2026-07-14, 12:54
Medlem
De får bidrag här, sen lever de så snålt det bara går och skickar det som blir över (tänk de som får 30-50-tusen varje månad i bidrag) till släktingar utomlands, Al-Quaida, Hamas etc.

Kring 40 % av de beviljade uppehållstillstånden/medborgarskapen visade sig i en undersökning vara fattade på helt felaktiga grunder, 30% utöver detta var diskutabla och resten är väl fattade pga av en felaktig politik.
En majoritet av de anställda på Migrationsverket har en liknande nations eller flyktingbakgrund som de som de sitter och beslutar för.

Upplys mig gärna om det överhuvudtaget finns något land i världen som ger bidrag till folk som saknar rätt att befinna sig i landet ifråga!
Senast redigerad av brakfesten009 2026-07-14 kl. 13:13.
Citera
2026-07-14, 13:12
Moderator
Ancistruss avatar
Visste faktiskt inte att de fick det idag. Men med tanke på hur sossarna älskar att hiva ut bidrag till allt och alla så borde man väl inte bli förvånad.

Lite märkligt att M som trots allt innehaft makten i fyra år inte gjort något åt det och kommer på det föst nu två månader innan valet. Men visst, bättre sent än aldrig.
Citera
2026-07-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nu hamnade vi i diket direkt, som vanligt...

Som jag skrev tycks folk ha en överdriven tilltro till svenska myndigheter, sen tycker jag frågan är värd att problematisera lite mer än att nöja sig med: "Hö! Hö! Nu ska packet ut!"
Citera
2026-07-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag är nyfiken på hur man som "olaglig" i landet får bidrag?
Blir pengarna insatta på utländskt konto? Hur fungerar det med personnummer? Har man tillfälligt pers nr?
Gör man ingen kontroll innan pengar betalas ut?

Det här är också frågor värda att besvara. Jag tror ju knappast att det bara är att knalla in på socialkontoret. Hur många svenskar hade inte kört på den möjligheten isåfall?
Citera
2026-07-14, 13:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag är nyfiken på hur man som "olaglig" i landet får bidrag?
Blir pengarna insatta på utländskt konto? Hur fungerar det med personnummer? Har man tillfälligt pers nr?
Gör man ingen kontroll innan pengar betalas ut?
Killgissar att när du anländer som "flykting" får du ett nummer som är typ ett personnummer, detta raderas säkert inte iom att du fått utvisningsbeslut. Eftersom myndigheter i Sverige inte samkör register går det säkert fortsätta hämta ut bidrag precis som innan utvisningsbeslutet. Hur det funkar med Bank-id är en annan fråga? Flyktingar brukar väl få pengarna insatta på ICA-kort.
Citera
2026-07-14, 13:46
Medlem
howdie11s avatar
Mycket påhitt såhär innan valet.
Citera
2026-07-14, 13:54
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Killgissar att när du anländer som "flykting" får du ett nummer som är typ ett personnummer, detta raderas säkert inte iom att du fått utvisningsbeslut. Eftersom myndigheter i Sverige inte samkör register går det säkert fortsätta hämta ut bidrag precis som innan utvisningsbeslutet. Hur det funkar med Bank-id är en annan fråga? Flyktingar brukar väl få pengarna insatta på ICA-kort.
Menar du typ som ett samordningsnummer som nyanlända får?
Citera
2026-07-14, 13:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Menar du typ som ett samordningsnummer som nyanlända får?
Tack! Just det jag menar. Raderas det verkligen när de fått utvisningsbeslut?
Citera
2026-07-14, 13:58
Medlem
RiverStyxs avatar
4 år nu med SD som stödparti till regeringen och sånt här har inte blivit åtgärdat tidigare?

Jag kan inte säga att de har imponerat denna mandatperioden direkt, tuffa Uffe och Jimmie speltorsk.
Citera
2026-07-14, 14:02
Medlem
Balisers avatar
Bara i Sverige kan man komma på idén att förbjuda bidrag för de som inte som ska ha något.
Citera
2026-07-14, 14:10
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.expressen.se/debatt/debatt-bor-du-har-olagligt-far-du-inga-bidrag/

Vad tycker ni om att bidrag till invandrare som vistas här olagligt skall stoppas? Hur kommer detta påverka samhället? Vad tycker ni personligen?

Varför har invandrare som bott här olagligt fått bidrag från första början är den riktiga frågan. Helt sinnessjukt. "Det är härligt att betala skatt".
Citera
2026-07-14, 14:16
Medlem
Varför ska man få bidrag när man inte har rätt att vistas här? Helt orimligt. Ibland förstår jag inte politikerna alls!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in