2026-07-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är billigare med hyresrätt. Varför vill du ruinera din stackars mor? 9k/mån är inte speciellt mycket och har inte ändå inte råd är det ju bara att låta staten betala hyran.
Det beror på. Där jag bor nu kostar en hyresrätt ungefär 9k per månad. Om jag hade lånat allt till min bostadsrätt så hade jag hamnade på ungefär 8k, minus ränteavdrag. Då är min lägenhet i ett betydligt lugnare, bättre och mer välskött område och mer ingår i avgiften.

Ts nämner också en mindre stad. Det kan skilja ganska rejält om man tar sig till en mindre kommun bara några mil bort. Är man pensionär så behöver man inte närhet till arbete. Men självklart vill man inte komma bort från släktingar och vänner och kanske saker man brukar besöka.
Citera
2026-07-15, 18:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det beror på. Där jag bor nu kostar en hyresrätt ungefär 9k per månad. Om jag hade lånat allt till min bostadsrätt så hade jag hamnade på ungefär 8k. Då är min lägenhet i ett betydligt lugnare, bättre och mer välskött område och mer ingår i avgiften.

Ts nämner också en mindre stad. Det kan skilja ganska rejält om man tar sig till en mindre kommun bara några mil bort. Är man pensionär så behöver man inte närhet till arbete. Men självklart vill man inte komma bort från släktingar och vänner och kanske saker man brukar besöka.
Ja, instämmer.
Citera
2026-07-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Pensionärer får inget bolån. Det är sen gammalt.

Jag är snart pensionär och vill låna för att köpa en sommarstuga. Inga problem att få lånelöfte efter att man tagit kreditupplysning och gjort en kvar att leva för kalkyl. En bank ville se ett utdrag från minpension där jag satt utbetalningen av tjänstepensionen till livsvarig. Övriga fråga inte ens efter det utan kreditupplysningen räckte. Så jag tror du har fel, det är nog för pensionärer som för alla andra dvs att man behöver kuna visa att man kan betala lånen.
Citera
2026-07-15, 21:27
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Jag är snart pensionär och vill låna för att köpa en sommarstuga. Inga problem att få lånelöfte efter att man tagit kreditupplysning och gjort en kvar att leva för kalkyl. En bank ville se ett utdrag från minpension där jag satt utbetalningen av tjänstepensionen till livsvarig. Övriga fråga inte ens efter det utan kreditupplysningen räckte. Så jag tror du har fel, det är nog för pensionärer som för alla andra dvs att man behöver kuna visa att man kan betala lånen.
Ja, alltså du kan få men räntan blir ju en annan som pensionär.
Citera
2026-07-16, 04:01
Medlem
Bättre att hans mor sänker sitt kontoinnehav till max 100K på banken, då blir hon berättigad till bostadstillägg.
Hon kan då dessutom bo kvar i sin lägenhet.
Har hon inga barn att ge pengarna i gåva till?

Sedan att få bolån som pensionär är väl inte helt enkelt.
Min mor kan knappt få hjälp av hantverkare, snickare osv, då de iom hon är pensionär är rädda att hon inte kan betala fakturan.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-16 kl. 04:04.
Citera
2026-07-16, 06:20
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femi
Min gamla mor envisas med att bo kvar i sin dyra hyresrätt (9 tusen/mån för en etta i malmö/bra adress) Jag försöker övertala henne att köpa en bostadsrätt (annan ort med billigare månadskostnad), men hon tror inte hon får Bolån trots att hon har mer än hälften i kontantinsats (500k) på olika sparkonto. Någon som har erfarenhet av detta?

Trivs hon bra och klarar hon av att betala hyra och mat?
Citera
2026-07-16, 06:51
Medlem
Det kan mycket riktigt vara knepigt som pensionär. Jag har en bekant som äger ett hus som det var, jag kommer inte ihåg om det var 380K eller 480K, kvar på lånet. Hon bad att få utöka lånet med 80 K till för att rödfärga fasaden och tvätta och måla det vita, s a s. Banken sade alltså nej... Det sades naturligtvis inte bokstavligen rent ut, men andemeningen var liksom att "Det lånet hinner du inte betala innan du dör kärring!"...
Nu kanske det faktiskt stämmer...., men det hör också till historien att huset är värderat till ca tre miljoner! Så det var i praktiken aldrig någon risk att banken inte skulle få tillbaka sina pengar. Även om de naturligtvis hade fått bevaka sitt lån vid bouppteckningen.
Det hade de nog fått göra ändå, eftersom hon var 68 år och hade tämligen låg amorteringstakt. Nu löste sig det hela genom att hon tog ett direkt skitdumt hypotekslån från 60+ Banken istället...Men det är en annan historia.
Citera
2026-07-16, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
är det inte smartare att hon trollar bort sina pengar så får hon nog bostadsbidrag om hon inte har så hög pension ock får bo kvar i samma fina område eller tänkte du att hon skulle bli mördad i gettot

Du är inne på en intressant sak vad är moroten att spara eller pensionsspara när det 5000:- extra du kommer få på ålderns höst kommer ätas upp av boendekostnad. Är du "fattig" och har en hyresrätt kommer du få bostadsbidrag ändå.
Citera
2026-07-16, 08:55
Medlem
orvar2014s avatar
Tvärtom mot vad alla idioter skriver är pensionär i sig inget hinder. Bara att du kollar på sbab eller liknade, så får du prel kalkyl om det är ok.

Vad dom flesta pensionärer faller på är inkomstkravet / kvar att leva på kalkylen.
Citera
2026-07-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Tvärtom mot vad alla idioter skriver är pensionär i sig inget hinder. Bara att du kollar på sbab eller liknade, så får du prel kalkyl om det är ok.

Vad dom flesta pensionärer faller på är inkomstkravet / kvar att leva på kalkylen.

Stämmer, dock nåste man typ prata med en privat bankman om man har en sån, annars blir det nog nej redan på första samtalet eftersom pensionärer i regel inte har mer än 30.000 brutto i pension,

Då håller typ inga kalkyler, tar sig banken tid att kolla din tjänstepension PPM , så kommer många fler få lån med tanke på hur mycket TJP och PPM ökat för folk med senaste årens börsuppgång. Men ofta går samtalen inte så långt.
.
Citera
2026-07-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Är det inte lite sjukt att man inte kan få ett lån för att inkomsten är låg, trots att man har några miljoner i värdepapper och på sparkonton?
Citera
2026-07-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det inte lite sjukt att man inte kan få ett lån för att inkomsten är låg, trots att man har några miljoner i värdepapper och på sparkonton?

Så är det. Min svärmor råkade ut för precis samma sak när svärfar dog.

Hon skulle sälja huset och flytta till en lägenhet. Trots att huset var värt 6-7 miljoner kunde hon inte få ett lån för att köpa en lgh för 1,5 miljon. Så min fru fick gå in och ta lånet och sen lösa ut det med pengarna efter husförsäljningen var klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in