2026-07-14, 20:47
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
En god bit in på 2014 var Ukraina uttalat neutrala. Inga natoambitioner.

Det ändrades - fullt förståeligt - när Ryssland valde att gå över gränsen och ockupera delar av Ukraina

Men det måste vi förstå och acceptera.
Rysslands intressesfär.
Där får de göra vad de vill…
Citera
2026-07-14, 20:50
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Om jag hade varit ryss och bott i Ryssland så hade jag debatterat vad Ryssland borde ha gjort.

Nu är jag svensk och bor i NATO-imperiet, så då finner jag det mer intressant att diskutera vad vi i NATO hade kunnat göra annorlunda. Utan tvekan så hade vi kunnat avvärja enormt mycket blodsutgjutelse om vi inte hade gått "all in" bakom Zelensky 2022.

Om vi hade velat göra saken ännu mindre komplicerad så hade vi nån gång innan 2014 sagt: "Sorry Ukrainska makteliten, ni får inte gå med i NATO för det skulle göra Putin lack. Och dessutom så är majoriteten av er befolkning ändå negativa till NATO-anslutning enligt opinionsundersökningar, så varför diskuterar vi ens frågan?"

Okej, få höra allt ditt hysteriska skrik och gnäll nu om att alla måste få gå med i NATO oavsett vad konsekvenserna blir. Ska bli underhållande att läsa.
Oh Gud vilka ädla motiv du har. Om du nu inte är ryss och inte sjunger med i kören där hade du blivit fängslad eller kanske kanonmat för Putins imperiedrömmar. Inget du hade kunnat vädra fritt iaf.

Vad skulle den halvt avsomnade Nato gjort 2022 annorlunda menar du? Eller Nato gjorde egentligen ingenting utan det var ju enskilda medlemsländer som slöt upp bakom Ukraina. Menar du att väst skulle lämnat Ukraina åt sig öde och låta Ryssland sluka sitt byte ifred? Själv tror jag inte är du är så naiv som du utger dig för att vara utan att du av någon anledning är en stenhård putinist som tycker Putin ska få härja ifred. Spöket Nato som han viftar med är bara en svepskäl att samla det ryska folket kring för att berika sig själv och expandera sitt imperium. Putin är tsar av gamla mått som vill bli ihågkommen som en framgångsrik "stor" tsar, fast i det förflutna och ambitionen att vara en supermakt.
Citera
2026-07-14, 20:51
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Varför skulle jag behöva hoppa in i en tidsmaskin när de varje dag i rysk media beskriver sig som ett imperium vars mål är att på nytt återupprätta ett Storryssland? När Putin går till val med sloganen ”Ryssland har inga gränser”?

Nej, det är de som lever i så stark förnekelse att de vägrar tro att Putin driver vidare samma utvidgningslinje som man gjorde både i Tzar-Ryssland och i Sovjetunionen som har bevisbördan att så inte är fallet, trots att ryssarna både i handlingar och ord bekräftar att så är fallet.

Ryssarnas nationella stolthet ligger i den ständiga erövringen av land. Vill du verkligen så tydligt idiotförklara dig själv genom att förneka detta?

Jag behöver inte "förneka" påståenden som är ogrundade. Ogrundade påståenden kan helt enkelt avfärdas.
Nåt mer?
Citera
2026-07-14, 20:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Men det måste vi förstå och acceptera.
Rysslands intressesfär.
Där får de göra vad de vill…

Det rimliga hade varit om Rysslands intressesfär var det egna landet. Där hade de kunnat ordna med buffertzon och vad de vill.
Citera
2026-07-14, 20:57
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Oh Gud vilka ädla motiv du har. Om du nu inte är ryss och inte sjunger med i kören där hade du blivit fängslad eller kanske kanonmat för Putins imperiedrömmar. Inget du hade kunnat vädra fritt iaf.

Vad skulle den halvt avsomnade Nato gjort 2022 annorlunda menar du? Eller Nato gjorde egentligen ingenting utan det var ju enskilda medlemsländer som slöt upp bakom Ukraina. Menar du att väst skulle lämnat Ukraina åt sig öde och låta Ryssland sluka sitt byte ifred? Själv tror jag inte är du är så naiv som du utger dig för att vara utan att du av någon anledning är en stenhård putinist som tycker Putin ska få härja ifred. Spöket Nato som han viftar med är bara en svepskäl att samla det ryska folket kring för att berika sig själv och expandera sitt imperium. Putin är tsar av gamla mått som vill bli ihågkommen som en framgångsrik "stor" tsar, fast i det förflutna och ambitionen att vara en supermakt.

Nja, eller så hade vi bara kunnat lägga ner planerna på att ansluta Ukraina till NATO, i god tid innan 2014.

Vi hade redan haft ett krig om saken i Georgien. Georgien är inte mer "slukat" nu än innan. Bara att dom inte är med i NATO. Men det kan dom säkert leva med.

Hade Ukraina också kunnat leva med. Inget att piska upp sig till hysteri över, som du gör.
Citera
2026-07-14, 20:59
Medlem
Citat:
Nej jag har inte sagt att JAG är varken alliansfri eller neutral. "Neutral" har jag inte ens nämnt, så vet inte var du fick det ifrån.

En person kan knappast vara alliansfri. Men ett land kan vara det. Sverige var det fram tills nyligen.

Kontot jag svarade på uppmanade mig att minnas min svenska identitet. Jag svarade på det genom att påpeka att den identiteten fortfarande innefattar ett alliansfritt Sverige. För jag fick aldrig rösta om att vi skulle överge vår alliansfrihet.

Att hålla fast vid att man vill folkomrösta om en ödesfråga som NATO-medlemskap visar väl om något att man tar demokrati på allvar. Om du inte anser att en så viktig fråga är värd en folkomröstning, så är det väl du som är ryssvän i sånt fall. För ryssarna bryr sig ju inte om demokrati tydligen. Och det verkar inte du heller göra.

Känner du till hästsko-teorin? Att man är mest lik den man hatar mest?

Hur har ryssarna "lurat oss"?

NATO har varit tydliga med att Ukraina och Georgien skulle gå med i NATO. Man gjorde en avsiktsförklaring om det 2008. Ryssland har å sin sida varit tydligt med att man inte kommer tolerera det. Eftersom ingendera sida ville gav sig så blev det krig om saken först i Georgien. Och nu i Ukraina.

Om nån har lurat oss så är det väl i sånt fall våra makthavare och media, som tutat i oss att något av detta kom som en överraskning.

Ha, ha, anser du själv att Ryssland är en demokrati? Du är för kul du.

Jag för min del säger rätt ut att Ryssland är ett efterblivet, brutalt och storhetsvansinnigt land. Med en sinnessjuk ledare. Det finns noll att beundra vad gäller ryssen. Är detta något du är beredd att skriva under på? Inte det? Nej men då vet vi vem som är den riktiga ryssvännen........

Det är inte grannländers fel att ryssen anfaller dem. Det är ryssens fel. De ska enbart skita i vilka val grannländer gör. Istället bör de satsa på att förbättra sin egen tillvaro. Vad sägs om att asfaltera lite vägar och installera vattentoaletter istället för de befintliga utedassen? Det kan ju vara en början om man vill påstå sig civiliserad.....

Anledningen till attacker mot Ukraina och andra grannländer är till 100 % Rysslands fel och till 0 % grannarnas fel.
Citera
2026-07-14, 21:11
Medlem
Citat:
Det rimliga borde väl vara att båda sidor får ha en intressesfär. Ryssland tolererade länge under protest NATO-expansion långt in i forna östblocket. Men tillslut tog det stopp och Ryssland satte hårt mot hårt.

Hade lätt kunnat undvikas om vi hade kunnat leva med att Ryssland fick upprätthålla en minimal intressesfär i sitt absoluta närområde. Men nej, det gick naturligtvis inte för sig. Vi skulle ha allt på vårt sätt, oavsett vad konsekvenserna var.

Okej. Men då är det inte heller ogrundat att Israel vill utrota alla palestinier, eller iallafall fördriva dom. Och inte heller ogrundat att Israel på sikt vill vara ohotad hegemon i regionen.

Av det skälet tycker jag inte att vi ska välja sida i sådana här konflikter. Inte försöka lägga fingret på vågen och stödja ena eller andra sidan. Låt dom berörda länderna reda ut saken inbördes.

Jag är övertygad om att Israel inte skulle hålla på och jävlas som dom gör nu om dom inte hade den amerikanska krigsmaskinen i ryggen. Och om dom inte höll på och jävlades, så skulle omgivande länder inte heller ha anledning att lacka ur på dom. Till slut skulle dom sannolikt kunna hitta ett sätt att leva i någorlunda fredlig samexistens. Och om inte så är det faktiskt inte vårt problem.

Samma sak med Ukraina. Om Zelensky-regimen inte visste att dom hade hela NATO i ryggen så skulle dom ha slutit fred med Ryssland för länge sen. Vilket var ytterst nära att hända efter Istanbulförhandlingarna i mars 2022, innan BoJo åkte som en skottspole till Zelensky och övertygade honom att vi kunde vinna kriget tillsammans.

Kom inte och säg att det alternativet hade varit sämre för Ukraina och ukrainska folket, än allt det som nu har utspelat sig istället.

Om vi hade varit hands off och sagt "ni och Ryssland får reda ut saken själva" så hade lågt räknat en miljon människor fortfarande levt. Istället är dom döda nu. Hurra! "Mission accomplished" igen, vad bra vi är. Heja Sverige!

Om du inte är förespråkare för Irak och Afhanistan så förstår jag inte varför du är förespråkare för att vi ska fortsätta leka världspolis. Det handlingsmönstret skapar ju uppenbarligen mycket mer problem än det löser.

Det hade inte alls varit rimligt. En självständig stat måste givetvis ha rätt att bedriva en självständig politik. Länder som saknar politiskt självbestämmande borde faktiskt rent i strikt inte tillåtas vara medlemmar i FN eftersom grunden för medlemskap är staternas suveränitet (dvs, just självständighet/oberoende). Det är av den anledningen som kolonier, territorier och s.k. associerade stater (Puerto Rico, t ex) inte kan vara medlemmar. En stat som har sin säkerhetspolitiska självständighet inskränkt pga att man ingår i en intressesfär uppfyller alltså rent strikt inte kraven för medlemskap.

"Minimal intressesfär"? Vilka stater skulle enligt din mening ingå i den? Hur skulle du reagera om du bodde i en sådan? Och hur skulle du reagera om Ryssland bara meddelade att de ville utöka sin intressesfär?

Och, som sagt, Nato har inte "expanderat". Det är stater som av egen fri vilja söker medlemskap. I många Östeuropeiska staters fall är deras direkta skäl att söka medlemskap att de under lång tid känt sig förtryckta av ryssen och man har sökt skydd där man trott sig kunna finna det. Till det kommer att Nato 2022 var en ganska insomnad organisation. Hade Ryssland inte attackerat Ukraina hade Nato sannolikt fortsatt att slumra än idag. Men det ryska angreppet gav Nato skakade liv i Nato och ökade snabbt många länders intresse av medlemskap.
Citera
2026-07-14, 21:13
Medlem
Citat:
Om jag hade varit ryss och bott i Ryssland så hade jag debatterat vad Ryssland borde ha gjort.

Nu är jag svensk och bor i NATO-imperiet, så då finner jag det mer intressant att diskutera vad vi i NATO hade kunnat göra annorlunda. Utan tvekan så hade vi kunnat avvärja enormt mycket blodsutgjutelse om vi inte hade gått "all in" bakom Zelensky 2022.

Om vi hade velat göra saken ännu mindre komplicerad så hade vi nån gång innan 2014 sagt: "Sorry Ukrainska makteliten, ni får inte gå med i NATO för det skulle göra Putin lack. Och dessutom så är majoriteten av er befolkning ändå negativa till NATO-anslutning enligt opinionsundersökningar, så varför diskuterar vi ens frågan?"

Okej, få höra allt ditt hysteriska skrik och gnäll nu om att alla måste få gå med i NATO oavsett vad konsekvenserna blir. Ska bli underhållande att läsa.

Ja, det hade fungerat om du hade haft åsikten att Putin borde använda hårdare metoder. Hade du däremot varit kritisk till invasionen hade ditt deltagande i en debatt skickat dig rakt in i fängelset.
Citera
2026-07-14, 21:17
Medlem
Citat:
Jag behöver inte "förneka" påståenden som är ogrundade. Ogrundade påståenden kan helt enkelt avfärdas.
Nåt mer?
Fast som alla som läser mitt inlägg kan se så är mina påståenden allt annat än ogrundade. Tvärtom så utger de odiskutabel fakta.

Genom att kalla dem för ogrundade och bara avfärda dem så bevisar du även klart och tydligt mitt påstående om att du lever i stark förnekelse.

Putin är öppen med att han vill erövra andra europeiska länder. Men du vill trots det inte tro detta om honom eftersom han utgör en motpol till det liberala Väst.

Snacka om att både försöka äta kakan och ha den kvar.
Citera
2026-07-14, 21:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur kan du dra en slutsats efter att Ukraina har 30% övertag i drönarattacker att antal döda ryssar är 30% högre?

Det är en väsentlig skillnad att röra sig över öppna fält och att sitta i en bunker när det gäller att att överleva ett drönarattack fattar du väl?

För att inte ens nämna de flertalet filmer vi sett där ryssar (fortfarande) åker öppet på fordon och där troligen en drönare kan döda en hel drös ryssar. Där glömmer du att beakta den taktiska hjärndödheten som rysk krigsmakt uppvisar.

Ställer också gärna frågan till dig varför det finns betydligt fler klipp på nätet där ukrainska drönare träffar ryska mål än tvärtom? Förklara gärna det för mig.

https://x.com/bayraktar_1love/status/2076627088577085688

Vi diskuterar den efterblivna "Rysslands förluster per km2 har ökat med 600%". Försvarar du på allvar det fortfarande? Kolla på mina inlägg om detta idag. Frågan är retorisk.
Citera
2026-07-14, 21:21
Medlem
Citat:
Nja, eller så hade vi bara kunnat lägga ner planerna på att ansluta Ukraina till NATO, i god tid innan 2014.

Vi hade redan haft ett krig om saken i Georgien. Georgien är inte mer "slukat" nu än innan. Bara att dom inte är med i NATO. Men det kan dom säkert leva med.

Hade Ukraina också kunnat leva med. Inget att piska upp sig till hysteri över, som du gör.

Som vanligt landar ni vidriga rysshoror i slutsatsen att Ukraina ska låta sig våldtas av Ryssland.

Patetiskt!
Citera
2026-07-14, 21:23
Medlem
Citat:

Är du verkligen så bottenlöst dum i huvudet att du tror att Ukraina hade fått komma med i NATO hur som helst? Det hade tagit minst 20 år innan det vore aktuellt. Ukrainas samhälle hade behövts ändras i grunden först. Nu har kanske Putins krig snabbat på den processen. Men att skylla på NATO som orsak för kriget är bara ren och skär lögn. Putin kan inte tolerera att länder söker sig till väst och får välstånd. För det skulle innebära att även hans eget folk vill söka västliga värderingar. Vilket innebär att han inte kan kontrollera dem om demokrati och fria media får råda. Hans krig handlar om att kontrollera sitt eget folk och slippa avrättas. Det är det öde som väntar honom så fort kriget tar slut. Han måste fortsätta kriget för att han och hans familj ska överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in