2026-07-14, 15:23
Medlem
Klassiskt ryskt luftvärn som skjuter mot egna bostadshus, fyllon eller pro-ukrainare som styr, luftvärnet? Skulle gissa på det första vodka fulla ryssar.

Filmer av ett ryskt Pantsir SAM-system som oavsiktligt avlossar en salva med 30 mm kanoneld mot ett ryskt bostadsområde i staden Afipsky ikväll.

https://x.com/Osinttechnical/status/2076816543774584884?s=20
Citera
2026-07-14, 15:27
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag kan ge dig ett pedagogiskt exempel.

Året är 2050. Ryssland säljer den lilla utbrytarstaten Sydossetien 100 000 attackdrönare för 1 rubel. Landet använder dem allesamman på en all-out attack på Riksdagen, och alla våra riksdagsledamöter dör. Sverige åkallar Paragraf 5. Nato gör parkeringsplats av Sydossetien men rör inte Ryssland för de var ju inte i krig med Sverige.

Nu kanske du förstår slutsatsen. Man kan vara i krig med andra länder utan att soldater är inblandade. Speciellt idag med modern teknologi. Det är så resonemanget går när Nato av vissa ses som i krig med Ryssland, även om de har 0 soldater på ukrainsk jord.

Det intressanta är inte att debattera det, utan att det finns förnekare av något som är ganska enkelt att förstå. Vissa beter sig som de är i en rättssal och ska visa att de inte begått något olagligt.
Här sket du i det blå skapet och fick om foten skillnaden mellan anfallare och försvarare.
Citera
2026-07-14, 15:43
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
tack för ett vettigt svar.
men ryssland har itne mobiliserat, det finns inga mobiliseringsvågor, de har rekryterat kontraktssoldater, frivilliga sådana.
Den enda mobiliseringen som förekommit var inkallelsen av reservister under 2022.

du har förklarat din analys, jag kan inte dra samma slutsats, men tackar dig för ett svar som inte innehöll en massa nonsensord och sådant trams.

Man startade med ca 200 000 soldater.
Jo, man mobiliserade 2022. På hösten. Reservister. ca 300 000 .
Nu kommer en mobilisering är de flesta överens om. 500 000 eller 1 200 000 man. Jag tror mera på 500 000 man.
Sedan har man man som du säger kontraktssoldater ovan på detta. Vill minnas att Putin eller hans stab vid något tillfälle nämnde att man tog in rekryter i storleksordningen 30 000 per månad.
Ja, vi ska inte glömma de från LPR samt DPR, som inte ingår i ovan siffror. De uppskattas till 80 000-120 000 vill jag minnas att jag läste
Man kan räkna utifrån detta.

Men nu handlade inte min analys om detta i sig.
Faktor 6 är förändringen på kostnad(manskap) vs förtjänst(km2). Förändringen över tid. De senaste 19 månaderna.
Har inget med Ukrainas förluster att göra över huvud taget. Folk har missförstått har jag sett.

Du läste och förstod.
Andra läste och förstod inte
Citera
2026-07-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Klassiskt ryskt luftvärn som skjuter mot egna bostadshus, fyllon eller pro-ukrainare som styr, luftvärnet? Skulle gissa på det första vodka fulla ryssar.

Filmer av ett ryskt Pantsir SAM-system som oavsiktligt avlossar en salva med 30 mm kanoneld mot ett ryskt bostadsområde i staden Afipsky ikväll.

https://x.com/Osinttechnical/status/2076816543774584884?s=20
Nu när det är ont om bensin i rysseriet måste luftvärnet gå över till vodka, det kan leda till hallucinationer.

Jo det ryska luftvärnet träffar ibland, kanske inte nödvändigtvis det de borde skjuta ner, men de håller väl rysk kvalitet kan man anta. Att försöka skjuta ner drönare med värmesökande ammo över ett brinnande oljeraff är inte den ryska tattarcirkusens stoltaste ögonblick.
Citera
2026-07-14, 16:09
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Rysslands plan går utmärkt och framåt, dock långsammare än väntat men det vänder snart, proppen går ur.

Antar att ryssar lägger in en del tolkningsutrymme i begreppet utmärkt. Kriget är inne på sitt femte år, Ryssland har inte uppnått ett enda krigsmål. Ja, de skall vara eliminering av satanister då, det har varit väldigt tyst om just satanister så det är ju möjligt att de lyckats städa undan det gänget. Undrar hur många de var?

Ryssland förlorade kriget redan första veckan. Jag antar att du inser det, eftersom att du efter att du konstaterar att kriget går enligt plan, skriver att det snart vänder. Vilket håll skall det vända åt när det redan går utmärkt.
Jag delar dock din tro om att proppen snart går ur. Däremot har vi kanske inte samma uppfattning om i viljem ände på badkaret proppen sitter.

Men vad tror du, Närvänder det?
Citera
2026-07-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Rysslands plan går utmärkt och framåt, dock långsammare än väntat men det vänder snart, proppen går ur.

Hur definierar du "utmärkt och framåt"???

Frågan kvarstår vilket "intresse" i kloaken ryssland som "gynnas" av den psykotiske dvärgen i kremls fäbless för att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer? Detsamma har som bekant resulterat i att hundratusentals människor mördats (och hundratusentals ryssar avlivats), att det ryska folket har berövats hundratals miljarder dollar för att bekosta detsamma, att kloaken ryssland "fått" LÄNGRE gräns mot putains största skräck och nemesis; försvarsalliansen Nato, att FLER länder sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen Nato, att den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. "Utmärkt och framåt"...

Edit: Vad "tänker" du på avs. "proppen ur"? Är det kloaken rysslands nästa sammanbrott?

Om du intresserar dig för historien (vilken tenderar att upprepas) finns det en mycket bra dokumentär om sist det begav sig då ondskans imperium 1.0 föll samman (TraumaZone: What It Felt Like to Live Through the Collapse of Communism and Democracy). https://www.youtube.com/playlist?list=PLSjQL8MYniTTLA3wnZ25U-s6RgR4uJNvL

När tror du att kloaken ryssland kollapsar igen?
Senast redigerad av Bobbyboi 2026-07-14 kl. 16:47.
Citera
2026-07-14, 17:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Källa: " Ukrainian forces have broadly regained numerical drone superiority over Russian forces on the frontline and now have 1.3 strike drones to every one Russian strike drone.[53] Palisa noted that Russian forces do maintain the quantitative advantage in some areas where they are concentrating offensive operations, however."

Så i BÄSTA fall så har Ukraina 30% fler kills. Om vi ska komma upp i 600% (ryska förluster 6-dubblades) så får vi greppa efter Wilderängska coping-teorier som att ukrainska drönare är 10 gånger bättre än de ryska, som är gjorda av svenska polisens stulna fartkameror.
Hur kan du dra en slutsats efter att Ukraina har 30% övertag i drönarattacker att antal döda ryssar är 30% högre?

Det är en väsentlig skillnad att röra sig över öppna fält och att sitta i en bunker när det gäller att att överleva ett drönarattack fattar du väl?

För att inte ens nämna de flertalet filmer vi sett där ryssar (fortfarande) åker öppet på fordon och där troligen en drönare kan döda en hel drös ryssar. Där glömmer du att beakta den taktiska hjärndödheten som rysk krigsmakt uppvisar.

Ställer också gärna frågan till dig varför det finns betydligt fler klipp på nätet där ukrainska drönare träffar ryska mål än tvärtom? Förklara gärna det för mig.

https://x.com/bayraktar_1love/status/2076627088577085688
Citat:
Ukraine consistently releases significantly more video clips of drone strikes than Russia. Open-source intelligence (OSINT) repositories, military analytics groups, and social media platforms trace thousands of verified Ukrainian First-Person View (FPV) and heavy drone strike videos, vastly outnumbering Russian-released media.
Citera
2026-07-14, 18:31
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Det händer överallt.
Vadå?
Jo, ryssar som slåss. Med varandra.

https://youtu.be/qaaf1aiCFF4

Bra video från proff Gerdes

Jag trodde att Nordkorea skulle fylla ut arbetskraftsbristen. Men nej, de tycker lönerna är för dåliga.

Talmannen i Duman: vi kommer att komma över problemen med bensinbrist, precis som vi har kommit över andra problem.
Jomendåså!
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-07-14 kl. 18:33.
Citera
2026-07-14, 18:53
Medlem
negrofobens avatar
Ryssland inför nu utresevisum för alla som vill resa utomlands. Garmla Sovjet systemet är tillbaka. Nu är det slut med fritt. resande....
Citera
2026-07-14, 19:17
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ryssland inför nu utresevisum för alla som vill resa utomlands. Garmla Sovjet systemet är tillbaka. Nu är det slut med fritt. resande....

Gäller att ha folket på plats när det ska mobiliseras
Citera
2026-07-14, 19:28
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Jag håller med, men min kritik handlar främst om hur många som framför anti‑västliga narrativ och granskar västvärldens agerande med mikroskop samtidigt utger sig för att vara ‘neutrala’, trots att detta inte är sant. Falsk varudeklaration och konsumentverket nästa helt enkelt. Sedan finns nog en hel del "pro-NATO debattörer" som gärna ser att NATO har en intressesfär och att Ryssland bör hållas på mattan. Det kan man tycka, men att också hävda att det är "neutralt" vore lika felaktigt.

Det rimliga borde väl vara att båda sidor får ha en intressesfär. Ryssland tolererade länge under protest NATO-expansion långt in i forna östblocket. Men tillslut tog det stopp och Ryssland satte hårt mot hårt.

Hade lätt kunnat undvikas om vi hade kunnat leva med att Ryssland fick upprätthålla en minimal intressesfär i sitt absoluta närområde. Men nej, det gick naturligtvis inte för sig. Vi skulle ha allt på vårt sätt, oavsett vad konsekvenserna var.

Citat:
Detta kan man ju diskutera men helt ogrundat är det verkligen inte. Iran erkänner inte Israel och har i decennier utlovat statens "den sionisitsika entitetens" förintelse. Man har i ord och handling visat att man menar allvar med detta så det är svårt att se detta som enbart tom retorik. Om Iran verkligen ville ha fred i MÖ kunde ett första steg vara att aktivt verka för avväpnandet av Hizbollah och erkänannde av Israel till exempel. Vidare, om Iran får kärnvapen kommer Saudi-Arabien, Turkiet och Egypten sannolikt att följa efter. Det leder till en total spridning av kärnvapen i den mest instabila regionen i världen, vilket vore att ignorera säkerhetsdilemmat.

Okej. Men då är det inte heller ogrundat att Israel vill utrota alla palestinier, eller iallafall fördriva dom. Och inte heller ogrundat att Israel på sikt vill vara ohotad hegemon i regionen.

Av det skälet tycker jag inte att vi ska välja sida i sådana här konflikter. Inte försöka lägga fingret på vågen och stödja ena eller andra sidan. Låt dom berörda länderna reda ut saken inbördes.

Jag är övertygad om att Israel inte skulle hålla på och jävlas som dom gör nu om dom inte hade den amerikanska krigsmaskinen i ryggen. Och om dom inte höll på och jävlades, så skulle omgivande länder inte heller ha anledning att lacka ur på dom. Till slut skulle dom sannolikt kunna hitta ett sätt att leva i någorlunda fredlig samexistens. Och om inte så är det faktiskt inte vårt problem.

Samma sak med Ukraina. Om Zelensky-regimen inte visste att dom hade hela NATO i ryggen så skulle dom ha slutit fred med Ryssland för länge sen. Vilket var ytterst nära att hända efter Istanbulförhandlingarna i mars 2022, innan BoJo åkte som en skottspole till Zelensky och övertygade honom att vi kunde vinna kriget tillsammans.

Kom inte och säg att det alternativet hade varit sämre för Ukraina och ukrainska folket, än allt det som nu har utspelat sig istället.

Om vi hade varit hands off och sagt "ni och Ryssland får reda ut saken själva" så hade lågt räknat en miljon människor fortfarande levt. Istället är dom döda nu. Hurra! "Mission accomplished" igen, vad bra vi är. Heja Sverige!

Citat:
Du hittar inte en förespråkare i mig för hur insatserna i Irak och Afghanistan bedrevs. Att tro att lösningen på Afghanistans Al Qaeda och andra är att invadera, bygga flickskolor och ordna prideparader i Kabul var alltid dömt att misslyckas. Även om vi drar lärdomen från Afghanistan att vi inte ska invadera för att tvinga fram demokrati betyder det inte att vi ska stå helt åt sidan när ett närliggande land ockuperas med hänvisning till att Ryssland har rätt till en intressesfär. Det är två helt olika saker.

Om du inte är förespråkare för Irak och Afhanistan så förstår jag inte varför du är förespråkare för att vi ska fortsätta leka världspolis. Det handlingsmönstret skapar ju uppenbarligen mycket mer problem än det löser.
Citera
2026-07-14, 19:31
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Gäller att ha folket på plats när det ska mobiliseras
Haha, snacka om att 3-dagars gick käpprakt åt helvete!
Kommande blodbad för ryssar!
Hade varit bättre att låta Putin fönsterflyga, resultatet kommer bli detsamma i vilket fall som helst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in