Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Som jag skrev tycks folk ha en överdriven tilltro till svenska myndigheter, sen tycker jag frågan är värd att problematisera lite mer än att nöja sig med: "Hö! Hö! Nu ska packet ut!"
Det är bra att problematisera och nyansera - men att du direkt i din inledning insinuerar att *flyktingar ska bli av med bidrag och slängas ut är inte att problematisera - det är att ljuga och förleda.
Jag å min sida problematiserar att större delen av media, politik, samhälle och medborgare fortfarande inte har förstått skillnaden mellan migrant och flykting. Därmed kommer vi aldrig fatta varför vissa ska tillbaka hem.
För mig finns inget "pack" som ska "ut" - bara människor som chansade och prövade sin lycka i lilla Sverige men inte nådde upp till de lågt ställda kraven och då finns det andra länder att pröva sin lycka i.
Kom ihåg att Sverige är ett väldigt annorlunda och avvikande land där det är svårt att bli bekväm och komma till sin rätt. Det är verkligen inte ett öde som ska drabba vem som helst.
Om myndigheter gör fel ska det anmälas. Och göra fel ska givetvis definieras som att inte följa lagen. Vi har en byråkrati där paragrafer verkligen hedras. Rättssäkerheten är större än i de flesta andra länder.
Vad vi verkligen inte behöver är aktivism, godtycke och pöbelvälde. Då offrar vi verkligen människor. Det krävs ordning och reda och hjärnkapacitet i migrationspolitiken. Släpp den romantiska ideologin, den funkade inte förr och definitivt inte nu.