Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag har förklarat för dig att Gud är allvetande i nutid har har kunskap om dåtid, men är inte allvetande om framtid, du blandar ihop alltihopa.
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Så Gud är inte allsmäktig?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jo Gud är allsmäktig, att han har all makt att agera och förändra historien.
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Skillnaden på att förändra och bestämma är?
Ingen skillnad, skillnaden är att förändra/bestämma och att vara allvetande.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Som jag sade, han har all makt att agera och förändra historien, men han kan inte skapa en triangel som är rund. Han kan inte veta hur en skapelse med fri vilja väljer att göra. Om han redan vet vad alla människor väljer att göra, så är det samma sak som predestination.
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Fast det är ju just så det är. Gud bestämmer saker och ting. Allsmäktig och allsvetande och behöver inte lära sig någonting nytt. "Fri vilja" är i huvudsak en myt och är iaf ytterst begränsad.
Så du tror på en predestinationslära, OK, jag förstod inte detta, jag förkovra mig om lutheranism, och jag blev förvånad.
Du tror alltså att det du skriver på FB inte är
dina egna ord, utan du är styrd av Gud? Du har alltså ingen egen fri vilja?
Du väljer alltså inte att älska din närmaste, utan är tvingad av Gud?
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Med risk för att syssla med hårklyverier eller att komma i onyttiga diskussioner typ hur många änglar som ryms på ett knappnålshuvud, så, ja, jag tror att inte ens en sparv faller till marken utan Guds överinseende.
Bibelstället du hänvisar till talar om presens, inte om futurum.
Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Nej. Jag är lutheran. Vi har samtalat förr och du kan åter kolla på min historik hur jag ser på saker och ting.
Jag lägger inte på minnet alla som jag talar med på FB. Men du kan ge en kort presentation om dig själv, så kanske jag kommer ihåg dig bättre. Jag hade fördomen/antog att du tillhörde Svenska Kyrkan, jag vet inte varför, kanske p.g.a. din avatar?