2026-07-15, 10:56
Medlem
Jag har funderat mycket på hur vi egentligen köper mat. Nästan allt vi äter har passerat genom ett gäng mellanhänder innan det hamnar i kylen, grossister, distributörer, butikskedjor och mat kan komma från väldigt, väldigt långt borta. Varje steg tar sin del, både ekonomiskt och miljömässigt.
Så jag har börjat kolla på direktköp från lokala producenter istället. Kortare transporter, pengarna går direkt till bonden, och man vet faktiskt var maten kommer från. REKO-ringarna är ett bra exempel.
Just nu jobbar jag på ett litet projekt som heter Harvie. Tanken är att göra det enklare att hitta lokala producenter och marknader nära dig, typ en samlingsplats för det som redan finns men är svårt att få tag på.
Men är det här något folk bryr sig om? Finns det verkligt intresse för kortare livsmedelskedjor i Sverige, eller vinner bekvämligheten alltid?
Citera
2026-07-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evargas
Jag har funderat mycket på hur vi egentligen köper mat. Nästan allt vi äter har passerat genom ett gäng mellanhänder innan det hamnar i kylen, grossister, distributörer, butikskedjor och mat kan komma från väldigt, väldigt långt borta. Varje steg tar sin del, både ekonomiskt och miljömässigt.
Så jag har börjat kolla på direktköp från lokala producenter istället. Kortare transporter, pengarna går direkt till bonden, och man vet faktiskt var maten kommer från. REKO-ringarna är ett bra exempel.
Just nu jobbar jag på ett litet projekt som heter Harvie. Tanken är att göra det enklare att hitta lokala producenter och marknader nära dig, typ en samlingsplats för det som redan finns men är svårt att få tag på.
Men är det här något folk bryr sig om? Finns det verkligt intresse för kortare livsmedelskedjor i Sverige, eller vinner bekvämligheten alltid?
Så fungerade det för hundra år sedan. Sedan insåg man att det fanns lönsammare metoder.
Citera
2026-07-15, 11:02
Medlem
Unobosss avatar
Livsmedlen kött grönt mejerier är en sak men produkter som innehåller olika ingredienser kommer alltid ha mellanhänder och styras av tillgång och efterfrågan. Eller saker långt bort. Dra ner på mellan händer i kaffe handeln är ju som att be om densamma i kokain handeln.
Mellan händer tjänar på att få saker tillgängligt för vad som är otillgängligt för den andre.
Och kött fisk grönt mejeri osv är redan ganska ner signat vem som får ta del av kakan.

Så rena hipster idéer att ändra detta.

Men om det sker är jag inte missnöjd.
Citera
2026-07-15, 11:04
Medlem
Onanikrems avatar
Hippster-sthm och kanske GBG? Annars högst tveksamt. Även i vår lilla stad finns det en saluhall, men den lever en tynande tillvaro. Priserna är ungefär tre gånger så höga mot Willys och Ica. Folk är också mer priskänsliga i dag än för 10 år sedan. Visst, trevligt med eco, krav och bonden, men när det kommer till ekonomin och att få det att gå runt så blir det ändå Willys eller Ica.
Citera
2026-07-15, 11:10
Medlem
Fantens avatar
Det är något som kanske är intressant för urban bajsnödig medelklass.
Citera
2026-07-15, 11:20
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Det kommer nog att ta några generationer till innan Svenne Banan förstår hur de multinationella livsmedelsjättarna styr och ställer i världen och då är det nog för sent.
Så just nu är nog ditt projekt mer välment än det har möjlighet till framgång.
Du tänker dock helt rätt, men det kostar att ligga i framkant.
Ingen vanlig dödlig vill lyssna, då det i det korta perspektivet förefaller som hotfullt det du skriver.
- Vadå, varför ska jag betala 3 ggr så mycket för maten?
Att det som pågår nu gräver deras egen grav, det är allt för komplicerat för gemene man att ta till sig.
Citera
2026-07-15, 11:29
Medlem
Jag tror att yngre generationer kan driva förändring, vissa bryr sig mer om klimatförändringarna, och att välja lokal mat är definitivt ett sätt att bygga en bättre framtid, so lokal so möjligt (för mig lokal är typ Europa) . Jag undrar om vi använder plattformar som TikTok och har olika teman för att börja skapa medvetenhet, tror du att det skulle kunna vara ett bra steg?

Vad tror du kan vara hotfullt? Hur vi paketerar the message?

Vi strävar efter att berätta historier om producenter/bönderna, vilka grönsaker som är i säsong, vilka fördelar är med att köpa lokalt, etc. för att göra det mer informativt

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Det kommer nog att ta några generationer till innan Svenne Banan förstår hur de multinationella livsmedelsjättarna styr och ställer i världen och då är det nog för sent.
Så just nu är nog ditt projekt mer välment än det har möjlighet till framgång.
Du tänker dock helt rätt, men det kostar att ligga i framkant.
Ingen vanlig dödlig vill lyssna, då det i det korta perspektivet förefaller som hotfullt det du skriver.
- Vadå, varför ska jag betala 3 ggr så mycket för maten?
Att det som pågår nu gräver deras egen grav, det är allt för komplicerat för gemene man att ta till sig.
Citera
2026-07-15, 11:34
Medlem
Jag håller med om att de stora företagen och till och med staten subventionerar vissa industrier. Det är svårt för lokala bönder att konkurrera med de stora företagen, och det är där priserna går upp, ibland oproportionerligt. ja, produkter som kaffe är svårt att få lokal.

Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Livsmedlen kött grönt mejerier är en sak men produkter som innehåller olika ingredienser kommer alltid ha mellanhänder och styras av tillgång och efterfrågan. Eller saker långt bort. Dra ner på mellan händer i kaffe handeln är ju som att be om densamma i kokain handeln.
Mellan händer tjänar på att få saker tillgängligt för vad som är otillgängligt för den andre.
Och kött fisk grönt mejeri osv är redan ganska ner signat vem som får ta del av kakan.

Så rena hipster idéer att ändra detta.

Men om det sker är jag inte missnöjd.
Citera
2026-07-15, 11:45
Medlem
Jag har varit på Öland och när vi är där finns det en bonde som har grönsaker: man tar grönsakerna, betalar med swish och går. Samma sak för en mjölkgård. Men i staden är det svårt att hitta det tempot och nära producenterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så fungerade det för hundra år sedan. Sedan insåg man att det fanns lönsammare metoder.
Citera
2026-07-15, 12:19
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Jag har varit på Öland och när vi är där finns det en bonde som har grönsaker: man tar grönsakerna, betalar med swish och går. Samma sak för en mjölkgård. Men i staden är det svårt att hitta det tempot och nära producenterna.
Men okej i liten skala på ort. Dom kvantiteter och krav stadsborna har är omöjlig utan industri.

Och industri drivs av företag som vill tjäna pengar. Dom gör det billigare för dig men tar monopol på sektorn.

Vill man leva som för hundra år sedan går det. Handla grönsaker kött fisk osv mejeri från nån bondgård finns e handel säkert laga allt från grunden.

Men det blir mer jobb och dyrare i vara och tid så därför kommer inte många ens kunna tänka sig detta.

Hade jag vart rik hade jag haft en gård och varit självförsörjande. Så tänker nog många.
Citera
2026-07-15, 13:18
Medlem
Problemet är ju att det ses som någon sorts premiumprodukt idag. Kött från bonden direkt som du hämtar upp i stora lass kostar mer än det i butik trots att det kommer från liknande bönder.

Där det är mer norm så är det inte dyrare utan billigare typ: https://rinkebykottochvilt.se/produkter/kottlador/notladan/

219 kr för 30 kg kott. 50% fars brukar d vara.
Fars = 100-120kr kg i butik. Annat 150-400kr do the math.

Bad min lokala babbebutik ta in lamm. De styckade ett helt lamm sålde köttet 120 kr / kg, I butik kostar grytdetaljer för lamm 150-170kr kg.
Citera
2026-07-15, 13:20
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vill du tjäna pengar på ditt projekt eller gör du det till en gratistjänst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in