2026-07-16, 00:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är du som påstår att något finns, inte jag.
Ok
Citera
2026-07-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ok
Jag har aldrig sagt att jag har bevis för att Gud inte finns, och jag har aldrig sagt att någon annan har det.

Tidigare har jag sagt att jag inte vet, och att jag skulle uppskatta om du kunde visa något som visar att Gud finns.
Citera
2026-07-16, 00:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag har bevis för att Gud inte finns, och jag har aldrig sagt att någon annan har det.

Tidigare har jag sagt att jag inte vet, och att jag skulle uppskatta om du kunde visa något som visar att Gud finns.
Du verkar inte ha uppskattat det hittills. Du har inte ens engagerat dig.
Citera
2026-07-16, 01:00
Medlem
Citat:
Du verkar inte ha uppskattat det hittills. Du har inte ens engagerat dig.
Jag har plockat ut vissa länkar och läst, har faktiskt försökt. Som det där miraklet att en bit oblat som hamnade på golvet sedan i mikroskop visade mänsklig hjärnvävnad - Saknar du helt kritiskt tänkande?

Kan du inte bara acceptera att det saknas vettiga evidens för att en Gud finns, bara inse att det är en tro?
Citera
2026-07-16, 01:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har plockat ut vissa länkar och läst, har faktiskt försökt. Som det där miraklet att en bit oblat som hamnade på golvet sedan i mikroskop visade mänsklig hjärnvävnad - Saknar du helt kritiskt tänkande?

Men kan du inte bara acceptera att det saknas vettiga evidens för att en Gud finns, bara inse att det är en tro?
Jag börjar nästan bli redo att acceptera precis vad som helst så länge som du slutar skriva.
Citera
2026-07-16, 01:06
Medlem
Citat:
Jag börjar nästan bli redo att acceptera precis vad som helst så länge som du slutar skriva.
Släpp det där att det finns något vettigt vetenskapligt som påvisar att Gud finns, och skriv aldrig något mer sånt, då kommer jag att sluta skriva i tråden.

Din tro är okej, det får du gärna ha, men inse att det är en tro.
Citera
2026-07-16, 01:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Släpp det där att det finns något vettigt vetenskapligt som påvisar att Gud finns, och skriv aldrig något mer sånt, då kommer jag att sluta skriva i tråden.

Din tro är okej, det får du gärna ha, men inse att det är en tro.
Du har rätt.
Citera
2026-07-16, 01:07
Medlem
Citat:
Du har rätt.
Deal.
Citera
2026-07-16, 05:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Kan du inte bara acceptera att det saknas vettiga evidens för att en Gud finns, bara inse att det är en tro?
Människor kan inte bevisa någonting om makter som inte låter sig hanteras som objekt i ett laboratorium. Men det finns mycket som kan erfaras eller förträngas.

Världen är full av ondska och utvecklingen går mot krig och svält och våld. Vi kan inte heller fortsätta att producera allt mer och bli allt fler i all evighet för att inte världsekonomin ska kollapsa.

Gud skyddar inte människor eller världen från sig själv utan låter allt ske och låter människor som lyssnar berätta hans budskap. Jesus budskap om förlåtelse och barmhärtiget är inte något man bör kasta bort och berättelsen om honom visar en person som är värd förtroende.
Citera
2026-07-16, 06:07
Medlem
Citat:
Jag och vetenskapen ser tydligen annorlunda på vad vettiga evidens är än vad du gör.
[moderna]Vetenskapen begränsar sig inte, den är levande, sökande, -theory of everything- ett reelt sökande inom vetenskapen att kunna lägga en ekvation till vad vetenskapen för tusentals år sedan förklarar och bevisar med ord, Bibeln
Citera
2026-07-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Människor kan inte bevisa någonting om makter som inte låter sig hanteras som objekt i ett laboratorium. Men det finns mycket som kan erfaras eller förträngas.
Att tro vetenskap är detsamma som något som bara finns i laboratorium grundar sig på okunskap.

Därmed inte sagt att en Gud låter sig bevisas. Men när någon påstår att det finns bevis, då vill jag se dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
[moderna]Vetenskapen begränsar sig inte, den är levande, sökande, -theory of everything- ett reelt sökande inom vetenskapen att kunna lägga en ekvation till vad vetenskapen för tusentals år sedan förklarar och bevisar med ord, Bibeln
Va?
Citera
2026-07-16, 10:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Att tro vetenskap är detsamma som något som bara finns i laboratorium grundar sig på okunskap.

Därmed inte sagt att en Gud låter sig bevisas. Men när någon påstår att det finns bevis, då vill jag se dessa.
Nu skrev jag inte det heller men berätta om något som naturvetenskap inte studerar i laboratorier!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in