Citat:
Ursprungligen postat av
skogsmaran
Jag håller med, men min kritik handlar främst om hur många som framför anti‑västliga narrativ och granskar västvärldens agerande med mikroskop samtidigt utger sig för att vara ‘neutrala’, trots att detta inte är sant. Falsk varudeklaration och konsumentverket nästa helt enkelt. Sedan finns nog en hel del "pro-NATO debattörer" som gärna ser att NATO har en intressesfär och att Ryssland bör hållas på mattan. Det kan man tycka, men att också hävda att det är "neutralt" vore lika felaktigt.
Det rimliga borde väl vara att båda sidor får ha en intressesfär. Ryssland tolererade länge under protest NATO-expansion långt in i forna östblocket. Men tillslut tog det stopp och Ryssland satte hårt mot hårt.
Hade lätt kunnat undvikas om vi hade kunnat leva med att Ryssland fick upprätthålla en minimal intressesfär i sitt absoluta närområde. Men nej, det gick naturligtvis inte för sig. Vi skulle ha allt på vårt sätt, oavsett vad konsekvenserna var.
Citat:
Ursprungligen postat av
skogsmaran
Detta kan man ju diskutera men helt ogrundat är det verkligen inte. Iran erkänner inte Israel och har i decennier utlovat statens "den sionisitsika entitetens" förintelse. Man har i ord och handling visat att man menar allvar med detta så det är svårt att se detta som enbart tom retorik. Om Iran verkligen ville ha fred i MÖ kunde ett första steg vara att aktivt verka för avväpnandet av Hizbollah och erkänannde av Israel till exempel. Vidare, om Iran får kärnvapen kommer Saudi-Arabien, Turkiet och Egypten sannolikt att följa efter. Det leder till en total spridning av kärnvapen i den mest instabila regionen i världen, vilket vore att ignorera säkerhetsdilemmat.
Okej. Men då är det inte heller ogrundat att Israel vill utrota alla palestinier, eller iallafall fördriva dom. Och inte heller ogrundat att Israel på sikt vill vara ohotad hegemon i regionen.
Av det skälet tycker jag inte att vi ska välja sida i sådana här konflikter. Inte försöka lägga fingret på vågen och stödja ena eller andra sidan. Låt dom berörda länderna reda ut saken inbördes.
Jag är övertygad om att Israel inte skulle hålla på och jävlas som dom gör nu om dom inte hade den amerikanska krigsmaskinen i ryggen. Och om dom inte höll på och jävlades, så skulle omgivande länder inte heller ha anledning att lacka ur på dom. Till slut skulle dom sannolikt kunna hitta ett sätt att leva i någorlunda fredlig samexistens. Och om inte så är det faktiskt inte vårt problem.
Samma sak med Ukraina. Om Zelensky-regimen inte visste att dom hade hela NATO i ryggen så skulle dom ha slutit fred med Ryssland för länge sen. Vilket var ytterst nära att hända efter Istanbulförhandlingarna i mars 2022, innan BoJo åkte som en skottspole till Zelensky och övertygade honom att vi kunde vinna kriget tillsammans.
Kom inte och säg att det alternativet hade varit sämre för Ukraina och ukrainska folket, än allt det som nu har utspelat sig istället.
Om vi hade varit hands off och sagt "ni och Ryssland får reda ut saken själva" så hade lågt räknat en miljon människor fortfarande levt. Istället är dom döda nu. Hurra! "Mission accomplished" igen, vad bra vi är. Heja Sverige!
Citat:
Ursprungligen postat av
skogsmaran
Du hittar inte en förespråkare i mig för hur insatserna i Irak och Afghanistan bedrevs. Att tro att lösningen på Afghanistans Al Qaeda och andra är att invadera, bygga flickskolor och ordna prideparader i Kabul var alltid dömt att misslyckas. Även om vi drar lärdomen från Afghanistan att vi inte ska invadera för att tvinga fram demokrati betyder det inte att vi ska stå helt åt sidan när ett närliggande land ockuperas med hänvisning till att Ryssland har rätt till en intressesfär. Det är två helt olika saker.
Om du inte är förespråkare för Irak och Afhanistan så förstår jag inte varför du är förespråkare för att vi ska fortsätta leka världspolis. Det handlingsmönstret skapar ju uppenbarligen mycket mer problem än det löser.