2026-07-15, 13:49
Medlem
Själv betalar jag gärna extra för lokalproducerat. Men många svenskar är snåla och tar det billigaste. Då blir det kyckling och fläskfilé från Danmark, nötkött från Irland och Sydamerika.
Citera
2026-07-15, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu vet jag inte hur det fungerar, men det jag svarade på handlade om att det var krångligt med tester när det gäller vilt (vildsvin).

Och jag kan förstå att det är så, då man inte har en särskild gård eller besättning att titta på.

Dessutom svårt att testa ett vildsvin innan man skjuter den.

Men poängen är ju att du vill ha koll p vart det kom (gård lr ej). Det e ju var persons ansvar att genomsteka vildsvin om man köper det.
Citera
2026-07-15, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Själv betalar jag gärna extra för lokalproducerat. Men många svenskar är snåla och tar det billigaste. Då blir det kyckling och fläskfilé från Danmark, nötkött från Irland och Sydamerika.

NEJJJJJJJJJJ

Det är ju problemet. Du är problemet din hipster.

att betala extra för något som borde vara billigare men också vanligare. Sorry
Citera
2026-07-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Men poängen är ju att du vill ha koll p vart det kom (gård lr ej). Det e ju var persons ansvar att genomsteka vildsvin om man köper det.
Tycker faktiskt att det är riktigt bra att vi mer eller mindre kan garantera salmonellafritt kött och campylobakterfri fågel.

Sedan är det såklart trist att vi inte kan ha mer vildsvin i butikerna. Det är ju knappast ett djur som vi behöver värna om.
Citera
2026-07-15, 13:56
Medlem
Citat:
NEJJJJJJJJJJ

Det är ju problemet. Du är problemet din hipster.

att betala extra för något som borde vara billigare men också vanligare. Sorry

Problemet är de som köper antibiotika-kött från Danmark och tredje världen och den djurhållning de har för att spara några kronor. Köp mer svenskt istället.
Citera
2026-07-15, 13:57
Avslutad
Citat:
Tycker faktiskt att det är riktigt bra att vi mer eller mindre kan garantera salmonellafritt kött och campylobakterfri fågel.

Sedan är det såklart trist att vi inte kan ha mer vildsvin i butikerna. Det är ju knappast ett djur som vi behöver värna om.

Öhhhhh det är inte förbjudet att köpa vildsvin. Har inget att göra med det du påstår utan för att staten anser att spårningsskedjan brytes om man blandar i ett segment vilt.

Då varken du lr jag fattar varför så får vi vänta p ngn som ev vet mer.
Citera
2026-07-15, 14:03
Avslutad
Citat:
Problemet är de som köper antibiotika-kött från Danmark och tredje världen och den djurhållning de har för att spara några kronor. Köp mer svenskt istället.

Själv köper jag irländskt ofta. Billigare, gräsuppfött till större del än svenskt och näst lägst efter Sverige vad gäller antibiotika i EU.

Danskt är gift men problemet är allt chark som har det ursprunget
Citera
2026-07-15, 14:05
Medlem
Citat:
Själv köper jag irländskt ofta. Billigare, gräsuppfött till större del än svenskt och näst lägst efter Sverige vad gäller antibiotika i EU.

Danmark är gift men problemet är allt chark som har det ursprunget

Processat kött som chark bör man undvika.
Citera
2026-07-15, 14:07
Avslutad
Citat:
Processat kött som chark bör man undvika.
VEEEEEEEET men det är gottt

Btw bra karta: https://ourworldindata.org/grapher/antibiotic-usage-in-livestock?region=Europe

Danmark är inte ens så dåliga. Fyfan...
Citera
2026-07-15, 14:08
Medlem
Citat:
Öhhhhh det är inte förbjudet att köpa vildsvin. Har inget att göra med det du påstår utan för att staten anser att spårningsskedjan brytes om man blandar i ett segment vilt.
Så om en jägare vill sälja otestat vildsvin på Ica är det fritt fram?

Vad är då problemet?
Citera
2026-07-15, 14:19
Avslutad
Citat:
Så om en jägare vill sälja otestat vildsvin på Ica är det fritt fram?

Vad är då problemet?

Stickprov görs där det styckas. Men man låter ej vildsvin in mellan andra vilket gör att väldigt få butiker eller anläggningar tar emot dem vilket gör att köttet slängs. Tror butiker tom ej får hantera dem själva. Mest pga triktriner.

Reglerna ändtas hela tiden jag vet inte mer.
Citera
2026-07-15, 14:20
Medlem
Citat:
Stickprov görs där det styckas. Men man låter ej vildsvin in mellan andra vilket gör att väldigt få butiker eller anläggningar tar emot dem vilket gör att köttet slängs. Tror butiker tom ej får hantera dem själva. Mest pga triktriner.
Ja, och?

Det är du som skriver,
Citat:
Varför man inte kan hantera det som vilket byte av kött som helst är oförklarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in