2026-07-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Men är inte de flesta restauranger ganska tydliga med sina lunchmenyer? Jag kan verkligen inte se det stora problemet och då har jag ändå ätit ute i snart 40 år. Eller drygt 40 år när jag tänker efter...
Jag gick efter problemet som ts sa sig ha. Det är väl den frågan som tråden handlar om.
Citera
2026-07-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjyBee
Men när restaurangen själv uppger att ā la carten ingår i lunchmenyn så måste de väl ändå kunna servera det också?

Till samma pengar?
Citera
2026-07-16, 12:08
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Är nog upp till varje restaurang att bestämma. Men om a la carte ingår på lunchen ska ju inte personalen försöka övertyga om lunchmenyn. Är ju en sak om de informerar om vad som serveras på den lunchen ifall gästerna missat det. Men om gästerna vill ha a la carte och det serveras under lunch är det vad gästerna ska få utan omsvep. Vill restaurangen hellre servera lunchmenyn ska de väl inte ens erbjuda a la carte, även om de säkert förlorar på det.
Citera
2026-07-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag gick efter problemet som ts sa sig ha. Det är väl den frågan som tråden handlar om.

Jo, visst.. Jag läste trådstarten lite slarvigt och la väl mer fokus på trådrubriken. Att påstå sig servera något som man inte serverar är givetvis fel men då lär man väl sig som kund att inte gå till stället?
Citera
2026-07-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Är nog upp till varje restaurang att bestämma.
Såklart. Men då informerar man gästerna om vad som gäller.

I menyn kan man skriva, "Vissa a la carterätter kan fås även under lunchen, fråga oss vad som finns just i dag."

Jag är typen, trots att jag inte har spår av autism, som gillar när man är tydlig. Det gör det enklare för alla, även för serveringspersonalen.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-16 kl. 12:16.
Citera
2026-07-16, 12:20
Medlem
Citat:
Självklart. Men om man i menyn uppger att ā la carten ingår i lunchmenyn så kan man väl som gäst ändå kunna förvänta sig att det faktiskt kan serveras?

Har du varit med om motsatsen?
Citera
2026-07-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Till samma pengar?

Till samma pris som dagens lunch menar du?
Det beror såklart på hur restaurangen väljer att prissätta menyn.
Citera
2026-07-16, 12:26
Medlem
Balisers avatar
Om de skriver att de har ā la carte samtidigt med lunch så ska de servera det. Hur svårt kan det vara?
Citera
2026-07-16, 12:26
Medlem
Citat:
Såklart. Men då informerar man gästerna om vad som gäller.

I menyn kan man skriva, "Vissa a la carterätter kan fås även under lunchen, fråga oss vad som finns just i dag."

Jag är typen, trots att jag inte har spår av autism, som gillar när man är tydlig. Det gör det enklare för alla, även för serveringspersonalen.

På 99,9 restauranger fungerar ju detta jättebra.
Det finns många olika sätt att lösa det, men jag har aldrig varit med om att det upplevs som ett problem.
Citera
2026-07-16, 12:27
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder; när kan man beställa från ā la carte-menyn på lunchrestauranger?

Tror jag har lyckats göra mig ovän med några lunchrestaurangerna kring kontoret när jag beställt rätter från ā la carte-menyn eftersom dessa rätter generellt håller en högre kvalitet, kanske främst för att de oftast tillagas på beställning.

Dessa restauranger har ändå lunchmenyer som hänvisar till att ā la carte-menyn även ingår men personalen försöker istället övertala oss att istället välja en rätt från den varmhållna lunchmenyn.

Hur tänker ni kring detta?

Vilken restaurang gäller detta?
Du måste nästan länka till menyn för att det ska gå att hjälpa dig i frågan.

Men om du får både lunchmeny och a la carte-dito i handen så ska du naturligvis kunna beställa från båda.
Citera
2026-07-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
På 99,9 restauranger fungerar ju detta jättebra.
Det finns många olika sätt att lösa det, men jag har aldrig varit med om att det upplevs som ett problem.
Inte jag heller, men uppenbart händer det ts ganska ofta. Och det är väl dennes problem som vi diskuterar, om det är okej av en restaurang att göra så.
Citera
2026-07-16, 12:30
Medlem
Citat:
Inte jag heller, men uppenbart händer det ts ganska ofta. Och det är väl dennes problem som vi diskuterar, om det är okej av en restaurang att göra så.

Jag tror att problemet är att TS missuppfattar restaurangernas upplägg och lunchservice, helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in