2026-07-13, 00:22
Medlem
Mkt bra, folk dör som flugor
Citera
2026-07-13, 00:32
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Den enda som verkar ha bränt hjärnan är du! Om man som du hetsar upp sig över att nån kör 10km/h under tillåten hastighet och kallar det för olagligt, då har man inte koll på lagen! Du tycker att andra bryter mot oskrivna regler eller utsätter dig för fara när det i själva verket är du som gör det. Vet du varför? Nej för du har nog aldrig funderat på det, men i samband med att du stressar upp dig och kanske t.o.m blir förbaskad över nåt sånt här så reduceras ditt omdöme ganska rejält. Det leder ganska ofta till en aggressiv körstil p.g.a att du i "stridens hetta" bestämmer dig för att köra om fast du innerst inne vet att det kan gå åt skogen. Reaktionsförmågan är inte heller på topp i ett sånt läge och då kan inte bara du bli skadad utan även andra. Så dra hemifrån 10-15 minuter tidigare om du har en viktig tid att hålla.

Förstår din grundtanke.

När kroppen går in i beredskapsläge hanterar man allt som kan gå fel mycket bättre. Varför du försöker ljuga om den biten förstår jag inte riktigt.

Varför tror du kroppen går in i beredskapsläge?
Citera
2026-07-13, 00:50
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?

Problemet är väl att bilen inte fattar vilken fart som gäller. Man kommer alltså kunna mörda någon genom att hålla upp en skylt med 0km framför bilen.

Dagens "smarta" bilar har helt fel hela tiden, läst t.ex. i dagens aftonbladet om en bil som börjar skrika att föraren är trött och inte håller i ratten så fort han startar den.

Min bil varnar för att jag håller på att köra över någon så fort jag sänker farten så den tror jag parkerar eftersom det är något fel på sensorn. Roligt när det är 100+ sensorer som måste fungera för att undvika problemen (sen kostar dom säkert 5-10k styck också när de väl börjar gå sönder, dvs efter 5 år när garantin är borta).
Citera
2026-07-13, 01:31
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är väl bra att idioter håller hastigheten? Vad är problemet? Vill du köra för fort?

Jag kan komma på många scenarion där situationen KRÄVER att du kör för fort. För att rädda liv exempelvis.
Citera
2026-07-13, 06:17
Medlem
citymormors avatar
Jag skall köra ännu fortare nu enbart på grund av detta.
Ju mer regler dom hittar på desto mer regler skall man bryta.
Citera
2026-07-13, 06:23
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Då har ingen anledning till att köra om.

Ja.

Maxhastigheten på 2-1 vägar är 100 kmh.

Ja.

Det finns flera 2+1 vägar med 110 kmh som hastighetsgräns.
Men enligt dig spelar det ingen roll ändå, om bilen framför kör med lägre hastighet på 7 km/h så ska man ändå inte köra om.
Citera
2026-07-13, 11:23
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Det kommer skapa oerhört farliga situationer.

Det är redan så nu när varningarna distraherar och eroderar förarens självförtroende.

De som beter sig trafikfarligt i trafiken, dvs inte använder körriktningsvisare och gör insidesomkörningar samt håller för korta säkerhetsavstånd, är ett mycket större problem som kräver att polisen är ute i trafiken och deltar och gör sitt jobb istället för att börja begränsa människors handlingsfrihet.

I övrigt så är E4 110 km/h 2+1 en väldigt stor sträcka norrut i landet, de som inte känner till detta i tråden är människor som inte vet något om svenska vägar.

redigering: Inställningen finns redan på min bil och kallas "active driving assistance" och höll på att få mig att krascha då jag inte kunde accelerera ur döda vinkeln på en person som tydligen hade stelopererat nacken och började glida över i mitt körfält utan att använda körriktingsvisare samtidigt som jag hade en tätt liggande bil bakom mig på E18 häromdan. Hade jag inte haft kontrollen på ratten och stängt av den och kunnat trampa på gasen hade vi smällt.

Det är kallsvett att trampa ner gaspedalen utan att få annan respons än massa j-vla blippblopp på kontrollpanelen kan jag säga.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-07-13 kl. 11:31.
Citera
2026-07-13, 20:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Det första jag tänkte på.
Ditt barn håller på att dö och du kan inte köra fort till sjukhuset.
Du och Gelato33 använde er fantasi och tänkte. Det gjorde inte lagstiftarna, de saknar fantasi att föreställa sig att något existerar som de inte kan föreställa sig.

Det gäller egentligen för alla tekniska automatiska system som saknar möjlighet till individuell anpassning i ögonblicket.

Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag kan komma på många scenarion där situationen KRÄVER att du kör för fort. För att rädda liv exempelvis.

Det är tragiskt att det demokratiska systemet gynnar personer med defekt föreställningsförmåga. Ännu mer tragiskt att det räcker för dem att kapa EU för att kapa alla Europas länder. EU är en single point of failure.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-13 kl. 20:18.
Citera
2026-07-13, 22:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vill du leva i en värld där ai göra allting åt dig, för att du som människa inte anses vara säker/bra nog på att göra det själv? Med ditt resonemang kommer du att få exakt den världen.
Jag menar det jag skriver, inte det du skriver.
Citera
2026-07-14, 00:14
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Det finns flera 2+1 vägar med 110 kmh som hastighetsgräns.
Men enligt dig spelar det ingen roll ändå, om bilen framför kör med lägre hastighet på 7 km/h så ska man ändå inte köra om.
Jag är 99% säker på att 110 endast gäller motorvägar, och i sällsynta fall motortrafikleder. Men absolut inte på 2+1-vägar.

Det sagt, om någon kör 103 på en 110 så är det helt normalt. Bussar och tunga lastbilar är begränsade till 90 och 80 på samma väg.

Maxhastigheten är inte en rekommendation utan ett lagkrav. Det är olagligt att köra 111 på en 110-väg, sedan att det inte finns några påföljder är en annan femma.
Citera
2026-07-14, 15:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag menar det jag skriver, inte det du skriver.
Det kommer att bli så som jag skriver om du fortsätter tycka som du gör.
Citera
2026-07-15, 05:49
Medlem
Jag vill att Sverige ska lämna EU.

Och att bilar automatiskt ska bromsa (och/eller korrigera styrning) men enbart då det är uppenbar kollisionsrisk, då kan man nämligen köra hur fort man vill och ändå säkert. Man kan till och med köra full, trött och halvsovande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in