2026-07-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ryssland inför nu utresevisum för alla som vill resa utomlands. Garmla Sovjet systemet är tillbaka. Nu är det slut med fritt. resande....

Haha, ja det är farligt för Putin om medel-Ivan får se omvärlden där folk inte behöver slåss om bensin som en skock babianer!
Citera
2026-07-14, 19:45
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Många råd om vad vi borde ha gjort.
Aldrig slagit dig att Ryssland själva borde tänka lite?

Citat:
Det rimliga borde väl vara att båda sidor får ha en intressesfär. Ryssland tolererade länge under protest NATO-expansion långt in i forna östblocket. Men tillslut tog det stopp och Ryssland satte hårt mot hårt.
Nej, det tycker jag inte. Internationellt erkända länder väljer sin egen utrikespolitik och säkerhetspolitik.
Alla respekterar det.
Det är rimligt.

Citat:
Hade lätt kunnat undvikas om vi hade kunnat leva med att Ryssland fick upprätthålla en minimal intressesfär i sitt absoluta närområde. Men nej, det gick naturligtvis inte för sig. Vi skulle ha allt på vårt sätt, oavsett vad konsekvenserna var.
Nej, varför då? Ukraina har inget intresse av det. Något som passerat dig obemärkt?

Citat:
Av det skälet tycker jag inte att vi ska välja sida i sådana här konflikter. Inte försöka lägga fingret på vågen och stödja ena eller andra sidan. Låt dom berörda länderna reda ut saken inbördes.
Ryssland valde vapen. Ukraina valde att försvara sig.
Väst valde att stödja Ukraina.
Enligt FNs stadgar och regelbaserad världsordning.

Citat:
Samma sak med Ukraina. Om Zelensky-regimen inte visste att dom hade hela NATO i ryggen så skulle dom ha slutit fred med Ryssland för länge sen. Vilket var ytterst nära att hända efter Istanbulförhandlingarna i mars 2022, innan BoJo åkte som en skottspole till Zelensky och övertygade honom att vi kunde vinna kriget tillsammans.
Enligt gruppen som var i Istanbul, fanns det inget erbjudande från Ryssland som var värt att beakta.
Finns inga belägg för att BJ övertygade Ukraina att kriga. Skulle man hota med krig?

Citat:
Kom inte och säg att det alternativet hade varit sämre för Ukraina och ukrainska folket, än allt det som nu har utspelat sig istället.
Den bedömning gjorde Ukraina själva, så det behöver vi andra inte fundera över.

Citat:
Om vi hade varit hands off och sagt "ni och Ryssland får reda ut saken själva" så hade lågt räknat en miljon människor fortfarande levt. Istället är dom döda nu. Hurra! "Mission accomplished" igen, vad bra vi är. Heja Sverige!
Ja, det var ett val som Putin valde och Ukraina hade inga alternativ.

Tänk vad märkligt det är. Putin och Ryssland behöver inte reflektera över sin egen roll.
Ryssens ego har verkligen blommat ut.
Nu vet vi att 26 år var en bluff.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det rimliga borde väl vara att båda sidor får ha en intressesfär. Ryssland tolererade länge under protest NATO-expansion långt in i forna östblocket. Men tillslut tog det stopp och Ryssland satte hårt mot hårt.

Hade lätt kunnat undvikas om vi hade kunnat leva med att Ryssland fick upprätthålla en minimal intressesfär i sitt absoluta närområde. Men nej, det gick naturligtvis inte för sig. Vi skulle ha allt på vårt sätt, oavsett vad konsekvenserna var.

Av det skälet tycker jag inte att vi ska välja sida i sådana här konflikter. Inte försöka lägga fingret på vågen och stödja ena eller andra sidan. Låt dom berörda länderna reda ut saken inbördes.

Samma sak med Ukraina. Om Zelensky-regimen inte visste att dom hade hela NATO i ryggen så skulle dom ha slutit fred med Ryssland för länge sen. Vilket var ytterst nära att hända efter Istanbulförhandlingarna i mars 2022, innan BoJo åkte som en skottspole till Zelensky och övertygade honom att vi kunde vinna kriget tillsammans.

Kom inte och säg att det alternativet hade varit sämre för Ukraina och ukrainska folket, än allt det som nu har utspelat sig istället.

Om vi hade varit hands off och sagt "ni och Ryssland får reda ut saken själva" så hade lågt räknat en miljon människor fortfarande levt. Istället är dom döda nu. Hurra! "Mission accomplished" igen, vad bra vi är. Heja Sverige!

Citera
2026-07-14, 19:55
Medlem
Det är väl ändå upp till dig att bevisa det felaktiga i siffrorna.

Klappträ.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Det är ukrainsk krigspropaganda du sprider. Bevisa att deras siffror stämmer.
Citera
2026-07-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Gäller att ha folket på plats när det ska mobiliseras
Ja, sist flydde ju en miljon unga män från Ryssland. Det vill man knappast ska återupprepas i höst när det är dags igen.
Citera
2026-07-14, 19:59
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Många råd om vad vi borde ha gjort.
Aldrig slagit dig att Ryssland själva borde tänka lite?

[osv osv]

Om jag hade varit ryss och bott i Ryssland så hade jag debatterat vad Ryssland borde ha gjort.

Nu är jag svensk och bor i NATO-imperiet, så då finner jag det mer intressant att diskutera vad vi i NATO hade kunnat göra annorlunda. Utan tvekan så hade vi kunnat avvärja enormt mycket blodsutgjutelse om vi inte hade gått "all in" bakom Zelensky 2022.

Om vi hade velat göra saken ännu mindre komplicerad så hade vi nån gång innan 2014 sagt: "Sorry Ukrainska makteliten, ni får inte gå med i NATO för det skulle göra Putin lack. Och dessutom så är majoriteten av er befolkning ändå negativa till NATO-anslutning enligt opinionsundersökningar, så varför diskuterar vi ens frågan?"

Okej, få höra allt ditt hysteriska skrik och gnäll nu om att alla måste få gå med i NATO oavsett vad konsekvenserna blir. Ska bli underhållande att läsa.
Citera
2026-07-14, 20:16
Medlem
Citat:
Om jag hade varit ryss och bott i Ryssland så hade jag debatterat vad Ryssland borde ha gjort.

Nu är jag svensk och bor i NATO-imperiet, så då finner jag det mer intressant att diskutera vad vi i NATO hade kunnat göra annorlunda. Utan tvekan så hade vi kunnat avvärja enormt mycket blodsutgjutelse om vi inte hade gått "all in" bakom Zelensky 2022.

Om vi hade velat göra saken ännu mindre komplicerad så hade vi nån gång innan 2014 sagt: "Sorry Ukrainska makteliten, ni får inte gå med i NATO för det skulle göra Putin lack. Och dessutom så är majoriteten av er befolkning ändå negativa till NATO-anslutning enligt opinionsundersökningar, så varför diskuterar vi ens frågan?"

Okej, få höra allt ditt hysteriska skrik och gnäll nu om att alla måste få gå med i NATO oavsett vad konsekvenserna blir. Ska bli underhållande att läsa.
Det är väl ändå bättre att vi stoppar den imperialistiske tzar-wannabeen Putin när han går in Ukraina än att vänta tills han går in i Finland? Tycker du inte det?

Eller tycker du att det är bättre att vi låter honom få alla länder som någonsin har tillhört Ryssland för att inte ”göra Putin lack”?
Citera
2026-07-14, 20:17
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Håhå, jaja. Du tror väl inte på allvar att någon i tråden går på att du är "alliansfri och neutral"? Om man inte var för att Sverige ansökte om medlemskap i NATO 2022, när vår uppenbart galne granne i öst just militärt invaderat ett fredligt grannland samt framställde öppna hot mot oss, då är man 100 % Putinist. Det vore en sak om du angående NATO-frågan argumenterade för att "USA sedan dess blivit mer opålitligt" eller liknande, men att hålla fast vid en mental snuttefilt såsom "jag ville få folkomrösta" visar på att man är ryssvän. Eller har klent förstånd.

Nej jag har inte sagt att JAG är varken alliansfri eller neutral. "Neutral" har jag inte ens nämnt, så vet inte var du fick det ifrån.

En person kan knappast vara alliansfri. Men ett land kan vara det. Sverige var det fram tills nyligen.

Kontot jag svarade på uppmanade mig att minnas min svenska identitet. Jag svarade på det genom att påpeka att den identiteten fortfarande innefattar ett alliansfritt Sverige. För jag fick aldrig rösta om att vi skulle överge vår alliansfrihet.

Att hålla fast vid att man vill folkomrösta om en ödesfråga som NATO-medlemskap visar väl om något att man tar demokrati på allvar. Om du inte anser att en så viktig fråga är värd en folkomröstning, så är det väl du som är ryssvän i sånt fall. För ryssarna bryr sig ju inte om demokrati tydligen. Och det verkar inte du heller göra.

Känner du till hästsko-teorin? Att man är mest lik den man hatar mest?

Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Förresten; NATO-frågan är avgjord och kan lämnas därhän. Rysslandsfrågan däremot är nu, liksom 2022, tyvärr aktuell. Ryssland har alltjämt den komiska missuppfattningen att de är en högkultur som har rätt att bestämma över grannländer. Med våld om så behövs. Deras nedärvda storhetsvansinne och brutalitet ligger nu öppet för alla som vill att se. Ryssen lurade oss mellan 1990-2022. Det kommer inte hända igen. Inte förrän de visar verklig vilja att ta ansvar för allt elände de orsakat Ukraina samt oss andra, och visar verklig vilja att förändra sig, kan man kosta på sig att vara "neutral" i förhållande till rysseriet. De är en tickande bomb tills dess. Och man själv är en fara för Sverige om man inte kan ta till sig hur verkligheten ser ut.

Hur har ryssarna "lurat oss"?

NATO har varit tydliga med att Ukraina och Georgien skulle gå med i NATO. Man gjorde en avsiktsförklaring om det 2008. Ryssland har å sin sida varit tydligt med att man inte kommer tolerera det. Eftersom ingendera sida ville gav sig så blev det krig om saken först i Georgien. Och nu i Ukraina.

Om nån har lurat oss så är det väl i sånt fall våra makthavare och media, som tutat i oss att något av detta kom som en överraskning.
Citera
2026-07-14, 20:31
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är väl ändå bättre att vi stoppar den imperialistiske tzar-wannabeen Putin när han går in Ukraina än att vänta tills han går in i Finland? Tycker du inte det?

Eller tycker du att det är bättre att vi låter honom få alla länder som någonsin har tillhört Ryssland för att inte ”göra Putin lack”?

Okej. Då får du hoppa in i din tidsmaskin och hämta bevis på att nån av dom sakerna hade hänt.

Såna där kontrafaktiska argument är annars väldigt populära för att rationalisera handlingar som inte går att försvara med konkreta argument från verkligheten. "Vi måste kriga mot den eller den för dom tänker göra dittan eller dattan". Bullshit!
Citera
2026-07-14, 20:35
Medlem
Citat:

Och detta gjorde Nato, 5 länder sa blankt nej till Ukraina,
Orsak: Vi vill ej reta Ryssland
Citera
2026-07-14, 20:38
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Hur var det. Sverige är i krig med Ryssland.
Spännande.

Hur tänkte du då?

Citat:

Citera
2026-07-14, 20:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

En god bit in på 2014 var Ukraina uttalat neutrala. Inga natoambitioner.

Det ändrades - fullt förståeligt - när Ryssland valde att gå över gränsen och ockupera delar av Ukraina
Citera
2026-07-14, 20:44
Medlem
Citat:
Okej. Då får du hoppa in i din tidsmaskin och hämta bevis på att nån av dom sakerna hade hänt.

Såna där kontrafaktiska argument är annars väldigt populära för att rationalisera handlingar som inte går att försvara med konkreta argument från verkligheten. "Vi måste kriga mot den eller den för dom tänker göra dittan eller dattan". Bullshit!
Varför skulle jag behöva hoppa in i en tidsmaskin när de varje dag i rysk media beskriver sig som ett imperium vars mål är att på nytt återupprätta ett Storryssland? När Putin går till val med sloganen ”Ryssland har inga gränser”?

Nej, det är de som lever i så stark förnekelse att de vägrar tro att Putin driver vidare samma utvidgningslinje som man gjorde både i Tzar-Ryssland och i Sovjetunionen som har bevisbördan att så inte är fallet, trots att ryssarna både i handlingar och ord bekräftar att så är fallet.

Ryssarnas nationella stolthet ligger i den ständiga erövringen av land. Vill du verkligen så tydligt idiotförklara dig själv genom att förneka detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in