2026-07-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tänk vad mycket Dumpen betytt för Sverige i denna frågan. Känns ju som Kungen borde bjuda in dessa snart och ge dem någon form av uppskattning?

Tycker att vi adlar både Patrik och Sara på studs för allt dom gjort för barns bästa i Sverige men även utomlands där våra vänner gästatspelat men dock inte i USA där Sara inte får sätta sin fot, jävla Trump! Det var anarki mellan gubbar och barn innan Sara styrde upp med baseballträet så lyfter på hatten för henne.

När superwoman med sina domar på sig ändrade lagar blev jag mer än imponerad.
Citera
2026-07-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Tycker att vi adlar både Patrik och Sara på studs för allt dom gjort för barns bästa i Sverige men även utomlands där våra vänner gästatspelat men dock inte i USA där Sara inte får sätta sin fot, jävla Trump! Det var anarki mellan gubbar och barn innan Sara styrde upp med baseballträet så lyfter på hatten för henne.

När superwoman med sina domar på sig ändrade lagar blev jag mer än imponerad.

Jag visste inte att de varit utomlands och gästspelar. Jag blev glad av att läsa det. Jag hoppas de mottar någon sorts tacksamhet av någon representant för Sverige. Det vore på tiden. Det skulle nog även göra att fler vågar arbeta för barns rättigheter.
Citera
2026-07-15, 12:25
Medlem
Citat:
Jag visste inte att de varit utomlands och gästspelar. Jag blev glad av att läsa det. Jag hoppas de mottar någon sorts tacksamhet av någon representant för Sverige. Det vore på tiden. Det skulle nog även göra att fler vågar arbeta för barns rättigheter.

Jodå våra vänner är välkomna i flera länder som inte har problem med turister med 35 domar i bagaget. Den sakkunnige och Putte har stämplar i sina pass från bla Thailand, Nordirland, England, Danmark och dumplingarna kom hem solbrända och bildade.

Jag vill se en insamling för att sätta Sara på ett plan vart hon vill i världen.
Citera
2026-07-15, 13:14
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Underhållning?

Ja, ibland får man en ganska obehaglig inblick i vad vissa människor faktiskt betraktar som underhållning. Det handlar inte om en roman, en tv serie eller en påhittad berättelse där ingen verklig kommer till skada. Det handlar om verkliga människor. Verkliga familjer. Verkliga barn. Att beskriva den typen av händelser som underhållning säger kanske mer om betraktaren än om det som betraktas.

Och det är bara ett enstaka exempel.
Gång på gång ser man kommentarer där människor öppet fantiserar om våld, hot eller lidande, samtidigt som de helt bortser från att det finns andra människor runt den uthängda personen. Man får naturligtvis tänka vad man vill. Men när någon utan att blinka berättar hur mycket glädje den skulle känna av att se en annan människa förnedras eller lida, då finns det skäl att fundera över vad som egentligen har hänt med omdömet.

Samtidigt ser man hur anhöriga dras in. Bilder delas, arbetsplatser diskuteras, bilar kartläggs, bostadsförsäljningar följs och i vissa fall uppmanas människor att kontakta utomstående aktörer. Fokus ligger inte längre enbart på den person som publicerats. Ringarna på vattnet blir betydligt större. Mot den bakgrunden blir det svårt att hävda att ingen annan än den uthängda påverkas. Och då har vi inte ens börjat tala om de barn som mötas av ryktesspridning, utfrysning eller mobbning i skolan därför att vuxna människor har gjort deras familj till ett offentligt samtalsämne.

Det handlar inte om att blunda för brott eller bortförklara dem. Det handlar om att förstå att en handling kan få konsekvenser långt utanför den person som var tänkt att träffas. Det perspektivet saknas. När människor samlas kring en gemensam övertygelse finns också en risk att den interna logiken blir viktigare än den kritiska eftertanken. Invändningar avfärdas, kritiker misstänkliggörs och lojalitet värderas högre än självständig analys. Det är ett mönster som går att känna igen i många typer av grupper.

För den som någon gång känner att något inte stämmer är det viktigt att komma ihåg att det inte är ett misslyckande att börja ställa frågor. Tvärtom. Att ompröva sina uppfattningar kräver ofta betydligt mer mod än att följa gruppen. Och den som vågar tänka själv har sällan anledning att skämmas för det.

Det är sällan människor märker när de gradvis blir en del av en miljö där den egna världsbilden börjar kretsa kring en eller ett fåtal starka röster. Med tiden blir det svårare att se motsägelser, även när de finns där mitt framför ögonen.

Den som börjar ställa frågor eller ifrågasätta gruppens sätt att resonera riskerar ofta att mötas av hård kritik eller frysas ut. Det fyller en funktion. Om priset för att tänka själv blir tillräckligt högt väljer många att tiga i stället.
Samtidigt finns det alltid människor som till slut vågar lämna. Det kräver mod, eftersom det ofta innebär att man förlorar både gemenskap och bekräftelse under en tid. Och man är rädd att själv bli utsatt och bli en av dom som jagas. Det är ett mönster som kan uppstå i många grupper. Jag tycker att stora delar av debatten och kulturen kring Dumpen uppvisar sådana drag, och det är värt att fundera över.

Om du är en av dem som har fastnat och känner att något inte längre stämmer, så ska du veta att det går att ta sig därifrån.

Det är sällan enkelt. Tvärtom brukar det vara både smärtsamt och skrämmande. Att lämna en miljö där den egna identiteten blivit tätt sammanflätad med gruppens sätt att tänka innebär ofta att man också måste ompröva sådant man tidigare varit helt övertygad om. Det kräver betydligt mer mod än de flesta tror.

Men det finns hjälp att få. Det finns människor som lyssnar, stödjer och hjälper utan att döma. Och även om det känns övermäktigt just nu kommer den känslan inte att vara för evigt. Det brukar bli lättare när man väl tagit de första stegen och fått lite distans.

Kom också ihåg en sak. Mod handlar inte om att inte vara rädd. Mod handlar om att göra det man vet är rätt, trots att man är rädd. Det är just den människan som visar störst styrka.

Det där är en träffsäker analys av den sociala mekanik.

Som sagt, trevlig läsning Fredde, du sätter fingret på precis det som gör debatten så hopplös: när lojalitet till ledarskapet väger tyngre än förmågan till kritisk analys, då har man slutat diskutera ett samhällsproblem och börjat försvara en ideologi.

Det är ett klassiskt sektbeteende för att skrämma folk till tystnad och upprätthålla en homogen världsbild. Kognitiv dissonans är en kraftfull psykologisk bromskloss.
Citera
2026-07-15, 15:46
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
1: Man får gärna gå igång på vad som helst så länge man inte skadar andra. Och pedofiler/hebefiler som i tråden döljer sina böjelser extremt dåligt, ger bara Dumpenivrarna vatten på sin kvarn. Det kan man räkna ut med arslet.

2: Jag tror det finns hur mycket hebe/pedofiler som helst men som dels inte vill normalisera sina störningar och dels aldrig skulle komma på tanken att utsätta nåt unge för nåt. Skulle inte förvåna mig merparten fungerar på det viset, har ingen aning. Jag kan verkligen känna empati för dessa, som varken utsätter någon eller söker acceptans för störningen.

Det är jävligt enkelt, 3: barn, så gamla som 20 och nedåt, är fortfarande lätta att manipulera och bör lämnas ifred. Och jag regerar när någon tycker att Dumpen handlar om nån sort moralpanik, det är liksom inte porrtidningar i fikarummet vi diskuterar, det är dumpens minst sagt okonventionella metoder.

Detta är bara vad jag tror så klart. Jag menar inget illa, även om det verkar så.
1: Inte skadar någon annan? Där är väl inte lagen aktuell, lagen är en generalisering av tänkbar skadlig ålder, finns inget vetenskapligt att alla skadas som är 14. Det skulle faktiskt kunna avgöras av en vuxen med god personkännedom. Men lagen är rättesnöret i vilket fall som helst.

2: Ingen vill normalisera sina störningar, ingen vill ha dem, men när osannolika erbjudanden kommer från simulering så kan det slå igenom, vilket kan göra att personen normaliserar detta för all framtid, personen kan ge upp sitt kämpande.

3: Var finns vetenskapen att barn är lätta att manipulera, min erfarenhet är att det är svårt att få tonåringar att lyda. Och det är lättare att få med sig vissa vuxna, bland annat är gäddorna mycket lättmanipulerade. Jag ifrågasätter inte att det kan vara så men hittar inget om det utan bara här och på Dumpen. Och borde inte alla lättmanipulerade kunna få slippa bli manipulerade, oavsett ålder och hjärnfunktion. Gubbar som blir blåsta på pengar reagerar alla starkt på, men om de påverkas av Saras barnsimulering, då är det enkom gubbens fel.

Tror att ett av huvudmännens motiv är att belasta rättsväsendet, genom det får de mindre tid till att utreda den typ av brott som huvudmännen är intresserade av. Och genom att kasta in anmälan om gäddornas barnporr kan Sara försena sitt eget kase om barnporr, och koppling till Impulskollen.

Dumpens affärsmodell kan jämföras med gängens till viss del. Gängen spränger vid konkurrenternas bostäder, och att andra blir drabbade tycker de att de inte kan bry sig om, ett nödvändigt ont. (På tal om att Sara var åtalad för bomb- bomber).
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-07-15 kl. 16:02.
Citera
2026-07-15, 16:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Hade gärna velat se dig i verkligheten. Förstår inte människor som på allvar försvarar pedofiler. Om man inte är en pedofil själv förstås...

Kan rekommendera intervjun med Patrik Sjöberg i P1. Då ger han alla peddos här svar på tal. Är IQ fiskmås på de flesta här. Om man lyssnar på intervjun så äger han upp alla här typ... Snacka om intellektuell nivåskillnad.

Måste påpeka att det är 18 år här. Man kan inte tro det. Eller är peddos på samma nivå som barn är även intellektuellt?
Ja, enligt Dr Rahm som forskar på pedofiler så är det vanligt att de har autism, adhd och något lägre IQ.
Citera
2026-07-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Vilken upprättelse syftar du på?
Jag har ställt den frågan flera gånger men fortfarande inte fått något hållbart svar. Kan du peka på tre stycken där någon fått upprättelse och vad det var för upprättelse?

Sedan tycker jag att man måste skilja på allmänintresse och allmän nyfikenhet. De två begreppen blandas ihop alldeles för ofta.

Vad en privatperson, random svetsare från Borås, skriver i en chatt eller fantiserar om är inte ett allmänintresse. Att människor blir nyfikna gör det inte automatiskt till en fråga av samhällelig betydelse.

Om däremot en statsminister, en högt uppsatt tjänsteman eller någon annan person med makt eller inflytande agerar på ett sätt som kan påverka deras uppdrag eller allmänhetens förtroende, då kan det finnas ett legitimt allmänintresse.

Nyfikenhet är fortfarande bara nyfikenhet. Och den ska inte förväxlas med det publicistiska begreppet allmänintresse.

Jag menar upprättelsen offret får. Att inte vara ensam i det. Att gäddorna har varit på fler. Nu är det 800 gäddor så de är nog väldigt många överlevare som kommit fram sannolikt.

Aldrig hört talas om någon som pratar om allmän nyfikenhet. De var nytt för mig.
Citera
2026-07-15, 17:16
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
1: Inte skadar någon annan? Där är väl inte lagen aktuell, lagen är en generalisering av tänkbar skadlig ålder, finns inget vetenskapligt att alla skadas som är 14. Det skulle faktiskt kunna avgöras av en vuxen med god personkännedom. Men lagen är rättesnöret i vilket fall som helst.

2: Ingen vill normalisera sina störningar, ingen vill ha dem, men när osannolika erbjudanden kommer från simulering så kan det slå igenom, vilket kan göra att personen normaliserar detta för all framtid, personen kan ge upp sitt kämpande.

3: Var finns vetenskapen att barn är lätta att manipulera, min erfarenhet är att det är svårt att få tonåringar att lyda. Och det är lättare att få med sig vissa vuxna, bland annat är gäddorna mycket lättmanipulerade. Jag ifrågasätter inte att det kan vara så men hittar inget om det utan bara här och på Dumpen. Och borde inte alla lättmanipulerade kunna få slippa bli manipulerade, oavsett ålder och hjärnfunktion. Gubbar som blir blåsta på pengar reagerar alla starkt på, men om de påverkas av Saras barnsimulering, då är det enkom gubbens fel.

Tror att ett av huvudmännens motiv är att belasta rättsväsendet, genom det får de mindre tid till att utreda den typ av brott som huvudmännen är intresserade av. Och genom att kasta in anmälan om gäddornas barnporr kan Sara försena sitt eget kase om barnporr, och koppling till Impulskollen.

Dumpens affärsmodell kan jämföras med gängens till viss del. Gängen spränger vid konkurrenternas bostäder, och att andra blir drabbade tycker de att de inte kan bry sig om, ett nödvändigt ont. (På tal om att Sara var åtalad för bomb- bomber).
haha vad fel det kan bli, det verkade som du tror att jag jobbar eller har något med Dumpen att göra. Vet inte vem du egentligen ville citera, hoppas det blir rätt nästa gång.

Glad midsommar!
Citera
2026-07-15, 17:42
Medlem
Underbar "underhållning" att läsa chatten på sista gäddan? Är ni inte eniga? Blir så synd om anhöriga, vänner och hunden nu när det kommit fram. Kanske till och med brukshundklubben.

Vi får hoppas han gör slag i sak. Dumpen är fantastiska. Tack. Sara och Patrik för bred underhållning.
Citera
2026-07-15, 17:49
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det där är en träffsäker analys av den sociala mekanik.

Som sagt, trevlig läsning Fredde, du sätter fingret på precis det som gör debatten så hopplös: när lojalitet till ledarskapet väger tyngre än förmågan till kritisk analys, då har man slutat diskutera ett samhällsproblem och börjat försvara en ideologi.

Det är ett klassiskt sektbeteende för att skrämma folk till tystnad och upprätthålla en homogen världsbild. Kognitiv dissonans är en kraftfull psykologisk bromskloss.
Sektbeteendet ser man ju från fler håll, man kan tänka sig att de som blivit konfronterade och dragit ballen i gruset, av förklarliga skäl är svåra att ta på allvar med deras bultande hjärtan för rättssäkerhet.

Synd att man inte nån av gäddorna gett sin syn i tråden, det kanske skett, men något jag missat.
Citera
2026-07-15, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, enligt Dr Rahm som forskar på pedofiler så är det vanligt att de har autism, adhd och något lägre IQ.

Dr Rahm är forskare och en av flera auktoriteter på området. Man kan utifrån detta konstatera att de som uppvisar intellektuella språkfärdigheter och analysförmåga här i tråden således knappast kan vara pedofiler. Något som du och dina gelikar gärna insinuerar när debatten blir för komplex och argumenten tryter.
Vidare har han nått goda resultat med diagnostiserade pedofiler (ej dumpendiagnostiserade) som har varit motiverade och samarbetsvilliga . Går att läsa i hans forskning till skillnad från Patriks påstående om att de är obotliga.
Senast redigerad av Takanashi 2026-07-15 kl. 18:28.
Citera
2026-07-15, 18:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Sektbeteendet ser man ju från fler håll, man kan tänka sig att de som blivit konfronterade och dragit ballen i gruset, av förklarliga skäl är svåra att ta på allvar med deras bultande hjärtan för rättssäkerhet.

Synd att man inte nån av gäddorna gett sin syn i tråden, det kanske skett, men något jag missat.
Ja det finns starka krafter från båda "sekter".
Man kan förstå att gäddorna är både ledsna och arga efter att ha fastnat i nätet.
Måste ju vara fruktansvärt pinsamt för de flesta gäddor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in