Citat:
Okej. Då hade vi kunnat säga att Ukraina är Rysslands Puerto Rico, så hade vi haft en ursäkt för att inte ansluta dom. Bra pragmatisk lösning om du frågar mig.
Georgien och Ukraina är väl dom länder som är relevanta för oss. Även Vitryssland. Sen finns det väl några Ukibuki-stan länder också som ingen i Sverige bryr sig om ändå.
Jag skulle väl reagera ungefär som nu, när NATO utökade sin intressesfär till Sverige. Med visst missnöje, men inget som inverkar på min nattsömn eller mitt dagliga liv.
Om det här hade skötts snyggt via diplomatiska vägar så hade Ryssland inte behövt meddela nånting. Ukrainska politiker hade helt enkelt förkarat för den del av ukrainska folket som eventuellt var lite sugna på NATO-medlemskap att det inte var nån bra idé. Så hade dom gått och odlat sin potatis och gått vidare med livet.
Att sömngångaren NATO lyckades blobba ihop sig med 14 forna östblockländer är ju ändå ganska imponerande.
Georgien och Ukraina är väl dom länder som är relevanta för oss. Även Vitryssland. Sen finns det väl några Ukibuki-stan länder också som ingen i Sverige bryr sig om ändå.
Jag skulle väl reagera ungefär som nu, när NATO utökade sin intressesfär till Sverige. Med visst missnöje, men inget som inverkar på min nattsömn eller mitt dagliga liv.
Om det här hade skötts snyggt via diplomatiska vägar så hade Ryssland inte behövt meddela nånting. Ukrainska politiker hade helt enkelt förkarat för den del av ukrainska folket som eventuellt var lite sugna på NATO-medlemskap att det inte var nån bra idé. Så hade dom gått och odlat sin potatis och gått vidare med livet.
Att sömngångaren NATO lyckades blobba ihop sig med 14 forna östblockländer är ju ändå ganska imponerande.

Nu var det FN jag talade om, inte Nato. Så om du inte blandar ihop FN och Nato så menar du alltså att Ukraina inte borde få vara med i FN pga den status som lydstat i den ryska intressesfären som du anser att Ukraina ska ha? Alltså ska, enligt dig, också Georgien uteslutas ur FN?
Sedan är det inte du (eller jag) som avgör vad som är den ryska intressesfären. Det bestämmer ju Putin. Och enligt honom är bl a Moldavien, Estland, Lettland och Litauen också delar av den ryska intressesfären (ja, i praktiken samtliga f.d. sovjetrepubliker). Vidare har Ryssland flera gånger uttalat sitt intresse för inflytande i Polen, Tjeckien och Slovakien och några andra stater. I strategiska sammanhang har Ryssland även uttryckt intresse för Sverige och Finland (särskilt Åland och Gotland). Så nog är frågan om den ryska "intressesfären" av intresse för oss.