2026-07-15, 01:35
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..och vem är det som har givit Ryssland den rätten..frågade jag dig om ?

Det var inte Gud,...ännu mindre att främmade länder som har accepterat detta. Utan det existerar enbart i Putins imperalistiska skalle. Ingen annanstans.

Sedan svamlar du på med samma oväsentligeter som vanligt. Noterbart är ju också det självklara, att enskilda länder söker sig till till att vara under Nato`s paraply.

Kan du nämna en nation som söker sig till under Kreml`s beskydd ?

Det fetade sista stycket: (Som tillägg) Frivilligt utan tvång.
Citera
2026-07-15, 01:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Irrelevant. Det är ingen populäritetstävling.

Frågan gäller hur NATO och Ryssland kan samexistera på samma kontinent. Ryssland ville inte se en fortsatt utveckling med ännu fler NATO-länder längs med dess gräns, med tillhörande missilbaser. NATO var oförmöget att gå Rysslands tillmötes. Eftersom frågan inte kunde lösas på diplomatisk väg behöver den nu lösas genom krig.

Vad jag fortfarande inte förstår är varför NATO såg det som omöjligt att acceptera Rysslands krav. Jag ställde frågan till er i tråden, men ni har hittills valt att svara på andra saker istället.

Nä, inte irrelevant. Utan enskilda nationens egna val. Det är ju detta Putin utmanar. Man ser ju här hur dina argument går. Du är en patetisk rövslickare utan egna tankar, en falsk orm.

I grunden är jag "anti Eu", och speciellt "anti Nato". Putin har dock fått mig att revidera mina tankar.

Få väck Putin, det kan ge chansen till fred. Det vinner även det ryska folket på, de efterfrågade inte detta krig.
Citera
2026-07-15, 02:07
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Nej, korkskalle. Rimligt är att varje nation får välja sin väg, ingå i frivilliga samarbeten, sköta sina inre angelägenheter.
Rimligt är vidare att varje medborgare i möjligaste mån åtnjuter yttrandefrihet, föreningsfrihet, rättssäkerhet och andra mänskliga rättigheter.

Du unnar ingen annan än dig själv yttrandefrihet, föreningsfrihet, rättssäkerhet och demokratiutveckling.
"För det skulle göra Putin lack"
Låt ukrainare diskutera vad de vill. Låt natomedlemmar diskutera vad de vill.

Georgien är ockuperat till 20 %. Ditt hem kan bli ockuperat till 100 %. Du får inte ringa efter hjälp. Det "kan du leva med".

När det gäller säkerhetspolitiska frågor så finns det nog inget land som kan göra precis "vad de vill".
Vilket land kan skaffa sig kärnvapen hur som helst? Inte Iran i alla fall. Inget dom ens får fundera på att göra.

Anledningen till att länder inte kan skaffa kärnvapen bara för att dom känner för det, är att ett sådant förfarande radikalt skulle ändra den säkerhetspolitiska maktbalansen i regionen. Detta gäller inte bara kärnvapen, utan även saker som militärallianser.

Så nej. Vi låter sällan länder "göra vad de vill" och "diskutera vad de vill", när det gäller såna här frågor. Detta är något som jag tror att även du egentligen förstår mycket väl i normala fall. I vanliga fall ser du nog det som så pass normalt att du inte ens tänker på det.

Man ska också poäntera att det här inte betyder att vi inte kan förbli suveräna stater. Det betyder bara att man är taktfull och tar hänsyn till sina grannar. Om man skiter i det, och bara gör vad man vill, så får vi leva med att ens grannar börjar göra samma sak -Dvs skiter i vad vi tycker och gör vad dom vill.

Faktum är att om vi skiter i såna här hänsynstaganden, och föredrar att diskutera och göra precis som vi vill, så ökar vi risken att vår suveränitet hotas. Återigen är Iran ett aktuellt exempel. (Man kan tycka att det är rätt eller fel men så är det.) Även Israel är ett sånt exempel. Och även Ukraina.

Du gjorde en analogi om ett hus som blivit ockuperat. En mer relevant analogi hade kanske varit att även om din granne äger sitt hus och har rätt att göra "vad han vill" där, så skulle du kanske ändå ha synpunkter på om han började skaffa massa handeldvapen. Skulle inte kännas så tryggt för dig kanske. Det här är en princip som gäller både i stort och smått.
Citera
2026-07-15, 02:12
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Nä, inte irrelevant. Utan enskilda nationens egna val. Det är ju detta Putin utmanar. Man ser ju här hur dina argument går. Du är en patetisk rövslickare utan egna tankar, en falsk orm.

I grunden är jag "anti Eu", och speciellt "anti Nato". Putin har dock fått mig att revidera mina tankar.

Få väck Putin, det kan ge chansen till fred. Det vinner även det ryska folket på, de efterfrågade inte detta krig.

Noterat.

Noterade dock även att du inte kom med nåt svar på min fråga.
Dvs, vaför såg NATO det som omöjligt att acceptera Rysslands krav hösten 2021?

Du kanske inte heller vet? I sånt fall, välkommen till klubben.
Citera
2026-07-15, 02:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Min poäng är att kravet för medlemskap i FN är att man är en självständig stat som själv kan styra över sin egen politik. Stater, eller områden, som inte är suveräna (självständiga) får enligt FN-stadgan inte antas som fullvärdiga medlemmar (sedan är det förvisso en luddig bestämmelse; Sovjet genomdrev redan 1945 att Ukraina och Vitryssland skulle få egna medlemskap trots att de bara var delrepubliker i Sovjet, och det med argumentet att det västallierade var tre stater så Sovjet ville också ha tre röster).

Anmärkningsvärt är att Ryssland inte hade en plats. Det var Sovjet, Ukraina och Vitryssland som hade platser.
Citera
2026-07-15, 02:33
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
När det gäller säkerhetspolitiska frågor så finns det nog inget land som kan göra precis "vad de vill".
Du är sällsynt korkad. Strävan är att varje nation får välja sin väg, ingå i frivilliga samarbeten, sköta sina inre angelägenheter.
Rimligt är vidare att varje medborgare i möjligaste mån åtnjuter yttrandefrihet, föreningsfrihet, rättssäkerhet och andra mänskliga rättigheter. Ingen ska kunna köra över någon annans rättigheter. Läs noga nu. Rysk ambition i Ukraina och andra grannländer gäller politik, ekonomi, globalt inflytande i de inre angelägenheterna. Nedmontering av grannlandets demokrati. Det gäller inte enskildheten Rysslands försvarspolitik.

Citat:
Faktum är att om vi skiter i såna här hänsynstaganden, och föredrar att diskutera och göra precis som vi vill, så ökar vi risken att vår suveränitet hotas.
Kreml äventyrar Rysslands existens är vad du säger.

Citat:
Du gjorde en analogi om ett hus som blivit ockuperat. En mer relevant analogi hade kanske varit att även om din granne äger sitt hus och har rätt att göra "vad han vill" där, så skulle du kanske ändå ha synpunkter på om han började skaffa massa handeldvapen. Skulle inte kännas så tryggt för dig kanske. Det här är en princip som gäller både i stort och smått.
Om du är Sydossetien så är din kropp 100 % ockuperad. Kadyrovs barn kommer till din kropp varje natt och gör vad de vill. Det är en bra ordning. Det "kan du säkert leva med".

Citat:
Citat:
Kan du nämna en nation som söker sig till under Kreml`s beskydd ?
Inte många söker Kremls "beskydd". Luka Lukasjenka skulle vilja slippa.
För att inte tala om det belarusiska folket! Eller de baltiska folken.

Citat:
Eftersom frågan inte kunde lösas på diplomatisk väg behöver den nu lösas genom krig.
Jaså krig var helt nödvändigt, okay. Varför? Vad är det som är värt invasionen och hundratusentals döda ryska män?

Citat:
Hösten 2021, innan kriget i Ukraina började, så ställde Ryssland mycket riktigt säkerhetskrav till USA och NATO. Dessa innefattade att:
-NATO inte skulle ta in fler medlemsländer. (Alltså inte heller Sverige och Finland.)
-Ukraina skulle uttryckligen nekas medlemskap.
Citat:
Vad jag fortfarande inte förstår är varför NATO såg det som omöjligt att acceptera Rysslands krav. Jag ställde frågan till er i tråden, men ni har hittills valt att svara på andra saker istället.
Före hösten 2021 presenterade Putin sin "Ukrainaessä", 12 juli 2021, med sin ukrainapolitik. Sedan testade han om resten av världen var villig att kasta ukrainska folket under bussen.
Omvärlden samlade sig, tog ställning. Nej, vi kastar inte ukrainska folket under bussen. De vill ha vårt stöd.

Ukrainaessän är ett bisarrt uttryck av Russkij mir och Primakovdoktrinen.
Citera
2026-07-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Eftersom jag är övertygad demokrat så anser jag definitivt att ska en stat vara självständig så ska den ha rätt att fatta sina egna beslut. Jag anser inte att Nato eller andra organisationer ska förbjuda stater att söka medlemskap. Man kan - och ska - sätta upp krav för medlemskap och sedan kan de stater som anser sig uppfylla kraven söka medlemskap och sedan prövas ansökan mot regelverket. Det är helt enkelt rättssäkerhet framför politiskt godtycke. Att förbjuda stater - eller människor - att söka medlemskap i en organisation strider mot demokratiska principer som finns.
Här undrar jag lite över hur du menar. Nato (och (nästan) alla andra organisationer) kan självklart förbjuda vem som helst att få med. Att vara med i Nato är ingen rättighet, och en organisation har inga skyldigheter gentemot icke medlemmar. Det skulle exempelvis inte vara något konstigt om Sverige, Norge, Finland och Danmark bildade en organisation där inga andra länder får vara med.

Däremot är det förstås helt förkastligt om Ryssland anser sig ha rätt att förbjuda Ukraina att få med.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-15 kl. 02:47.
Citera
2026-07-15, 05:22
Medlem
Citat:

Frågan gäller hur NATO och Ryssland kan samexistera på samma kontinent. Ryssland ville inte se en fortsatt utveckling med ännu fler NATO-länder längs med dess gräns, med tillhörande missilbaser. NATO var oförmöget att gå Rysslands tillmötes. Eftersom frågan inte kunde lösas på diplomatisk väg behöver den nu lösas genom krig.

Varför skulle man gå med på Rysslands krav? Suveräna stater bestämmer själva vilka försvarsallianser man vill ingå i. Dom som ingår i Rysslands "intressesfär" har visat sig vara dom med störst behov och vilja till det.
Citera
2026-07-15, 07:11
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ett kravbrev om rätten att bestämma över andra? Måste vara en av de mest korkade tankarna som fötts.
Även Sverige skulle underordna sig. För oss svenskar, var nog detta droppen som fick bägaren att rinna över. Och klappträn vill ha folkomröstning…
1. Enskilda länder bestämmer över sin egen politik.
2. Länder som valt att gå med i Nato, har gjort det av säkerhetspolitiska skäl. Vore mycket märkligt om de skulle lämna Nato, efter hot från Ryssland.
3. Primakovs doktrin. Ett mycket gott skäl att stanna i Nato. Och att gå med i Nato.

Ryssland är inte längre någon stormakt, så alla brösttoner från de kan vi bortse ifrån.
Ryssland har alltid strävat efter att vara störst i rummet. Ett skäl till varför man motsätter sig Nato och 🇪🇺. EU är inte en motpart som man hanterar lättvindigt.
Likaså Nato. Nato kör man inte över.
Bägge dessa exempel är tydliga tecken på varför dessa organisationer behövs.
De enskilda länderna i Europa, väger lätt mot Europas största land. Det vet ryssarna. Det vet vi. Därför som man med hot och hybridkrigföring vill splittra väst. Var och ett land, var för sig, vore enklare för Ryssland att hantera.
I geopolitikens värld ska EU ha rätten till intressesfär där Ryssland är ett hot.
Nato som en militär försvarsallians, är en grundpelare i denna politik.

Ryssland vet om detta mycket väl. Och de avskyr läget.
Sovjetunionen må vara borta, tack och lov. Men det ryska mindsetet lever vi med. Inte minst har vi förstått varför ryssarna förrådsställt så mycket vapen. Nato vet. Vi vet.

Det finns nyttiga idioter som väl spelar med i det ryska narrativet, spelar med bortalaget.
Du är en.

Ingen kan bevisa att Nato och 🇪🇺, är något militärt hot mot Ryssland. Hotet är mot Rysslands ego och självgodhet, samt önskan att dominera sin omvärld. Omvärlden har inget intresse av det. Ryssland har inget gott att erbjuda omvärlden.
Sedan 1949, har Europa haft genom tiderna, den lugnaste perioden. Utan större konflikter. Vi tackar Nato för detta. Även EU. Få som inte fattar detta.
Sedan klev ryssen in på plan.

Låt oss se till att Ryssland aldrig mera har någon påverkan på oss.
Citat:
Noterat.

Noterade dock även att du inte kom med nåt svar på min fråga.
Dvs, vaför såg NATO det som omöjligt att acceptera Rysslands krav hösten 2021?

Du kanske inte heller vet? I sånt fall, välkommen till klubben.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-07-15 kl. 07:22.
Citera
2026-07-15, 07:15
Medlem
Citat:
Nä i min värld betyder diplomati: "låt oss hitta en ömsesidigt acceptabel lösning".
En sån lösning hade kunnat vara att komma överrens om var gränsen går för NATO-expansion, i östlig riktning.

Betyder diplomati i din värld: "låt oss aldrig göra Ryssland till viljes"?

Nej, en sådan överenskommelse hade varit absurd eftersom Ryssland inte har ett skit att göra med andra länders säkerhetspolitik och vilka organisationer de är med i.

Ryssland är en maffiastat. Man daltar inte med sådana pissländer.
Citera
2026-07-15, 07:19
Medlem
Minus 1 470 ryska ockupanter – generalstaben uppdaterade uppgifter om fiendens förluster
Olga Hlushchenko — 15 juli, 06:44
"Under de senaste 24 timmarna neutraliserade försvarsmakten ytterligare 1 470 ryska ockupanter, 10 fiendens stridsvagnar och 445 enheter fordonsutrustning och tankbilar."

Källa : uppgifter från generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

"Detaljer : Totala fiendens förluster i strid från 24/2/22 till 15/7/26 var ungefär:

personal – cirka 1 423 280 (+1 470) personer
stridsvagnar – 12 141 (+10) enheter.
bepansrade stridsfordon – 24 938 (+6) enheter.
artillerisystem – 45 953 (+42) enheter.
MLRS – 1 936 (+5) enheter.
luftförsvarssystem – 1 492 (+1) enheter.
markbaserade robotkomplex – 1 907 (+2) enheter.
Operativ-taktisk drönare – 409 204 (+2 003) enheter.
kryssningsmissiler – 4 906 (+7) enheter.
fartyg / båtar – 34 (+1) enheter.
fordonsutrustning och tankbilar – 120 307 (+445) enheter.
specialutrustning – 4 420 (+4) enheter."
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/07/15/8044145/
Den ryska militära katastrofen fortgår.
Tydligt svar på rysk aggression.
Citera
2026-07-15, 07:38
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:

Du försöker ” sminka en gris ”, Kremls invånare har inte den filosofin.
Europas länder har senaste decennier nedrustat, i hopp om ett lugnare Kreml. Vilket borde sänt en signal till Kreml att ingen är villig att anfalla Ryssland! Vilket också med ganska stor säkerhet Kreml vet?
Européerna har förlitat sig på att skulle proppskåpet brinna i Kreml skulle USA rycka in.
Att världens största land och det land med mest kärnvapen skulle frukta ett nedrustat Europa och eventuellt ett Ukraina i Eu och Nato finns inte!
Allt tjafs om Natoexpandering, nazister och bla…bla, är en bara en rökridå från Kreml att gömma sig bakom och ge andra skulden för sitt eget agerande. Kreml med Putin i förarsätet har sin lilla egen sjuka agenda om hur världen ska bete sig! Syltryggarna runt Putin har som någon skrev säkrat sin plånbok genom att vara ja-sägare och applådera alla Putins våta drömmar!
Ukraina ingick i gamla Sovjetunionen, Ukraina ”Europas kornbod” med Krim och allt skulle befästa Putin storhet och Rysslands makt och komma i historienböckerna!
Inget land som varit under Kremls stövelklack vill aldrig någonsin tillbaka dit!
Problemet är den lille mannen i Kreml och hans drömmar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in