2026-07-15, 16:22
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Du verkar ha gjort ett intelligent val.
Jag börjar tänka att jag borde ha gjort det där för många år sedan.

Man har varit grodan som kokats långsamt.

Tyvärr ett val som gemene man utan deg och/eller kontakter inte kan göra.

Men som uppvuxen i förorten så är egentligen inte sekulära skötsamma babbar något problem för mig (jo, såna finns faktiskt ).
Citera
2026-07-15, 16:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, den där tiden saknar jag med! När man kom till en strand och det var bara svenskar på stranden som njöt av värmen och ledigheten från jobbet, självklart en del invandrare med, men nuförtiden ivarjefall här nere i södra delen av landet, så är det ju mer regel än undantag att t.o.m om du åker ner till Skanör, där boendet är svindyrt pga det räknas som en attraktiv badort, en varm sommardag, så är minst 80% på stranden av utomeuropeiskt ursprung och inte heller tillhör de den arbetande delen av befolkningen.
Att det sedan breder ut sig med hela bohaget, vattenpipor och allt möjligt, samt grillar och spelar arabisk musik, ger också bara en rent sunkig känsla som nog får de flesta vettiga att vända på klacken och bara gå.
Har själv helt lagt ner att bada eller besöka någon sjö nuförtiden för jag vet vad som väntar och då kan jag lika bra spara min tid och sitta på min balkong istället.
Vi bor i Sverige ett glest befolkat land med otroligt lång kust, flesta öar av alla länder i hela världen, sjöar och älvar överallt.
Menar du att du inte kan hitta nånstans där det inte är helt fullt med människor?
Jag är skeptisk.
Citera
2026-07-15, 16:42
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Ja rör mig över hela Sthlm regelbundet förutom runt Östermalm och bort mot Gärdet typ. Pratar om de som bor där nu, men tycker överlag att det är en fin balans av invandrare och svenskar i Sthlm.

Vad är en fin balans menar du?
Södermalm har ju flera områden som det kryllar av heroin negrer
Citera
2026-07-15, 16:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Med rika så menar du rika med invandrarbakgrund då antar jag.
Eftersom att svenskar nu är en minoritet i stort sett hela Stockholm.
Du kan själv knappt skriva på svenska. Du bor inte i innerstan.

"Rika med invandrarbakgrund", vad tänker du då, amerikanska och norska miljardärer? Säker på att det är viktigt att etikettera dem som Invandrare?

Jag bor i Sjöstan och skulle säga att det finns noll hucklen här, noll bråk, noll gäng, men många från t.ex spansktalande länder och många turkar m.m. som driver restaurangerna här med sina familjer. Alltså en svensk stadsdel.
Citera
2026-07-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, den där tiden saknar jag med! När man kom till en strand och det var bara svenskar på stranden som njöt av värmen och ledigheten från jobbet, självklart en del invandrare med, men nuförtiden ivarjefall här nere i södra delen av landet, så är det ju mer regel än undantag att t.o.m om du åker ner till Skanör, där boendet är svindyrt pga det räknas som en attraktiv badort, en varm sommardag, så är minst 80% på stranden av utomeuropeiskt ursprung och inte heller tillhör de den arbetande delen av befolkningen.
Att det sedan breder ut sig med hela bohaget, vattenpipor och allt möjligt, samt grillar och spelar arabisk musik, ger också bara en rent sunkig känsla som nog får de flesta vettiga att vända på klacken och bara gå.
Har själv helt lagt ner att bada eller besöka någon sjö nuförtiden för jag vet vad som väntar och då kan jag lika bra spara min tid och sitta på min balkong istället.

Mmmm men det där är tragiskt i sig. Den fredlige svensken generellt bara håller sig undan, stannar inne, vänder och går. Medans plats efter plats då helt enkelt tas över av utländska medborgare. Det gäller så mycket mer platser än bara badplatser. Sen är det många bad som alltid var öppna förr som helt enkelt fått stänga för att det blivit för mycket kaos där när svenskarna försvunnit.
Citera
2026-07-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Tyvärr ett val som gemene man utan deg och/eller kontakter inte kan göra.

Men som uppvuxen i förorten så är egentligen inte sekulära skötsamma babbar något problem för mig (jo, såna finns faktiskt ).

Undrar om det finns en nästan undermedveten insikt också hos många, man vet att man i stort sett inte har möjligheten att flytta. Så man lurar sig själv att "jomen det är ingen fara här", och väljer då att ignorera allt växande elände runtomkring sig.

En majoritet här i tråden verkar ju helt klart hålla med om att svenskar är en minoritet nästan överallt i Stockholm nu. Men så har man en liten klick männsiskor som verkar argumentera i stil med "nej det stämmer inte, mina grannar är ju svenskar" eller "jo! det finns minsann några svenska områden kvar!".
Och verkar uppenbarligen inte se hur det ser ut överallt runtom i Stockholm.

Leva i en bubbla verkligen.
Citera
2026-07-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vi bor i Sverige ett glest befolkat land med otroligt lång kust, flesta öar av alla länder i hela världen, sjöar och älvar överallt.
Menar du att du inte kan hitta nånstans där det inte är helt fullt med människor?
Jag är skeptisk.

Han menar nog platser han brukade gå till där det var bara svenskar förr.
Som alla nu helt saknar svenskar.
Det är iaf det jag menar.

Poängen är att svenska områden försvinner, eller blir mindre och mindre.
Citera
2026-07-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kan själv knappt skriva på svenska. Du bor inte i innerstan.

"Rika med invandrarbakgrund", vad tänker du då, amerikanska och norska miljardärer? Säker på att det är viktigt att etikettera dem som Invandrare?

Jag bor i Sjöstan och skulle säga att det finns noll hucklen här, noll bråk, noll gäng, men många från t.ex spansktalande länder och många turkar m.m. som driver restaurangerna här med sina familjer. Alltså en svensk stadsdel.

Du missar hela poängen med trådstarten.
Svenskar är en minoritet i Stockholm sett till det stora hela.

Sedan att du råkar bo någonstans där du tycker det är mest svenskar är irrelevant för hela bilden.
Att det fortfarande existerar "svenska områden" har vi redan konstaterat, det tror jag ingen förnekar.
Det står det till och med redan om i trådstarten. Men vi har senaste ca 20 åren sett svenska områden försvinna eller krympa i snabb takt.

Om du hade något vettigt att säga så får du gärna skriva det istället för att prata omkring ämnet.
Citera
2026-07-15, 17:05
Medlem
Citat:
Vet att du inte vet vad du pratar om.
Ställ dig på random befolkat gata i innerstan och räkna hur många som är svenskar kontra hur många som inte är det så har du ditt svar.

Med det sagt, givetvis finns det delar av innerstan där folk som bor Där fortfarande är en majoritet svenskar även om det också ändras snabbt, ni har kanske 5-10 år kvar innan svenskar är en minoritet även på de nu mest svenska gatorna. Men även sveriges huvudstad vart du än vänder blicken har ju fullt med invandrare, öppna ögonen.

Jag är innerstan hela tiden, majoriteten är vita svenskar.
Herregud, ta fram lite statistik som stödjer dina skitnödiga påståenden istället.
Citera
2026-07-15, 17:06
Medlem
Citat:

Men frågan i stort, flyttar svenskar som bott i Stockholm i generationer ut sedan ett antal år?
Särskilt kanske mest 80 & 90 talister? Vart flyttade dom om du vet några?
Är det därför svenska 80 talister och 90 talister känns rätt ovanliga numer?
Funderar resten på att dra, hur går snacket där ni hör den?
Kommer det komma till en punkt då en rejäl exodus / brain drain av Stockholm sker?
Eller kommer svenskar stanna kvar och finna sig i att dom och deras barn kommer vara en minoritet i ett förmodligen främst islamskt Stockholm? Med allt kaos som det innbeär.
Om inte redan nu, så i alla fall väldigt snart.

Ge gärna exempel på hur ni hört folk resonerar kring sin utflytt ifrån Stockholm.

Stockholm är extremt segregerat, så i vissa områden (i synnerhet i förorterna) är befolkningen blandad medan andra är mer svenniga. Bland 80/90-talister (en grupp jag själv tillhör) har jag i princip aldrig stött på någon som flyttar av skälen du uppger, förutom på flashback. Det finns däremot ett par andra skäl som jag upplever är ganska vanliga:

Par i medelklassen som bildat familj och vill flytta från lägenhet till hus. Dessa brukar antingen bosätta sig inom länet med pendlingsavstånd till jobbet eller flytta tillbaks till sina uppväxtorter för att ha nära till föräldrar som kan hjälpa till med barnpassning.

Folk som antingen lätt kan hitta nya jobb i andra delar av landet eller har jobb som inte behöver utföras på kontor. Vissa är helt enkelt trötta på att bo i en storstad och andra trötta på att ha lång väg till jobbet eller söker efter en större/bättre bostad.

Gnerellt upplever jag att folk i stockholm är vana vid en mångkulturell miljö och inte är särskilt rädda för människor från andra kulturer. De som är oroliga för tex. gängkriminalitet, narkotikahandel och en hög andel invandrare kan ju också dra fördel av segregationen och bosätta sig i något av de många braksvenniga medelklassreservaten som finns i staden.
Citera
2026-07-15, 17:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du missar hela poängen med trådstarten.
Svenskar är en minoritet i Stockholm sett till det stora hela.

Sedan att du råkar bo någonstans där du tycker det är mest svenskar är irrelevant för hela bilden.
Att det fortfarande existerar "svenska områden" har vi redan konstaterat, det tror jag ingen förnekar.
Det står det till och med redan om i trådstarten. Men vi har senaste ca 20 åren sett svenska områden försvinna eller krympa i snabb takt.

Om du hade något vettigt att säga så får du gärna skriva det istället för att prata omkring ämnet.
Det är ju precis tvärtom, svenskar bor överallt men fattiga invandrare bor på ett litet antal orter i Stockholm t.ex Akalla Kista. Och ännu mer i grannkommuner som Botkyrka och Södertälje.

Stockholms innerstad och Sjöstan kommer att klara sig längst från många fattiga invandrare eftersom det är dyrt att flytta hit. Om vi gjorde det dyrt även i Akalla skulle alla dra till din lilla stad.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-15 kl. 17:10.
Citera
2026-07-15, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag är innerstan hela tiden, majoriteten är vita svenskar.
Herregud, ta fram lite statistik som stödjer dina skitnödiga påståenden istället.

Han kanske menar turister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in