Citat:
Ursprungligen postat av
evargas
Jag har funderat mycket på hur vi egentligen köper mat. Nästan allt vi äter har passerat genom ett gäng mellanhänder innan det hamnar i kylen, grossister, distributörer, butikskedjor och mat kan komma från väldigt, väldigt långt borta. Varje steg tar sin del, både ekonomiskt och miljömässigt.
Så jag har börjat kolla på direktköp från lokala producenter istället. Kortare transporter, pengarna går direkt till bonden, och man vet faktiskt var maten kommer från. REKO-ringarna är ett bra exempel.
Just nu jobbar jag på ett litet projekt som heter Harvie. Tanken är att göra det enklare att hitta lokala producenter och marknader nära dig, typ en samlingsplats för det som redan finns men är svårt att få tag på.
Men är det här något folk bryr sig om? Finns det verkligt intresse för kortare livsmedelskedjor i Sverige, eller vinner bekvämligheten alltid?
Det kommer nog att ta några generationer till innan Svenne Banan förstår hur de multinationella livsmedelsjättarna styr och ställer i världen och då är det nog för sent.
Så just nu är nog ditt projekt mer välment än det har möjlighet till framgång.
Du tänker dock helt rätt, men det kostar att ligga i framkant.
Ingen vanlig dödlig vill lyssna, då det i det korta perspektivet förefaller som hotfullt det du skriver.
- Vadå, varför ska jag betala 3 ggr så mycket för maten?
Att det som pågår nu gräver deras egen grav, det är allt för komplicerat för gemene man att ta till sig.