2026-07-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Bad min lokala babbebutik ta in lamm. De styckade ett helt lamm sålde köttet 120 kr / kg, I butik kostar grytdetaljer för lamm 150-170kr kg.
Grytdetaljer är oftast utan ben.
Citera
2026-07-15, 13:27
Medlem
Wow! Jag är glad att höra att du har ett alternativ nära dig, att känna personen som levererar din mat och att köpa direkt från dem borde inte vara en lyx. För några veckor sedan pratade jag med några lokala producenter i mitt område och de sa att det finns inte en slakt i kommunen.

Citat:
Problemet är ju att det ses som någon sorts premiumprodukt idag. Kött från bonden direkt som du hämtar upp i stora lass kostar mer än det i butik trots att det kommer från liknande bönder.

Där det är mer norm så är det inte dyrare utan billigare typ: https://rinkebykottochvilt.se/produkter/kottlador/notladan/

219 kr för 30 kg kott. 50% fars brukar d vara.
Fars = 100-120kr kg i butik. Annat 150-400kr do the math.

Bad min lokala babbebutik ta in lamm. De styckade ett helt lamm sålde köttet 120 kr / kg, I butik kostar grytdetaljer för lamm 150-170kr kg.
Citera
2026-07-15, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Grytdetaljer är oftast utan ben.

Inte lamm, du vill ha benen för smak, oftast görs grytorna genom brässering m lite örter+ lök/vitlök med benen för smak.
Citera
2026-07-15, 13:30
Medlem
Citat:
Inte lamm, du vill ha benen för smak, oftast görs grytorna genom brässering m lite örter+ lök/vitlök med benen för smak.
Absolut, men om du köper grytbitar av lamm på Ica så är de troligen utan ben. Och det var prisjämförelsen jag tittade på.

Adit: Gjorde dock en snabb sökning, och City Gross säljer ju faktisk grytbitar av lamm med ben. Dock frysta. 126 sek/kg.

https://www.citygross.se/matvaror/fryst/fryst-kott-fagel-burgare-mm/qibbla-halal-lammgrytbitar-fryst-p100967045_KG
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-15 kl. 13:33.
Citera
2026-07-15, 13:30
Medlem
Jag förstår, det handlar inte bara om bekvämlighet, utan också om pris och tillgänglighet. Jag undrar om lokala producenter hade fått minskade priser/stöd, kunde de ha haft bättre priser.

Min önskan är att det inte ska vara en lyx och att det ska vara lika tillgängligt för alla

Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Men okej i liten skala på ort. Dom kvantiteter och krav stadsborna har är omöjlig utan industri.

Och industri drivs av företag som vill tjäna pengar. Dom gör det billigare för dig men tar monopol på sektorn.

Vill man leva som för hundra år sedan går det. Handla grönsaker kött fisk osv mejeri från nån bondgård finns e handel säkert laga allt från grunden.

Men det blir mer jobb och dyrare i vara och tid så därför kommer inte många ens kunna tänka sig detta.

Hade jag vart rik hade jag haft en gård och varit självförsörjande. Så tänker nog många.
Citera
2026-07-15, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av evargas
Wow! Jag är glad att höra att du har ett alternativ nära dig, att känna personen som levererar din mat och att köpa direkt från dem borde inte vara en lyx. För några veckor sedan pratade jag med några lokala producenter i mitt område och de sa att det finns inte en slakt i kommunen.

Hela slaktindustrin är ett problem. Du har extremt överskott på vildsvin om markägare betalar för att bli av med men det är ett helvete att slakta dem då slakterierna pga reg om smittspårning vägrar ta in. Hade krävt att man stänger ner hela slakteriet tydligen och tvättar det rent. Varför man inte kan hantera det som vilket byte av kött som helst är oförklarligt.
Citera
2026-07-15, 13:34
Medlem
Citat:
Varför man inte kan hantera det som vilket byte av kött som helst är oförklarligt.
Antagligen för att det är viltkött och kan vara drabbat av salmonella.
Citera
2026-07-15, 13:38
Avslutad
Citat:
Antagligen för att det är viltkött och kan vara drabbat av salmonella.

allt kött kan ha olika sjukdomar o måste kunna spåras mellan gårdar.
Citera
2026-07-15, 13:41
Medlem
Citat:
allt kött kan ha olika sjukdomar o måste kunna spåras mellan gårdar.
Testar man inte då innan slakt? Något som är svårt att göra med viltkött.
Citera
2026-07-15, 13:42
Avslutad
Citat:
Absolut, men om du köper grytbitar av lamm på Ica så är de troligen utan ben. Och det var prisjämförelsen jag tittade på.

Adit: Gjorde dock en snabb sökning, och City Gross säljer ju faktisk grytbitar av lamm med ben. Dock frysta. 126 sek/kg.

https://www.citygross.se/matvaror/fryst/fryst-kott-fagel-burgare-mm/qibbla-halal-lammgrytbitar-fryst-p100967045_KG

Det här var svenskt kött blandat. svenska racks kostar 500 kr kg p coop.
Citera
2026-07-15, 13:44
Avslutad
Citat:
Testar man inte då innan slakt? Något som är svårt att göra med viltkött.
Testar man innan så har du ju smittspridningen klar: ej från gården utan viltet. lr?
Citera
2026-07-15, 13:47
Medlem
Citat:
Testar man innan så har du ju smittspridningen klar: ej från gården utan viltet. lr?
Nu vet jag inte hur det fungerar, men det jag svarade på handlade om att det var krångligt med tester när det gäller vilt (vildsvin).

Och jag kan förstå att det är så, då man inte har en särskild gård eller besättning att titta på.

Dessutom svårt att testa ett vildsvin innan man skjuter den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in