Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Och detta skiljer sig på vilket sätt från vilken maskin som helst i industrin? Hur många har inte mist fingrar osv i olika plåtpressverktyg, blivit av med fötter i transportbanor osv.
Varför är detta något nytt problem?
Ett par viktiga skillnader:
1. Ett pressverktyg är förutsägbart. Eftersom vi vet exakt vad det kan göra kan vi också bygga säkerhetsåtgärder som minimerar olyckorna. Ett artificiellt neuralt nätverk är oförutsägbart. Det kan komma på nya strategier och åtgärder som vi inte hade räknat med och som vi därför inte har något skydd mot. Du känner redan till de experiment som har påvisat märkliga beteenden som utpressning, mordförsök, fusk, vilseledning och lögner. Du vet att de försöker hindra sådant med censur/"guardrails", samtidigt som du vet att de inte kan eliminera beteende från modellen. Det här är inte sci-fi eller fantasier, det här har redan hänt.
2. Omfattning och skala. Om alla hushåll hade industriella maskiner hemma hade det skett många fler olyckor. Folk har inte det hemma. Sådana maskiner sköts av utbildad personal på några fabriker. Nästan alla medborgare kommer snart ha AI/AGI, oförutsägbara neurala nätverk, i sina datorer, i sina bilar, i sin humanoida hushållsrobot, i sin gräsklippare, osv. Därför är träffytan mycket större än för industriella maskiner.
Jag förväntar mig inget svar från dig. Jag vet att du är för feg för att svara på mina inlägg.