2026-07-15, 14:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Vill bara förtydliggöra att det som är klarlagt är att står för uttorkning och återställande av bjälklaget. ”Därefter tar respektive bostadsrättshavares hemförsäkring/bostadsrättstillägg vid för ytskikt och återställningsarbeten i lägenheterna.”

Min hemförsäkring vill inte ta på sig för återställande av åtminstone mitt ytskikt. Det som är oklart för mig är om grannens hemförsäkring kommer rikta regresskrav för sina kostnader mot mig.

Dessutom tänker jag överklaga mitt FBs beslut. Kan inte bli sämre utfall än vad det redan är…
Du pratar hela tiden om din hemförsäkring. Har du tillägget för bostadsrätt (exempel i länk nedan) i din hemförsäkring, eller bara en "vanlig" hemförsäkring?
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/hemforsakring/bostadsratt/bostadsrattstillagg/
Citera
2026-07-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du pratar hela tiden om din hemförsäkring. Har du tillägget för bostadsrätt (exempel i länk nedan) i din hemförsäkring, eller bara en "vanlig" hemförsäkring?
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/hemforsakring/bostadsratt/bostadsrattstillagg/

Jag har hemförsäkring med brf-tillägg, min hyresgäst hade vanlig hemförsäkring för hyresrätt.
Citera
2026-07-15, 14:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hänger inte med helt nu. Menar du att jag ska försöka få det till försummelse hos min hyresgäst, eller vem menar du skulle kunna vara rykt?
Jag menar att du ringer och pratar med en skadereglerare i ditt försäkringsbolag som vet alla regler. Jag vet inga regler, inte ditt försäkringsbolag, inte skadan.
Citera
2026-07-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag menar att du ringer och pratar med en skadereglerare i ditt försäkringsbolag som vet alla regler. Jag vet inga regler, inte ditt försäkringsbolag, inte skadan.

Jag försöker göra det. Jag har pissbolaget Hedvig som vill ha in allt skriftligt, genom sin app.
Citera
2026-07-15, 14:12
Medlem
1. Stäm HG för oaktsamhet (Du ska inte betala för någon annans oaktsamhet ifall uthyrningen skötts enligt konstens regler).

2. Ett 2kvm badrum behöver inte gå på mer än 50k(Våtrumstapet, matta)

3. Tjejer "dushar" 1/3 gånger i badrummet... 2/3 skjuter de vatten rakt upp i sina hål, DÅ är de oaktsamma.
Citera
2026-07-15, 14:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag har hemförsäkring med brf-tillägg, min hyresgäst hade vanlig hemförsäkring för hyresrätt.
OK, det är ju bra. Kan du inte snacka med någon försäkringsjurist? Jag vet ju inte hur gammal fastigheten är som din bostadsrätt ligger i, men försäkringsbolaget visste ju det när de tecknade försäkring med dig. Och är det en äldre fastighet är det ju självklart att den inte är byggd enligt dagens standard. Där kan finnas en möjlig öppning.

Sen har ju din hyresgäst ett stort ansvar, som flera i tråden påpekat. Hen är ju vållande till det inträffade. Så klart kan hyresgästen skylla på att avloppet var igensatt, men som hyresgäst har man också ett ansvar att åtgärda eller påtala sådana saker innan något allvarligt inträffar.
Citera
2026-07-15, 15:46
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Nu hände detta på morgonen. Min gissning är att hyresgästen har flyttstädat och fipplat med golvbrunnen och satt tillbaka den på fel sätt, duschat lite förströdd och inte märkt att det inte rinner av rätt.
Klart att man märker om det svämmar över, hyresgästen har antingen svimmat pga sjukdom eller varit hög som ett hyreshus och borde vara ansvarig för det som hänt.
Citera
2026-07-15, 16:42
Medlem
Citat:
Jag försöker göra det. Jag har pissbolaget Hedvig som vill ha in allt skriftligt, genom sin app.

Testa att kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå för rådgivning. Vill du överklaga Hedvigs beslut kan du vända dig till ARN.
Citera
2026-07-15, 17:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Svårt att tro att jag skulle kunna kräva hyresgästen på kostnaderna då det var en olyckshändelse, ingen som somnat på brunnen eller liknande.

Hur vet du det? För att hyresgästen sagt det? Vad dom säger skulle jag inte lita ett skvatt på. Även om det nu vore så att det inte rör sig om att någon har däckat i duschen (vilket det troligtvis handlar om) så skulle man väl för fan märka om man står i 1-2 cm vatten när man är i duschen? Skulle du inte märka om halva fötterna är under vatten när du duschar?

Din hyresgäst har somnat i duschen och täckt golvbrunnen, alternativt haft duschen igång utan att dom själva varit där. Försumlighet i vilket fall som helst och det är väl klart som fan att dom ljuger för att försöka slippa ansvar (och kostnader).
Citera
2026-07-15, 18:02
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Hej,

Behöver råd för att navigera denna mardröm som omkullkastat min sommar. Tack på förhand till er som orkar läsa.

Jag hade tillträde till min första bostadsrätt i januari förra året. Jag träffade en tjej den sommaren och provbor hos henne sedan mars i år, därav har jag hyrt ut min lägenhet i andra hand via Qasa. Äldre hus. Tanken har varit att eventuellt sälja i höst.

I slutet av juni inträffade en vattenskada. Vid duschning blev det av någon anledning stopp i golvbrunnen, vattnet steg och tog sig ut över/genom badrumströskeln utan att hyresgästen märkte något, ut i min hall och ner genom bjälklaget till grannens hall en våning ner. Grannen fick fuktgenomslag och missfärgningar i taket, och vissa takdetaljer skadades. Grannen larmade direkt och såg hyresgästen torka upp vatten från hallgolvet, så det var en rätt rejäl översvämning.

Föreningen bokade fuktmätning av båda lägenheterna. Protokollet anger som skadeorsak stopp i golvbrunnen vid duschning och att vatten runnit ut genom tröskeln, som saknar uppvikt tätskikt. Att tätskikt saknades var helt nytt för mig. Varken jag eller de två senaste ägarna har renoverat badrummet, så det är troligen från 2005–2010, och något våtrumsintyg finns inte. Jag frågade fuktteknikern om detta kunde ställa till det med försäkringen. Han reserverade sig men sa att han skulle bli väldigt förvånad om bolaget motsatte sig ersättning: det är oklart hur gammalt badrummet är, det går inte att veta om det funnits tätning som försvunnit med tiden, och "det är svårt att hävda byggfel när duschen använts tusentals gånger utan att något liknande hänt". Föreningens tekniska förvaltare lät lika bekväm att det var ett enkelt försäkringsärende.

Åtgärden blev att föreningen demonterade tröskeln, rev hallgolvet i min lägenhet och satte in torkmaskin – allt från min lägenhet för att skona grannens tak. Jag har inte haft några invändningar, trots att jag fått sätta ned hyran för nya hyresgästen pga obrukbar dusch. Jag räknade med högst 10-20 tkr i självrisk plus åldersavdrag på golvet, och har inte velat rikta något mot förra hyresgästen som varit väldigt reko för övrigt. Har tänkt att sånt här händer, det är därför är försäkrad.

Jag anmälde skadan med protokollet för två veckor sedan. Först kom en fråga om renoveringshistorik och våtrumsintyg, med hänvisning till att tätskiktet enligt branschregler ska vara uppvikt vid tröskeln. Jag svarade att intyg saknas och att jag inte vet när badrummet renoverades, och därför inte kan svara på vilka branschregler som gällde då.

Igår kom beslutet: avslag. Eftersom tätskikt saknas vid tröskeln och skadan därför kunnat sprida sig utanför badrummet räknas det som avvikelse från byggnorm/branschregel, och försäkringen omfattar inte skador till följd av sådan avvikelse.

Jag har tappat lite livsgnistan. Jag har ingen erfarenhet av byggregler, men badrummet är jättelitet, jag ser inte hur en 8 mm uppvikning (?) hade gjort någon skillnad i utfall här.

Mina frågor:
– Hur bör jag agera gentemot FB framöver? Är det någon idé att överklaga?
– Förstår inte riktigt om beslutet gäller bara skadorna på min egendom (återställande av mitt tätskikt), eller även det kommande kravet från grannens försäkringsbolag för återställande av deras tätskikt och restaurering av deras tak. Det kravet går väl på min ansvarsförsäkring?
–Om beslutet står sig, kan jag rikta krav mot hyresgästen via hennes ansvarsförsäkring? Hen har tyvärr samma FB som jag. Hur påverkar FB:s beslut vårdslöshetsbedömningen?

Qasa har dessutom en extraförsäkring via Omocom "för skador som inte täcks av hemförsäkringen", vet än inte hur FB:s beslut påverkar deras bedömning.

Tacksam för alla synpunkter, även tråkiga sådana.

2 frågor dyker upp!

1. Hur många kubikliter vatten har de använt under dygnet eller timmen under dessa 3 månader?

2. Var golvbrunnen täppt med skit och annat bråte?
Senast redigerad av swedenistani 2026-07-15 kl. 18:07.
Citera
2026-07-15, 18:26
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
2 frågor dyker upp!

1. Hur många kubikliter vatten har de använt under dygnet eller timmen under dessa 3 månader?

2. Var golvbrunnen täppt med skit och annat bråte?

Förmodligen har de ju inte individuell vattenmätning.
Citera
2026-07-15, 18:52
Medlem
Föreningen borde kunna svara när badrummet blev renoverat. Krävs ju deras tillstånd och de ska ha papper på det.

Brf ska ha egen försäkring som ska täcka för vattenskador. Ditt ansvar är endast ytskiktet. Prata med din styrelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in