2026-07-15, 13:00
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Som knattarna sa så gällde det sistatiden.

Sedan vet jag inte om jag vill hävda att det är just exakt 23:23:10 som gäller. Det är svårt att veta exakt. Men förloppet går ihop med ett larm just kring 23:23-minuten.

Nja vi vet från Fröken Ur på LAC-bandet att Leif Ljungqvist avbryter sitt larmförsök 23.23.40. Därefter går han ur bilen och fram till mordplatsen. (LL bedömer att det tar 20 s.) Väl där försöker han lugna Lisbeth och strax efter kommer första polisbilen. (Enligt LLs bedömning 3 min efter mordet.) Det stämmer väl med att polisen anlände 23.24.30 och att larmet kommuncerades ut 23.24.15. (Körtiden från den plats Söderström mottog larmet fram till mordplatsen är ca 10-15 s.)

Om larmet gick ut 23.23.10 skulle polisen redan varit på plats innan LL lämnade bilen vilket inte är fallet. Klockan på LAC-bandet sätter en lägsta gräns för när larmet kan ha gått ut. Och den gränsen är 23.23.25.

Till saken hör att på polisens kopia av LAC-bandet är LLs samtal ej kopierat i sin helhet. Bara första delen är med. Så om inte LAC-bandet hade återfunnits hade det inte funnits något bevis för att polisens 23.23.10 är fel. Och vilka var det som skickade LAC-bandet till destruktion? Svar: polisen
Citera
2026-07-15, 13:19
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Nja vi vet från Fröken Ur på LAC-bandet att Leif Ljungqvist avbryter sitt larmförsök 23.23.40. Därefter går han ur bilen och fram till mordplatsen. (LL bedömer att det tar 20 s.) Väl där försöker han lugna Lisbeth och strax efter kommer första polisbilen. (Enligt LLs bedömning 3 min efter mordet.) Det stämmer väl med att polisen anlände 23.24.30 och att larmet kommuncerades ut 23.24.15. (Körtiden från den plats Söderström mottog larmet fram till mordplatsen är ca 10-15 s.)

Om larmet gick ut 23.23.10 skulle polisen redan varit på plats innan LL lämnade bilen vilket inte är fallet. Klockan på LAC-bandet sätter en lägsta gräns för när larmet kan ha gått ut. Och den gränsen är 23.23.25.

Till saken hör att på polisens kopia av LAC-bandet är LLs samtal ej kopierat i sin helhet. Bara första delen är med. Så om inte LAC-bandet hade återfunnits hade det inte funnits något bevis för att polisens 23.23.10 är fel. Och vilka var det som skickade LAC-bandet till destruktion? Svar: polisen

Hur vet vi att inte LL lägger på för att han ser polisen komma? Söderström använde inte sirener, så det hade inte hörts på LAC-bandet.

Jag bara påpekar att det är vanskligt att hänga upp för mycket på ett vittnes minnesbild. Ett vittne som dessutom har problem med trovärdigheten. Jan Andersson klassar honom i praktiken som mytoman eftersom han kunde se hur Leifs historia utvecklades.

Helhetsförlopp och helhetsbild bör ligga till grund för att uppskatta larmtiden.
Citera
2026-07-15, 14:06
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hur vet vi att inte LL lägger på för att han ser polisen komma?

För att det är inte så han beskriver hur det gick till i de förhör som finns.
Citera
2026-07-15, 14:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
För att det är inte så han beskriver hur det gick till i de förhör som finns.

För det första kan ett vittne minnas fel, för det andra är LL en bekräftad mytoman.

Fullt möjligt att han kände sig dum när han satt där med luren i näven och såg polisen rulla in. Då kan han ha friserat sin historia lite.
Citera
2026-07-15, 15:12
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
För det första kan ett vittne minnas fel, för det andra är LL en bekräftad mytoman.

Fullt möjligt att han kände sig dum när han satt där med luren i näven och såg polisen rulla in. Då kan han ha friserat sin historia lite.

Varför skulle han känna sig dum för det? Han har ju inte gjort något fel. Det hade varit fullt naturligt att säga att han la på för att polisen redan var där.

Sen att han har broderat ut sitt vittnesmål över tid gäller väl främst signalementet på GM. Inte hur han själv agerat.
Senast redigerad av Pinkeponken 2026-07-15 kl. 15:15.
Citera
2026-07-15, 16:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Varför skulle han känna sig dum för det? Han har ju inte gjort något fel. Det hade varit fullt naturligt att säga att han la på för att polisen redan var där.

Sen att han har broderat ut sitt vittnesmål över tid gäller väl främst signalementet på GM. Inte hur han själv agerat.

Det spelar ingen roll vilka skäl en mytoman har att ljuga. Poängen är att man inte kan utgå från en mytomans uppgifter som någon slags fast lägstagräns.

Möjligen att lägstagränsen blir att polisen tidigast var inom synhåll när Leif la på.

Hans egen historia går ju inte ens ihop särskilt bra. Han påstår att han la på för att han fick höra att en taxichaufför larmat. Men man hör ingen sådan information förmedlas på LAC-bandet.
Citera
2026-07-15, 17:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Bra. Din lista visar ju på ett rent intuitivt plan att polisen var på plats snabbt, vilket per definition betyder att också larmet gick ut snabbt.

Jag vill bara inflika att Yvonne Nieminen har rekonstruerat sin promenad tillsammans med Lars Borgnäs i samband med intervjun i Kanalen. Där framgår att Nieminen inte anser att de gjorde några stopp.

Borgnäs konstaterar också i samma program att Nieminens uppgifter och rekonstruktion styrker den officiella larmtiden.

Att en konspirationsteoretiker (som ändå har viss tyngd) som Borgnäs anser att något styrker den officiella versionen säger en del.

Man får söka tillflykt till små små teoretiska möjligheter för att ens börja öppna upp för möjligheten att larmet fördröjts nämnvärt. Allt sunt förnuft talar för att larmet sändes ungefär enligt de officiella tiderna.
Tack, den intervjun måste jag återbesöka. Den har helt fallit bort för mig i denna kronologi.
Förhören är ju lite tafatta på övrig information annat än iakttagelsen av den springande mannen, men ger ju inte heller stöd för något stopp.

Intressant att Borgnäs skulle ha gett sitt stöd till den officiella larmtiden... Det är inget han verkar ha hållit fast vid.
Citera
2026-07-15, 17:50
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack, den intervjun måste jag återbesöka. Den har helt fallit bort för mig i denna kronologi.
Förhören är ju lite tafatta på övrig information annat än iakttagelsen av den springande mannen, men ger ju inte heller stöd för något stopp.

Intressant att Borgnäs skulle ha gett sitt stöd till den officiella larmtiden... Det är inget han verkar ha hållit fast vid.

Jag undrar om Borgnäs menar att det ger stöd åt den officiella larmtiden, snarare än Gösta Söderströms version. GS gjorde dessvärre en viss skada på MOP-debatten med sin arroganta envishet om när larmet gick som motsägs av alla tänkbara faktorer - vittnen, beräkningar, matte, teknik och paradoxalt nog är till hans egen nackdel prestationsmässigt. Det blev någon sorts mental låsning där.

Sanningen är mellan den officiella tiden och Gösta Söderströms men klart närmare den officiella tiden.
Citera
2026-07-15, 18:05
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det är inte svårt. Jag har förklarat i tidigare inlägg. Skriv gärna om du har invändningar.

En kort sammanfattning:

Krkom Jan Länninge utredde inte vilka radiooperatörer i SBC (polisens sambandscentral) som svarade Solna taxi och Stockholm taxi. Det finns starka skäl att förmoda att det var Ulf Helin som svarade Solna taxi och Birgitta Brolund som svarade Stockholm taxi (de stämmer med växeltelefonisternas beskrivningar och det fanns bara två kvinnliga poliser i SBC). Länninge utredde heller inte Ulf Helins motringning till Järfälla taxi (som bekräftades för pkom Gösta Söderström av polisbröderna V).

Direkt efter samtalet med Järfälla taxi (som växeltelefonisten Ann-Louise Paulsson avbröt med löfte att försöka kontakta taxiföraren Anders Delsborn på nytt efter hennes misslyckande under samtalet) blev Helin upptagen med fylleristen på Centralstationen. Som piket 1230 tog hand om i Helins IM 23.24. Piket 1230 tankade vid Norra Bantorget och hann inte åka till Centralstationen. Tankningen avslutades en minut efter Helins områdesanrop om skottlossningen (enligt piketens befäl Christer Persson).

Efter Helins IM om fylleristen 23.24 svarade han Solna taxi. Klockan var fortfarande 23.24. Växeltelefonisten Ingrid Zetterström uppgav att adressen var Apelbergsgatan. Ett skäl att motringa Järfälla taxi. Sedan sände han IM och områdesanrop. Om Helin hade sänt områdesanropet 23.23 hade piket 3230 redan varit på mordplatsen i en minut när Helin motringde Järfälla taxi och piket 1230 hade skickats till mordplatsen innan de skickades till Centralstationen. Helin måste ha motringt Järfälla taxi innan Kenneth Ed i LAC motringde 23.25.35 (och fick svar 23.25.47).

Därför hade Helin triviala skäl.

Per Kjellsson befattade sig inte med Solna taxi och Stockholm taxi (som framgår i bilagan som du nämnde). Det gjorde heller inte bröderna Poutiainen i sin bok från 1995 (att Solna taxi och Stockholm taxi fick svar av SBC var inte känt av allmänheten före 2020). Taxiföraren Hans Johansson (som kontaktade Solna taxi och Stockholm taxi) är inte ens nämnd i bröderna Poutiainens bok.

Du gör egna tidsuppskattningar. Det står dig fritt. Jag använder de uppskattningar som nämns i förhör och i Länninges tidsstudie (A1969).

Att Helins områdesanrop skulle ha sänts en eller två minuter före Helins ingripandemeddelande har ingen utredare trott. Varken polisens, juristkommissionens eller granskningskommissionens utredare. Det stämmer inte med förhöret med Helin, som tydligt visar att han sände sitt IM först och sedan sitt områdesanrop. Vad förhöret inte tydligt visar är när han sände sitt IM. Helin förhördes den 13 mars, när ingen i SBC ville bli behandlad som Söderström behandlades av Holmér.

Att områdesanropet sändes 23.25.10 (eller några sekunder senare) visar att Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir kom för sent för att möta gärningsmannen på David Bagares gata (vilket inte hindrar att GM flydde den vägen) och att Lars Jeppsson inte nådde trappkrönet en och en halv minut efter GM (som Jeppsson svarade när han tillfrågades om den saken 1989), utan två och en halv eller tre minuter efter GM.

Som framgår i TV3:s program den 12 februari 1995 (som finns på YouTube liksom de bortklippta delarna med Kari Poutiainen) ansåg spaningsledaren Hans Ölvebro att Jeppsson rörde sig långsammare än förhören visade.

Ölvebro ville inte uttala sig om tiden för områdesanropet. Det utreddes av Länninge två år före Ölvebros tid. Uppenbart ansåg han inte att det var möjligt att göra en ny tidsstudie 1988.

LAC för nybörjare

Först och främst vill jag börja med att instämma i din slutsats om samtalen från Solna taxi och Stockholms taxi. Det är även min uppfattning att dessa samtal besvaras av Helin/Brolund. I den delen är vi överens.

Jag blir dock lite konfunderad kring ditt resonemang om ingripandemeddelandena, att fylleriärendet som Helin skickar 1230 på skulle ha skett före det det IM som skrivs om skottlossningen. För på IM-listan har ju skottlossningen tidpunkten 23.23 och fylleriärendet har tidpunkten 23.24. Ingen av dessa IM har en asterisk vid tidpunkten, vilket innebär att de är inskrivna i “verklig tid”, så att säga. Kronologiskt måste därmed IM:et om skottlossningen har skrivits in av Helin före fylleriärendet. Men dessa tider tänker jag att du har koll på, så jag undrar lite hur du kommer fram till den omvända ordningen?

Du skriver att “om Helin gått ut med områdesanropet 23.23 så hade 3230 redan varit på mordplatsen i en minut när Helin motringde Järfälla taxi”. Med 23.23 så uppfattar jag det som att du syftar på den tid som IM:et har i datorn, men det är inte sannolikt att datortiden på mordnatten var synkad med Fröken Ur. 23.23 i datorn ska därför inte uppfattas som 23.23 Fröken Ur, anser jag. Det är därför jag i mitt förra inlägg menade på att områdesanropet troligen går ut allra senast 23.24.30 (troligen tidigare än det, men alltså inte 23.23). Men poängen är alltså att man måste skilja på tiderna i SBC:s datorsystem och de tider vi har från LAC-bandet (Fröken Ur). Vi är alltså båda överens om att områdesanropet ej gick ut kl. 23.23 (Fröken Ur).

Vidare skriver du att du utgår från Länninges tidsschema samt de tider som framgår ur förhör. Det är gott så. Men i så fall bör du ju utgå från det som Helin hävdat hela tiden, d.v.s. att han går ut med både områdeslarm och IM direkt efter att han avslutar sitt samtal med Järfälla taxi. Helin har aldrig hävdat att han avvaktar av några skäl, triviala eller ej. Helin har varit konsekvent med detta genom alla år. Och det är här problematiken uppstår, som Per Kjellsson inte klarade av att förklara i rapporten “Ut ur labyrinten?”, d.v.s. hur det kan komma sig att Jan Hedlund inte sett något IM om skottlossning på skärmen när Kenneth Ed ringer upp 23.24.44. Det är korrekt att i utredningen har man litat på Helins version, men Per Kjellsson skriver så här på sidan 26 i sin rapport: “Den kompletterande utredning som kommissionen gjort lämnar således inget svar på frågan varför Jan [Hedlund] inte såg händelsen på sin statusskärm kl. 23.25.” Kjelsson konstaterar diskrepansen men kan inte förklara den. Detta frågetecken lever kvar än idag, menar jag och är något man åtminstone behöver förhålla sig till, om än att den faktiska sanningen till varför det var som det var i slutändan är trivial (jag menar alltså inte att det måste vara någon konspiration kring detta, men det är något som är förbryllande).
Citera
2026-07-15, 18:24
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Och det är här problematiken uppstår, som Per Kjellsson inte klarade av att förklara i rapporten “Ut ur labyrinten?”, d.v.s. hur det kan komma sig att Jan Hedlund inte sett något IM om skottlossning på skärmen när Kenneth Ed ringer upp 23.24.44. Det är korrekt att i utredningen har man litat på Helins version, men Per Kjellsson skriver så här på sidan 26 i sin rapport: “Den kompletterande utredning som kommissionen gjort lämnar således inget svar på frågan varför Jan [Hedlund] inte såg händelsen på sin statusskärm kl. 23.25.” Kjelsson konstaterar diskrepansen men kan inte förklara den. Detta frågetecken lever kvar än idag, menar jag och är något man åtminstone behöver förhålla sig till, om än att den faktiska sanningen till varför det var som det var i slutändan är trivial (jag menar alltså inte att det måste vara någon konspiration kring detta, men det är något som är förbryllande).

Problemet löses enkelt genom att larm och IM inte sändes samtidigt. Som du själv var inne på.

Enda problemet med det blir att det inte går ihop med Helins egen version. Men han verkar helt enkelt inte vara helt sanningsenlig på flera punkter. Möjligen av triviala skäl som att vilja framställa sig själv i bättre dager. Ett mänskligt beteende.

Får jag fråga varför du inte tror att larmet kan ha sänts inom 23:23-minuten Fröken Ur-tid? Jag kan inte se att du redovisat några skäl till det.
Citera
2026-07-15, 20:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag undrar om Borgnäs menar att det ger stöd åt den officiella larmtiden, snarare än Gösta Söderströms version. GS gjorde dessvärre en viss skada på MOP-debatten med sin arroganta envishet om när larmet gick som motsägs av alla tänkbara faktorer - vittnen, beräkningar, matte, teknik och paradoxalt nog är till hans egen nackdel prestationsmässigt. Det blev någon sorts mental låsning där.

Sanningen är mellan den officiella tiden och Gösta Söderströms men klart närmare den officiella tiden.

Jag får nog kolla upp Borgnäs igen.
Ja, gällande GS så tycker jag mest synd om honom, då jag ändå tycker att han verkar ha varit en hedervärd polis och som kanske också hade sundare värderingar än flera av kamraterna på VD2?
Kan det sistnämnda också ha något att göra med att han sedan också anslöt till privatspanarna?
Där sedd som en hjälte och påhejad, men utan den närmaste eftertanke på vad alla uppgifter faktiskt ger?
Jag spekulerar.

Göstas son Henry är också kvar där i polisspåret. Fastlåst tyvärr.

Denna presentation, presenterades på Palmemordskonferensen 2024 då både Henry Söderström och Lars Bornäs var på plats. (Även vittnet Leif Ljungqvist var där och ropade ut mordtiden 23:18)
https://drive.google.com/file/d/1bRMEi8SWMD6zVm7Ep0QK77br__86JFlu/view?usp=drive_link

Presentationen var animerad och kanske skulle behöva lite ord, men det väsentliga finns med.
Och främst kanske att börja med tidpunkten 0 istället för det officiella klockslaget 23:21:20 +/- 10 sekunder.

Begreppet "officiellt", verkar otroligt negativt för vissa....
Citera
2026-07-15, 21:34
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Det spelar ingen roll vilka skäl en mytoman har att ljuga. Poängen är att man inte kan utgå från en mytomans uppgifter som någon slags fast lägstagräns.

Möjligen att lägstagränsen blir att polisen tidigast var inom synhåll när Leif la på.

Hans egen historia går ju inte ens ihop särskilt bra. Han påstår att han la på för att han fick höra att en taxichaufför larmat. Men man hör ingen sådan information förmedlas på LAC-bandet.

Angående uppgiften att de hört att en taxiförare redan larmat så berättar Jan Andersson samma sak i sitt förhör. Är Jan Andersson också en mytoman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in