Citat:
Ursprungligen postat av
grimgrull
Men frågan i stort, flyttar svenskar som bott i Stockholm i generationer ut sedan ett antal år?
Särskilt kanske mest 80 & 90 talister? Vart flyttade dom om du vet några?
Är det därför svenska 80 talister och 90 talister känns rätt ovanliga numer?
Funderar resten på att dra, hur går snacket där ni hör den?
Kommer det komma till en punkt då en rejäl exodus / brain drain av Stockholm sker?
Eller kommer svenskar stanna kvar och finna sig i att dom och deras barn kommer vara en minoritet i ett förmodligen främst islamskt Stockholm? Med allt kaos som det innbeär.
Om inte redan nu, så i alla fall väldigt snart.
Ge gärna exempel på hur ni hört folk resonerar kring sin utflytt ifrån Stockholm.
Stockholm är extremt segregerat, så i vissa områden (i synnerhet i förorterna) är befolkningen blandad medan andra är mer svenniga. Bland 80/90-talister (en grupp jag själv tillhör) har jag i princip aldrig stött på någon som flyttar av skälen du uppger, förutom på flashback. Det finns däremot ett par andra skäl som jag upplever är ganska vanliga:
Par i medelklassen som bildat familj och vill flytta från lägenhet till hus. Dessa brukar antingen bosätta sig inom länet med pendlingsavstånd till jobbet eller flytta tillbaks till sina uppväxtorter för att ha nära till föräldrar som kan hjälpa till med barnpassning.
Folk som antingen lätt kan hitta nya jobb i andra delar av landet eller har jobb som inte behöver utföras på kontor. Vissa är helt enkelt trötta på att bo i en storstad och andra trötta på att ha lång väg till jobbet eller söker efter en större/bättre bostad.
Gnerellt upplever jag att folk i stockholm är vana vid en mångkulturell miljö och inte är särskilt rädda för människor från andra kulturer. De som är oroliga för tex. gängkriminalitet, narkotikahandel och en hög andel invandrare kan ju också dra fördel av segregationen och bosätta sig i något av de många braksvenniga medelklassreservaten som finns i staden.