2026-07-14, 16:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Enligt Ekot är läget för flickan "stabilt", vilket inte säger något egentligen...
Citera
2026-07-14, 16:54
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Hur ska man tolka vad som skrivs i media?

"Parkarbetaren Axel Östlund var först på plats hos den skadade femåriga flickan efter våldsdådet i Helsingborg på måndagen.

För P4 Malmöhus berättar han att han genast förstod allvaret. Han försökte lugna ner flickan, samtidigt som han letade efter hennes föräldrar och ringde 112.
"

Vart var föräldrarna när dottern låg där med en kniv i halsen?

Jag tolkar det som att de var i parken men inte i direkt närhet. Jag tror inte han gick omkring på gator och knackade på dörrar i olika trappuppgångar för att leta efter föräldrarna.
Citera
2026-07-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Föräldrarna var i närheten.Hur borde man tolka tycker du?

Förmodligen menar parkarbetaren att föräldrarna satt på en bänk längre ifrån. Vissa parker i Sverige har platser längre ifrån parkbänkarna där barnen kan leka fritt i sanden, banor osv. Hela Europa är uppbyggt på samma sätt. Skulle det här komma ut i internationell media och man skyllde på föräldrarna så hade folk skrivit att folk består av idioter i Sverige. Det är inte normalt att beskylla föräldrarna när ett barn blir halshuggen i en park.

Misstänker att den där 13 åringen är en som suttit inne på HVB hem eller något sådant som rymt precis som alla andra exempel vi har haft i samhället och politikerna virrar runt sin egen svans och straffar skötsamma vuxna människor med hårdare tag i samhället.
Citera
2026-07-14, 16:55
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Enligt Ekot är läget för flickan "stabilt", vilket inte säger något egentligen...

Jo, det säger att det inte är kritiskt. Utan stabilt. Vad vill du veta?
Citera
2026-07-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
"Var"

Kanske 30 meter bort, vad vet jag? Lek med tanken att mamman satt i skuggan och dottern gick till en lekplats. Man kan ju inte klistra sig vid barnen och ett knivhugg går på nån sekund...
Går inte att få in i skallen på Frans och gänget. Ingen förälder är klistrad på sitt barn 24h om dygnet. Dom vill bara misskreditera kvinnor.
Citera
2026-07-14, 16:57
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Jo, det säger att det inte är kritiskt. Utan stabilt. Vad vill du veta?
Mjo, men "stabilt allvarligt" och "stabilt lindrigt" är ju två helt olika tillstånd.
Citera
2026-07-14, 16:59
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Förmodligen menar parkarbetaren att föräldrarna satt på en bänk längre ifrån. Vissa parker i Sverige har platser längre ifrån parkbänkarna där barnen kan leka fritt i sanden, banor osv. Hela Europa är uppbyggt på samma sätt. Skulle det här komma ut i internationell media och man skyllde på föräldrarna så hade folk skrivit att folk består av idioter i Sverige. Det är inte normalt att beskylla föräldrarna när ett barn blir halshuggen i en park.

Misstänker att den där 13 åringen är en som suttit inne på HVB hem eller något sådant som rymt precis som alla andra exempel vi har haft i samhället och politikerna virrar runt sin egen svans och straffar skötsamma vuxna människor med hårdare tag i samhället.

Jag undrade inte var föräldrarna var, jag svarade på en kommentar. Jag sysslar inte med victim blaming.
Citera
2026-07-14, 17:03
Medlem
Vaxads avatar
Tragiskt att en liten flicka får psykiska men för livet p.g.a. en psykiskt sjuk blatteunge som chimpar ut. Hoppas hon repar sig.

Begriper inte varför folk pekar finger åt 5-åringens föräldrar, helt normalt att sitta på någon bänk typ 20m bort. Det är dock sjukt och ytterligare ett importerat problem att en 13 åring glider runt i en lekpark. Lekparker är till för typ 7 åringar som högst.

Hoppas på utvisning av GM + hela släktträdet; så inte mer sån här skit händer.
Senast redigerad av Vaxad 2026-07-14 kl. 17:06.
Citera
2026-07-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Så mycket ot i denna tråd finns det någon sammanfattning någonstans?

Det jag kunnat utläsa är att GM är under 15 men i tonåren och ringde polisen själv dagen efter och sa att det var han. Han kände inte offret som var där med sina föräldrar men ej kloss i kloss.båda av utländsk bakgrund

Jag vill veta: varför fanns en kniv, varför drogs den fram, olyckshändelse el?
1. Din fråga är relevant för det antyder i sådana fall planering och tanke bakom det hela.
2. Föga sannolikt att det "råkade hända" om någon får den i halsen eller liknande.
3. Givet att området är "Liksom resten av Söderområdet har området en högre andel invånare med utländsk bakgrund" så är det inte omöjligt att GM själv har invandrarbakgrund. Men, det är tveksamt om vi någonsin får veta då de döljer det inom socialtjänsten.
Citera
2026-07-14, 17:06
Medlem
K.Blomkvists avatar
Abdele hjälpte knivhuggna flickan i Helsingborg: ”Försökte lugna”
Uppdaterad idag 16:43Publicerad idag 16:34

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/abdele-hjalpte-knivhuggna-flickan-i-helsingborg-holl-henne-lugn
Citera
2026-07-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Minderårig är man fram till 18-årsdagen. Sen kan även 14-åringar kan vara incels. Det handlar inte bara om hur aktivt sexliv man har.

Som sagt, jag har ingen info om GM. 764/NLM-spåret är en spekulation från min sida.
Noll chans att detta är 764 eller liknande för då skulle videos på dådet redan spridits på tg eller x. Dessutom så tvekar jag på att man kan kalla en 14 åring "incel" med denna logik är alltså en 11 åring också incel? och jo det är ju just det det handlar om "ofrivilligt celibat" är det incel står för eller kan man alltså ha ett aktivt sexliv och fortfarande vara det? haha du e ju inte på riktigt

Jag gissar på att detta handlar om någon psykopat bara. Se Paris Bennett fallet där han som 13 åring mördade sin syster för att sedan helt iskallt ljuga till 112 när han ringde in och berättade vad han gjorde.
Citera
2026-07-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Tragiskt att en liten flicka får psykiska men för livet p.g.a. en psykiskt sjuk blatteunge som chimpar ut. Hoppas hon repar sig.

Begriper inte varför folk pekar finger åt 5-åringens föräldrar, helt normalt att sitta på någon bänk typ 20m bort. Det är dock sjukt och ytterligare ett importerat problem att en 13 åring glider runt i en lekpark. Lekparker är till för typ 7 åringar som högst.

Hoppas på utvisning av GM + hela släktträdet; så inte mer sån här skit händer.
Mer sannolikt att de får gratis boende på annan ort för att slippa bli attackerade av klanmedlemmarna i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in