Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
Tänker att vi släpper det här ärendet. Och kan diskutera generellt varför ökningen av muntliga domar är problematiskt.
Men jag kan förklara. Att någon visar känslor och ser ut på ett visst sätt betyder inte speciellt mycket. Det säger inte om någon berättar sanningen.
Den genomsnittliga medborgaren har ca 50 procent chans att veta om någon talar sanning eller ljuger.
En kompetent polis som är bra på att förhöra GM kan få upp siffran. Men det är fortfarande långt ifrån 100 procent. Inte ens 90. .
Domare brukar generellt inte prestera bättre än den genomsnittliga medborgaren på att avslöja lögner.
Och många sätt som de bedömer trovärdighet på saknar vetenskapligt stöd.
Enkelt sagt så är osäkerheten för stor
Jag kan köpa att något uppenbart kräk kan bli dömd då och då. En risk de får ta.
. Men unga ostraffade tonåringar är helt fel. Det urholkar tron på rättssäkerheten.
Jo och det är troligen därför som bara 35% av
alla anmälda brott klaras upp.
Det vimlar inte direkt av oskyldigt dömda i svenska fängelser och Sverige ligger i topp 5 över länder med starkast rättssäkerhet.
Det där med tonåringar och att deras tro på rättssäkerheten riskerar att urholkas gäller för både unga tjejer och killar. Det är inte heller rättssäkert att majoriteten unga tjejer inte anmäler när de blir utsatta för sexuellt våld pga att det "inte är lönt" och för att man "inte vill bli våldtagen två gånger"
Så det är en svår balansgång som jag ändå litar på att alla våra duktiga jurister reder ut