tror du att något du skriver överhuvutaget stämmer med verkligheten ?
Citera
2026-07-16, 10:16
Medlem
Apropå ts, är det nån som sett senaste avsnittet av Joe Rogan med Nick Bostrom? Avsnitt 2525. (Näst senaste är det visst)

Tänker om det finns något relaterat där som kan diskuteras i tråden?

Han brukar väl oxå tro att att plåtnicklas kommer vända sig emot honom en mörk natt när den utvecklat ångest?
Citera
2026-07-16, 10:31
Medlem
Citat:
Hur utvecklar dataspelet "Call of Duty" ett medvetande och börjar döda människor? Den frågan är precis lika irrelevant som din halmgubbe här.
Det är ju en halmgubbe du producerar här. Precis som vanligt.

Och det är precis som vanligt att du klarar av att ge exakt 0 sakligt svar på det du citerar.

Det är helt tomt på något som helst svar på hur ett BDD utvecklar ett medvetande.

Citat:
Vilket ökar p(doom), varje gång jag läser dumheterna.
Allt du skriver tyder på att du inte förstår utan har hamnat i en låsning.

---------------------------
Not: BDD är ett alternativt men ineffektivt sätt att lagra information för en språkmodell.
Men BDD var det som användes på 1980-talet när man jobbade med sådant. Att använda NN för lagring var orealistiskt, för datorkraften var på tok för klen då för att kunna träna större NN.
Citera
2026-07-16, 11:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Q: Vad händer i ett ANN (Artificial Neural Network) när "språkmodellen" får 130 IQ-poäng på ett sådant test?
Det fungerar ungefär som en autist, som har mönsterigenkänning och logiska dataströmmar hårdkodat i hjärncellerna. En autist får alla rätt på IQ-test men eftersom det bara är så autisthjärnan opererar så är det inget tillförlitligt sätt att mäta faktisk IQ hos autisten.
Citera
2026-07-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det fungerar ungefär som en autist, som har mönsterigenkänning och logiska dataströmmar hårdkodat i hjärncellerna. En autist får alla rätt på IQ-test men eftersom det bara är så autisthjärnan opererar så är det inget tillförlitligt sätt att mäta faktisk IQ hos autisten.

Lite så ja.

Ungefär som att man skulle tro att Kim Peek (som filmen Rainman är baserad på) är smartast i världen eftersom att han är exceptionellt bra på matematik och har fotografiskt minne.

Men om du ber honom knyta sina skor så står han och stirrar på dig som att du vore ett utomjording som vill äta upp honom…
Citera
2026-07-16, 13:28
Medlem
Citat:

Testerna har syntolkats för textbaserade modeller. Det framgår inte hur t.ex. Fable 5 har fått testet presenterat för sig. Fable 5 fick också "bara" 109 på det öppna testet, så har den 130 eller 109 IQ då?
Citera
2026-07-16, 13:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Testerna har syntolkats för textbaserade modeller. Det framgår inte hur t.ex. Fable 5 har fått testet presenterat för sig. Fable 5 fick också "bara" 109 på det öppna testet, så har den 130 eller 109 IQ då?
I avsikt att nå ökad förståelse undrade jag vad som skiljer en modell med IQ 130 från en mdell med IQ 73. Om du vill kan du använda 109 som exempel i stället.
Citera
2026-07-16, 13:59
Medlem
Citat:
I avsikt att nå ökad förståelse undrade jag vad som skiljer en modell med IQ 130 från en mdell med IQ 73. Om du vill kan du använda 109 som exempel i stället.
Det är ju i princip omöjligt att svara på eftersom modellerna är closed source. Vi vet ingenting om hur de är uppbyggda, tränade och fine-tuned.

Om vi antar att båda modellerna har utgått från visuella representationer av testet kan det räcka med att Fable tolkade bilderna mer korrekt.

En annan förklaring kan vara att Fable är en större modell och därför kan hålla mer detaljer mellan aktiveringar.

Det kan också vara ett resultat av olika post-training där Fable kan ha tränats att testa och verifiera innan den svarar.

Jag vet inte vad poängen med din fråga är mer än att du vill "bevisa" det vi alla redan vet: ingen kan veta exakt, för vi har ingen insyn i någon av modellerna.
Citera
2026-07-16, 14:03
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det är ju i princip omöjligt att svara på eftersom modellerna är closed source. Vi vet ingenting om hur de är uppbyggda, tränade och fine-tuned.

Om vi antar att båda modellerna har utgått från visuella representationer av testet kan det räcka med att Fable tolkade bilderna mer korrekt.

En annan förklaring kan vara att Fable är en större modell och därför kan hålla mer detaljer mellan aktiveringar.

Det kan också vara ett resultat av olika post-training där Fable kan ha tränats att testa och verifiera innan den svarar.

Jag vet inte vad poängen med din fråga är mer än att du vill "bevisa" det vi alla redan vet: ingen kan veta exakt, för vi har ingen insyn i någon av modellerna.
Egentligen är poängen att de som har insyn i modellerna inte heller vet detta.
Citera
2026-07-16, 14:14
Medlem
Citat:
De vet hur de är uppbyggda och hur de har tränats, vilket är mer än vi på Flashback vet. De vet antagligen också en hel del om hur allt detta påverkar modellernas förmågor, även om de inte kan se exakt vad som sker i detalj.
Citera
2026-07-16, 14:18
Medlem
Citat:

Det är väl snarare så att det tar för lång tid för en människa att ta fram den matematiska formeln för det, men om en dator kan räkna ut något, så kan det naturligtvis oxå förklaras efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in