2026-07-14, 20:06
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asptuna
Detta alltså när Takkula sagt att man prioriterar offensiva pjäser där vi förlorat två ordinarie samt en av två anfallare… har man gjort bedömningen att Matthys inte är bra nog på ett dygn? eller är planen att helt fasa ut Sotte? Är det för att Csongvai är påväg bort? Jag vet inte men jag hade helst sett två yttrar och en striker det kan jag medge.
Matthys är vänsterfotad och Ågren högerfotad, Cissé missar nog stor del av säsongen och Sotte har missat mycket med skador. Wilmer behöver nog ett nytt lån innan han kan konkurrera. Både Egboh och Olawore provtränar så det lär värvas yttrar och det har ju hintats om anfallare.

Åldersmässigt är det inte heller något problem eftersom vi spelar flest U21, U20, U19 och U18 och genomsnittsåldern på både startelva och inbytta är okej. Men fattar att avundsjuka skribenter oroar sig
Citera
2026-07-14, 20:43
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Efter att ha värvat en 30årige Hervé Matthys så är det lite förvånande att Aik vägrar att ge sig i kampen om att få loss Oskar Ågren, snart 28, från GAIS.

AIK gör allt man kan för att värva Oskar Ågren från Gais och kommer att lägga ett nytt bud. Spelaren vill till klubben. Blir affären inte av nu, är ett alternativ att göra klart transfern i sommar, och att Ågren ansluter i januari.

"Man kan inte BARA ha tonåringar" -inlägg om 3...2...1

Jag var emot värvningen när den gjordes. Inte så mycket för att jag tvivlade på att han kunde leverera i Bajen utan mer för att han var 34 år gammal och skadedrabbad.
Väl värvad så var det bara att fokusera på att han trots allt är en potentiell skytteliga vinnare, och det tycker jag fortfarande att han är, definitivt.

Hade varit intressant att veta hur det gått om Lind inte värvats, utan att Paulos kunde ta den kanten och gett plats till Vasic i mitten.
Ja precis. Man fick aldrig riktigt veta hur väl han hade kunnat passa in. Dessutom hade ni haft en riktig center med andra kvaliteter framför mål.
Citera
2026-07-15, 10:33
Medlem
Lecce var villiga att betala €4M + 30% vfk för Robbie Ure men fick kalla handen då prislappen sägs ligga på €10M enligt Corrierre dello sport. Även skotsk media har skrivit att vi kräver minst det dubbla mot det som Lecce budade.

Det beror nog i så fall helt på om dom klubbarna som var intresserade under uppehållet faktiskt kommer med bud. Annars blir han nog kvar.
Citera
2026-07-15, 10:42
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Lecce var villiga att betala €4M + 30% vfk för Robbie Ure men fick kalla handen då prislappen sägs ligga på €10M enligt Corrierre dello sport. Även skotsk media har skrivit att vi kräver minst det dubbla mot det som Lecce budade.

Det beror nog i så fall helt på om dom klubbarna som var intresserade under uppehållet faktiskt kommer med bud. Annars blir han nog kvar.
Det är endast i undantagsfall som en vfk ger något annat än marginella pengar i framtiden. Så ett sådant bud innebär ju stor risk jämfört med att ta typ €6M i handen istället för €4M+30%. Just saying alltså.

Personligen tycker jag €10M är i överkant, men bra att Sirius inte säljer sig billigt här med tanke på ett par helt sjuka försäljningar på sistone. Det kan gå hem.
Citera
2026-07-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Det är endast i undantagsfall som en vfk ger något annat än marginella pengar i framtiden. Så ett sådant bud innebär ju stor risk jämfört med att ta typ €6M i handen istället för €4M+30%. Just saying alltså.

Personligen tycker jag €10M är i överkant, men bra att Sirius inte säljer sig billigt här med tanke på ett par helt sjuka försäljningar på sistone. Det kan gå hem.

Det är nog ganska uteslutet med något annat än en mestadels up-front deal. Iaf Silas-dealen med 75/25-fördelning.

Det verkar i alla fall som att ribban för en försäljning är ganska högt lagd.
Citera
2026-07-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Matthys är vänsterfotad och Ågren högerfotad, Cissé missar nog stor del av säsongen och Sotte har missat mycket med skador. Wilmer behöver nog ett nytt lån innan han kan konkurrera. Både Egboh och Olawore provtränar så det lär värvas yttrar och det har ju hintats om anfallare.

Åldersmässigt är det inte heller något problem eftersom vi spelar flest U21, U20, U19 och U18 och genomsnittsåldern på både startelva och inbytta är okej. Men fattar att avundsjuka skribenter oroar sig

Tack för förklaring , hur har dessa två nigerianer sett ut? Förstått det som att uppflyttade Sultygov också är en Ytter? Kanske man ska lägga största summan pengar på en klassanfallare och försöka förlita sig på Kouame, Andersson och Nya nigerianer..
Citera
2026-07-15, 17:03
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler

Sottes kontrakt går väl dessutom ut i år, så att värva honom nu men att han kommer efter säsong är väl inga konstigheter?

Skall man ha ålder någonstans i laget, så är det strategiskt att ha den i defensiven. Värre att värva en 34 årig (skadedrabbad) anfallare...
Citera
2026-07-15, 18:15
Medlem
QuantumQuills avatar
Tjongsvaj säljs för ca 10M.

Ersätts han av någon i truppen, eller skall ersättare värvas?
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-07-15 kl. 18:21.
Citera
2026-07-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asptuna
Detta alltså när Takkula sagt att man prioriterar offensiva pjäser där vi förlorat två ordinarie samt en av två anfallare… har man gjort bedömningen att Matthys inte är bra nog på ett dygn? eller är planen att helt fasa ut Sotte? Är det för att Csongvai är påväg bort? Jag vet inte men jag hade helst sett två yttrar och en striker det kan jag medge.
Csongvai sägs vara på väg till St Etienne.
Citera
2026-07-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Bra beslut! Sirius har pengar på banken och har råd att vänta. Jag vill gärna tro att Mjällby satt en ny standard för klubbar som går för SM-guld. Svenska klubbar är inte främst spelarefabriker utan seriösa föreningar som sätter äran främst.
Senast redigerad av Svenshult 2026-07-15 kl. 19:08.
Citera
2026-07-15, 19:15
Medlem
groovesnuss avatar
Häcken måste få in en högerytter efter Amor. Vad finns det att få? Pengar lär ju inte vara ett problem.

Å så en defensiv mittfältare. Ännu oklart om Hestnes fyller Silas skor.

Ta hem Samuel från Japan för helvete!
Citera
2026-07-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Bra beslut! Sirius har pengar på banken och har råd att vänta. Jag vill gärna tro att Mjällby satt en ny standard för klubbar som går för SM-guld. Svenska klubbar är inte främst spelarefabriker utan seriösa föreningar som sätter äran främst.

Finns en smärtgräns men absolut, har man en stabil ekonomi ska man stå på sig. Det är ju faktiskt ett faktum att iaf 2/3 av serien har en mycket bra ekonomi nu utifrån sina egna förutsättningar. Det borde göra att ribban för att sälja spelare höjs, fler spelare blir kvar och dom som ändå säljs (betydligt dyrare) gör att nivån på värvningarna kan höjas.

Nu vet jag att vi har massor av konkreta grejer vi vill göra i klubben som accelereras kraftigt om man skulle få in närmare 100 miljoner på ett bräde. 30-40 gör inte alls så stor skillnad när man redan har en färdig trupp. Det är nog ungefär avvägningen som görs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in