2026-07-14, 13:18
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
KP är varken mordutredare eller polis.

När KP har fått prata om MOP oförberedd märker man att hans sakkunskaper om fallet är på grundnivå. Vilken debattör i tråden som helst hade slagit honom på fingrarna om detaljer. Ytterst märkligt att denna gråa jurist-stöt tänkte som han gjorde, antar att lockelsen att "lösa" MOP blev för stor.
Citera
2026-07-14, 13:26
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nu hittar du på igen, visst nämner TP Lars Larsson och hans bok, lite fult av dig att upprepa dina lögner.

Hej Bergerac (du har fel avatar),

ursprungligen har en poäng att TP inte nämnde "hobbyskribenten Lars Larsson" (som TP valde att kalla Larsson i boken "Den osannolika mördaren" 2018).

Lars Larsson nämndes i förbigående i "Den osannolika mördaren" 2018, men inte vad Larsson skrev i sin bok "Nationens fiende" 2016. Att Stig Engström kunde ha sett vittnet Lars Jeppsson från trappkrönet. En omöjlig idé som ingen hade fått på 30 år. Av uppenbara skäl. Engström kan inte ha sett från trappkrönet att Jeppsson var "i 20-årsåldern" (som Engström uppgav 13 timmar efter mordet).

Att Larsson var en "hobbyskribent" framgår av hans bok. Han visste inte ens att både Lisbeth Palme och Stig Engström såg Lars Jeppsson från Sveavägen (som framgår i Larssons bok). Det var orsaken till Larssons omöjliga idé.

Det hindrade inte TP att fräckt påstå i TV4:s Nyhetsmorgon den 7 september 2018 att den var hans idé. Utan att nämna Lars Larsson. I Nyhetsmorgon framförde TP samma okunniga nonsens som Larsson framförde i sin bok. Att bara Stig Engström såg vittnet Lars Jeppsson när Jeppsson stod vid Luntmakargatan.

Så okunnig och otrovärdig var TP 2018.

Filters artikel om Stig Engström 2018 är Sveriges största anka.
Senast redigerad av Lebel 2026-07-14 kl. 13:30.
Citera
2026-07-14, 13:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
När KP har fått prata om MOP oförberedd märker man att hans sakkunskaper om fallet är på grundnivå. Vilken debattör i tråden som helst hade slagit honom på fingrarna om detaljer. Ytterst märkligt att denna gråa jurist-stöt tänkte som han gjorde, antar att lockelsen att "lösa" MOP blev för stor.
Inte ens SEs utstämpling lyckades KP få in rätt i tidslinjen stackarn.

Det kan inte varit lätt att hålla två saker i huvudet samtidigt. Både gotta sig åt att gå till historien, vilket KP lyckades med på ett bakvänt sätt och samtidigt sitta och planera vad han ska göra när han blev pensionär.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-14 kl. 13:33.
Citera
2026-07-14, 13:47
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Inte ens SEs utstämpling lyckades KP få in rätt i tidslinjen stackarn.

Den har i och för sig inte jag heller riktigt förstått, trots 15 år på MOP-span.

a) S.E stämplar ut 23:19 eller 23:20 beroende på källa, men klockan mäter inte sekunder. Alltså kan den exakta utstämplingstiden vara allt mellan 23:19:00 och 23:20:59.

b) Engström småpratar med väktarna efter att han stämplar en tid som inte går att specificera. Det innebär att första foten på Sveavägen kommer minst ett tiotal sekunder efter den okända utstämplingstiden och kan vara allt mellan 23:19:20 och efter mordet i teorin.

Är det rätt? Fritt fram att bilda mig här.
Citera
2026-07-14, 13:56
Medlem
Citat:
Den har i och för sig inte jag heller riktigt förstått, trots 15 år på MOP-span.

a) S.E stämplar ut 23:19 eller 23:20 beroende på källa, men klockan mäter inte sekunder. Alltså kan den exakta utstämplingstiden vara allt mellan 23:19:00 och 23:20:59.

b) Engström småpratar med väktarna efter att han stämplar en tid som inte går att specificera. Det innebär att första foten på Sveavägen kommer minst ett tiotal sekunder efter den okända utstämplingstiden och kan vara allt mellan 23:19:20 och efter mordet i teorin.

Det är ingen som vet det här.

Bara Lennart Guné. Pappslöjdens hjälte.
Citera
2026-07-14, 14:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag tänkte snarare på att KP påstod att SE talade med väktarna innan han stämplade ut och inte efter som brukar vara det som de flesta kommer fram till genom att studera materialet.

Där lös det igenom att KP inte ens var bra på högläsning ur TPs bok, även om källor i media jämförde KPs insats på pressträffen med just högläsning.
Citera
2026-07-14, 14:37
Medlem
Bitterheten mot Filter/TP/MG verkar vara bottenlös. Undrar om det beror på att det trots allt finns en chans att de var rätt ute.
Citera
2026-07-14, 14:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är ingen som vet det här.

Bara Lennart Guné. Pappslöjdens hjälte.
Om inte ens Klas Gustavsson vet som upprepat allt som Filter har skrivit (något Filter lite komiskt kallar en "graskning"), så kan inte ens SEkten ge tydliga besked.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-14 kl. 14:48.
Citera
2026-07-14, 14:46
Medlem
Till alla er som är säkra på att SE är oskyldig, hur tror ni att det gick till när han klev ut på Svevägen? Vad stämmer i hans berättelse? Vad ljuger han om?
Citera
2026-07-14, 14:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Åklagaren menar att SE stämplar ut efter samtalet med väktarna. I själva verket sker det före, på den tidsredovisningsapparat som sitter innanför de inre dörrarna och inte ute i foajén där väktarna var posterade.

Han är vidare av uppfattningen att SE har alldeles för gott om tid till sin påstådda avgång med tunnelbanan, att den uppgiften därför är oriktig och att SE kan ha tagit höger på Sveavägen (och mött makarna). SE lämnar dock Skandiahuset i rimlig tid för att åka den rutt han påstår, vilket framgår om man studerar aktuell tidtabell.

SE själv är av uppfattningen att han stämplar ut 23.20 korrigerad tid. Det innebär omak för honom på så vis att han retroaktivt får mycket bråttom för att hinna fram till skotten och vara närmast först på plats. Han stryker därför väktarsamtalet, drar av från den tid det tar att gå från stämpelur till mordplatsen och påstår att han stressat närmast småspringer trots att han inte hade tillstymmelse till brådska.

Är detta som det framstår, så har det upplysande verkan gällande SE:s tidslinje.
Citera
2026-07-14, 14:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Till alla er som är säkra på att SE är oskyldig, hur tror ni att det gick till när han klev ut på Svevägen? Vad stämmer i hans berättelse? Vad ljuger han om?
Efter några minuters samtal med väktarna använde SE dörren i receptionen för att genom den kliva ut på Sveavägen. Det var således inget övernaturligt eller någon form av teleportering inblandad utan passagen skedde genom en i alla avseenden ordinär, men omystiskt låsbar, dörr.

Möjligen hörde SE i samma ögonblick han klev ut på gatan det andra skottet.

Jag vill med detta inlägg fria den gröna olarmade dörren inne i Skandiahusets garage och förklara den oskyldig till hur SE klev ut på Sveavägen. Dörren som användes av SE för att kliva ut på gatan förekommer på samtida bilder på Skandiahusets fasad.
Citera
2026-07-14, 14:58
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att Stig försökte att springa ifatt poliserna har tvärtom all trovärighet och ifrågasattes inte av någon förrän i Lars Larssons amatörmässiga bok 2016 (inte heller av två domstolar 1989).

Det är inte att han rört sig in i gränden som är det osannolika. Det är att det skett så tidigt som han påstår samtidigt som han tappar bort poliserna. Det går helt enkelt inte ihop, förutom för de mest blåögda.

SE verkar helt enkelt inte ha koll på att piketpoliserna stannade i uppemot tio sekunder på Luntmakargatan. Annars hade han aldrig dragit en så idiotisk historia.

Om poliserna inte hade stannat där hade hans historia nästan kunnat gå ihop om man tänjde på förloppet lite. Men i och med att de stannar är det i praktiken uteslutet.

Citat:
Är du blind? Det kunde alla läsa 1988.

Är du blind? Jag skrev att uppgiften var obskyr, inte att den inte existerade.

SE ska alltså ha råkat pricka en specifik artikel i en viss tidning från 1988 – två år efter mordet. Det är ingenting man bara kan anta.

Fast du är ju ”bra” på grundlösa antaganden.

Citat:
Den som själv bestämmer vad som är feltolkningar, gissningar och felciteringar är du. Trots att du gång på gång överbevisas när du försöker.

Du får gärna lista vilka ”feltolkningar och felciteringar” jag anser att man kan sluta sig till från materialet. Jag är inte lika vidlyftig som dig på den punkten.

Du däremot har väl gjort dig skyldig till ett dussintal. Minst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in