Citat:
Ursprungligen postat av
DerImperator
Det är en fråga till dig.
Här finns det flera möjliga utfall. Jag ska lista jag tänker mig möjliga.
Det mest troliga enligt mig är att försäkringsbolaget bedömer att tätskiktet inte uppfyller branschstandard och ansvaret ligger på bostadsrättshavaren. Skulle du till exempel ha kvalitetsintyg hade man riktat ansvaret mot firman som utfört arbetet eller tillverkaren.
Håller du inte med om detta bör du överklaga och be om försäkringsprotokollet.
Nästa steg kan bli att du anser att hyresgästen duschat oaktsamt och på så vis orsakat skada. Då gäller hyresgästens ansvarsförsäkring. Om försäkringsbolaget gör bedömningen att tätskiktet inte uppfyller standarden så spelar det ingen roll, du faller på det ändå. Likt en bil som är belagd med både körförbud och är avställd för trafik.
Det sista och enda möjliga är att få det till att hyresgästen varit grovt oaktsam eller orsakat skada med uppsåt. Det här är extremt svårt att bevisa och knappt värt det sett till din utsaga. Isåfall är det hyresgästen som är personligt ansvarig och inte dess försäkringsbolag. Det finns till exempel fall där man glömt låsa dörren och haft inbrott. Det anses endast vara oaktsamt.
Nästa gång ska du låta försäkringsbolaget göra sin utredning först och inte lyssna på vad alla andra tycker och säger. Du ser bara här i denna tråden. Olika bud, de flesta knasigare än de andra.