2026-07-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Du menar att man kan retro-fitta det vetenskapen upptäcker genom väldigt selektiv tolkning?
Du missuppfattar. Det är moderna vetenskapen som retro upptäcker, men ”retro” är fel uttryck, det betyder ungefär ”gammalt”, det finns inget gammalt i den här frågan, Bibelns i helhet är tidlös. Moderna vetenskapen upptäcker vad som alltid funnits, och allting går att finna i Bibeln
Citera
2026-07-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du missuppfattar. Det är moderna vetenskapen som retro upptäcker, men ”retro” är fel uttryck, det betyder ungefär ”gammalt”, det finns inget gammalt i den här frågan, Bibelns i helhet är tidlös. Moderna vetenskapen upptäcker vad som alltid funnits, och allting går att finna i Bibeln
Relativitetsteorin står att läsa i bibeln då?
Citera
2026-07-12, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Relativitetsteorin står att läsa i bibeln då?
Eh! Bibeln i sin helhet är tidlös [skrev jag ju], tidlös som i håller all tid, den berättar om tid ur jordiskt perspektiv och ur kosmiskt perspektiv, alltså relativt beroende på betraktaren och dess position/referensramar, och om det talar Bibeln klart om den gemensamma ordning det relativa delar, men såklart inte i en symbolisk matematisk ekvation men direkt i ord.
Vetskap om Massa/energi, tid/rum är ju själva essensen av Bibeln

The distinction between the past, present and future is only a stubbornly persistent illusion.

Science without religion is lame, religion without science is blind.

God does not play dice

- Albert Einstein
Senast redigerad av Kirev 2026-07-12 kl. 04:04.
Citera
2026-07-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
ääää
Jag har förklarat för dig att Gud är allvetande i nutid har har kunskap om dåtid, men är inte allvetande om framtid.

Om allting hade varit förutbestämt, så hade inte ens Gud kunnat genomföra sin egen vilja för att förändra framtiden.
Uppenbarelseboken 6
[11] Och åt var och en gavs en vit klädnad, och de blev tillsagda att vara stilla ännu en liten tid, tills deras medtjänare och bröder, som skulle dödas liksom de själva, hade nått sitt fulla antal.

Gud vet redan vad som kommer att hända de utvalda, och när, för han ingriper inte förrän de utvalda nått sitt fulla antal. Så han vet vad framtiden blir för ofödda. Därför står det att bara Fadern känner till den dagen.

Vem bestämmer vilka som blir utvalda? Herren. Alltså är det Guds vilja som sker.

2 Petrusbrevet 2
Avfall från den rätta vägen
[1] Men det fanns också falska profeter i Israels folk, liksom det även bland er kommer att finnas falska lärare som smugglar in fördärvbringande kätterier; de kommer till och med att förneka den herre som har friköpt dem och störtar sig därmed i fördärvet.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-07-15 kl. 12:18.
Citera
2026-07-15, 12:46
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Alla människor som levde när Jesus dog samt alla efteråt är förlåtna. Om du dog precis innan Jesus så missade du och då vart det ingen förlåtelse. Du skulle dött senare helt enkelt.
Toppen. Alla människor efter Jesus är förlåtna. Det betyder alltså att om jag slår ihjäl min elake granna så är jag med automatik förlåten. Det finns också en hel del andra synder jag har funderat på att genomföra. Jag visste inte tidigare att det var fritt fram.
Citera
2026-07-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Toppen. Alla människor efter Jesus är förlåtna. Det betyder alltså att om jag slår ihjäl min elake granna så är jag med automatik förlåten. Det finns också en hel del andra synder jag har funderat på att genomföra. Jag visste inte tidigare att det var fritt fram.
Du är sent ute. Påsken 2033 är tiden ute för den här tiden, ett nytt förbund ska slutas, som kanske inte alls är till din favör, såhär i slutet av denna tiden och ett par decennier in i den nya tiden är ovissa år, bäst att du ligger lågt.
Citera
2026-07-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Uppenbarelseboken 6
[11] Och åt var och en gavs en vit klädnad, och de blev tillsagda att vara stilla ännu en liten tid, tills deras medtjänare och bröder, som skulle dödas liksom de själva, hade nått sitt fulla antal.

Gud vet redan vad som kommer att hända de utvalda, och när, för han ingriper inte förrän de utvalda nått sitt fulla antal. Så han vet vad framtiden blir för ofödda. Därför står det att bara Fadern känner till den dagen.

Vem bestämmer vilka som blir utvalda? Herren. Alltså är det Guds vilja som sker.

2 Petrusbrevet 2
Avfall från den rätta vägen
[1] Men det fanns också falska profeter i Israels folk, liksom det även bland er kommer att finnas falska lärare som smugglar in fördärvbringande kätterier; de kommer till och med att förneka den herre som har friköpt dem och störtar sig därmed i fördärvet.
Jesus bad om att få slippa "denna bägare", dvs slippa offra sitt liv, men låt din vilja ske, tillade Jesus. Det innebär att framtiden kan ändras - om det är Guds vilja.
Citera
2026-07-16, 09:26
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag har förklarat för dig att Gud är allvetande i nutid har har kunskap om dåtid, men är inte allvetande om framtid, du blandar ihop alltihopa.
Så Gud är inte allsmäktig? Han bara förutser saker och ting, men har ingen makt att bestämma över dem?
Citera
2026-07-16, 09:51
Medlem
[quote]
Citat:
Jag har förklarat för dig att Gud är allvetande i nutid har har kunskap om dåtid, men är inte allvetande om framtid, du blandar ihop alltihopa.
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Så Gud är inte allsmäktig?

Jo Gud är allsmäktig, att han har all makt att agera och förändra historien.

Citat:
Han bara förutser saker och ting, men har ingen makt att bestämma över dem?

Som jag sade, han har all makt att agera och förändra historien, men han kan inte skapa en triangel som är rund. Han kan inte veta hur en skapelse med fri vilja väljer att göra. Om han redan vet vad alla människor väljer att göra, så är det samma sak som predestination.

Tror du på predestination, att du själv inte kan bestämma vad du vill skriva på FB, utan det är redan bestämt av Gud?

Är du katolik?
Citera
2026-07-16, 10:03
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Skillnaden på att förändra och bestämma är?

Citat:
Som jag sade, han har all makt att agera och förändra historien, men han kan inte skapa en triangel som är rund. Han kan inte veta hur en skapelse med fri vilja väljer att göra. Om han redan vet vad alla människor väljer att göra, så är det samma sak som predestination.
Fast det är ju just så det är. Gud bestämmer saker och ting. Allsmäktig och allsvetande och behöver inte lära sig någonting nytt. "Fri vilja" är i huvudsak en myt och är iaf ytterst begränsad.

Citat:
Tror du på predestination, att du själv inte kan bestämma vad du vill skriva på FB, utan det är redan bestämt av Gud?
Med risk för att syssla med hårklyverier eller att komma i onyttiga diskussioner typ hur många änglar som ryms på ett knappnålshuvud, så, ja, jag tror att inte ens en sparv faller till marken utan Guds överinseende.

Citat:
Är du katolik?
Nej. Jag är lutheran. Vi har samtalat förr och du kan åter kolla på min historik hur jag ser på saker och ting.
Citera
2026-07-16, 10:53
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Så Gud är inte allsmäktig?
Citat:
Citat:
Skillnaden på att förändra och bestämma är?

Ingen skillnad, skillnaden är att förändra/bestämma och att vara allvetande.

Citat:
Citat:
Citat:
Fast det är ju just så det är. Gud bestämmer saker och ting. Allsmäktig och allsvetande och behöver inte lära sig någonting nytt. "Fri vilja" är i huvudsak en myt och är iaf ytterst begränsad.

Så du tror på en predestinationslära, OK, jag förstod inte detta, jag förkovra mig om lutheranism, och jag blev förvånad.
Du tror alltså att det du skriver på FB inte är dina egna ord, utan du är styrd av Gud? Du har alltså ingen egen fri vilja?

Du väljer alltså inte att älska din närmaste, utan är tvingad av Gud?

Citat:
Med risk för att syssla med hårklyverier eller att komma i onyttiga diskussioner typ hur många änglar som ryms på ett knappnålshuvud, så, ja, jag tror att inte ens en sparv faller till marken utan Guds överinseende.

Bibelstället du hänvisar till talar om presens, inte om futurum.

Citat:
Nej. Jag är lutheran. Vi har samtalat förr och du kan åter kolla på min historik hur jag ser på saker och ting.

Jag lägger inte på minnet alla som jag talar med på FB. Men du kan ge en kort presentation om dig själv, så kanske jag kommer ihåg dig bättre. Jag hade fördomen/antog att du tillhörde Svenska Kyrkan, jag vet inte varför, kanske p.g.a. din avatar?
Senast redigerad av ttsp 2026-07-16 kl. 10:56.
Citera
2026-07-16, 11:01
Medlem
Citat:

Är du katolik?

Det stämmer inte. Gud är inte bunden av tiden som vi är, Han upplever hela tidslinjen i ett evigt nu - dåtid, nutid och framtid är alltid närvarande för Honom. Därför känner Han till varje beslut vartenda människa kommer att fatta, men Hans kunskap är inte orsaken till våra val.

Att Gud vet vilka val vi kommer att välja är inte detsamma som predestination. Predestination innebär att Gud på förhand bestämmer eller orsakar människors öde eller val. Du behöver förklara hur du tänker, hur följer det logiskt att Guds tidlösa kunskap orsakar våra beslut? Kunskap och orsak är inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in