Citat:
Ursprungligen postat av
Blueskillen
Jag håller inte med om att myndigheterna “döljer sanningen”. I det här fallet handlar det om en misstänkt gärningsman som är ett barn. Då är det helt naturligt att polisen är återhållsam med personuppgifter, oavsett bakgrund.
Om en misstänkts etnicitet eller nationalitet har betydelse för brottet eller motivet kommer det sannolikt fram när utredningen är klar. Men jag tycker inte att allmänheten har ett självklart behov av att få veta det redan första dygnet.
Dessutom tycker jag att vi ska vara försiktiga med att dra slutsatser om en hel grupp utifrån en enskild gärningsman. Varje brott måste utredas utifrån fakta, inte utifrån antaganden om människors ursprung.
Välkommen till Flashback. Alla här upplever uppenbarligen att de är offer för något i samhället: för kvinnor, för politiker, för myndigheter, för vargen, för lagar, för vintern, för arbetsgivare... de har alltid någon annan eller något annat att skylla på och offerkoftan är så tätt stickad att de troligtvis kommer kvävas en dag. Kanske är det brist på syre som gör att slutsatserna de drar är så extremt enkelspåriga och förenklade. Eller så är det bara bekvämast så, för det blir för mycket att ta in annars. Verkligheten i dess beskaffenhet.
Så tyvärr alla som vill finna konspirationsteorier eller politiska motiv i allt:
Media är tyst för att det är två barn detta handlar om och då ska det vara tyst.