2026-07-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
VILKEN "DATOR"?😅

En valfri dator.

AI är ett program, så det kallar jag inte för dator.

En dator (valfri laptop som exempel, är en dator).

En mobiltelefon räknas väl som dator numera oxå men börja i den enkla änden, med en laptop, och Windows (eller välj själv något annat operativsystem)
Citera
2026-07-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En valfri dator.

AI är ett program, så det kallar jag inte för dator.

En dator (valfri laptop som exempel, är en dator).

En mobiltelefon räknas väl som dator numera oxå men börja i den enkla änden, med en laptop, och Windows (eller välj själv något annat operativsystem)
Du ville vi skulle hålla oss till tråden?

Jävlar du , du sa ont😅

En laptop är bara en skärm, ett batteri och ett moderkort ihoptryckt i en plastlåda för att du ska kunna sitta i soffan och gråta.
Tror du på fullaste allvar att techbolagens storskaliga simulationer och LLM-modeller snurrar på en jävla laptop? (Nej exakt så varför dra in?)
Det körss på distribuerade datacenter med tusentals sammankopplade kluster. Att du ens blandar in en laptop visar att din hjårna har checkat ut för gått?
Du förstår inte grundläggande infrastruktur, ska jag visa hur man torkar sig i arslet med?

Edit: svara kanske?
Eller hade GPT inget svar nu?
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-14 kl. 00:33.
Citera
2026-07-14, 05:56
Medlem
Citat:
Du ville vi skulle hålla oss till tråden?

Jävlar du , du sa ont😅

En laptop är bara en skärm, ett batteri och ett moderkort ihoptryckt i en plastlåda för att du ska kunna sitta i soffan och gråta.
Tror du på fullaste allvar att techbolagens storskaliga simulationer och LLM-modeller snurrar på en jävla laptop? (Nej exakt så varför dra in?)
Det körss på distribuerade datacenter med tusentals sammankopplade kluster. Att du ens blandar in en laptop visar att din hjårna har checkat ut för gått?
Du förstår inte grundläggande infrastruktur, ska jag visa hur man torkar sig i arslet med?

Edit: svara kanske?
Eller hade GPT inget svar nu?

Jag tänker att om man inte vet vad en dator är och hur den fungerar, då har man även svårt att ta in att en AI har gjort 130poäng i ett IQ-test och försöker få det till att den ”snart” har ett medvetande.

Det är datorn som är förutsättningen för LLM-modeller och alla simulationer.
Citera
2026-07-14, 09:09
Medlem
Citat:
Jag tänker att om man inte vet vad en dator är och hur den fungerar, då har man även svårt att ta in att en AI har gjort 130poäng i ett IQ-test och försöker få det till att den ”snart” har ett medvetande.

Det är datorn som är förutsättningen för LLM-modeller och alla simulationer.

+1
Typiskt att alla AI-fanboyz vill att vi ska glömma att AI framför allt är en IT-grej. IT har ju fått lite töntstämpel och den vill man tvätta bort, och dessutom för det tankaran till IT-bubblan.
Citera
2026-07-14, 10:47
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Är det själva patronen du är rädd för snarare än vapnet om någon siktar på dig?

AI-agenter är ju inte ANN, din fucking mupp.
Fråga din betal-AI. Så dum.
Citera
2026-07-14, 12:16
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jag är ett busfrö

Citat:
Jag är en tölp

Älskar att se er två tjafsa. Var står ni i AI-frågsn? Önskar vi kunde vara en enad front mot Cyborgen, men förstår behovet av att skrika av sig.
Citera
2026-07-14, 12:32
Medlem
Hastmotsoffgrupp är väl bara en aggig och käck variant av Cyborgen. Som ska vara lite "kul", med ett kul nick, sedan inte alls så kul.
Citera
2026-07-14, 12:47
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
AI-agenter är ju inte ANN, din fucking mupp.
Fråga din betal-AI. Så dum.
Eftersom du föredrar att samtala med artificiella neurala nätverk,
så här säger Fable 5 Medium:
Ett artificiellt neuralt nätverk är en beräkningsmodell: lager av vikter som tränas för att transformera input till output. En LLM som jag är i grunden ett (mycket stort) neuralt nätverk.

En AI-agent är ett system- eller arkitekturbegrepp: något som tar emot ett mål, agerar mot en omgivning (anropar verktyg, API:er, filsystem), observerar resultatet och itererar tills målet är nått. En agent innehåller typiskt ett neuralt nätverk som "hjärna", men den består av mer än så:

LLM:en själv (nätverket) som fattar besluten
En loop/orkestrering runt den (ofta helt vanlig kod – C#, Python, whatever)
Verktygsdefinitioner och exekvering av tool calls
State/minne mellan stegen (konversationshistorik, scratchpads, vektordatabaser)

Så i praktiken: agenten är applikationen, nätverket är komponenten. Man kan för övrigt bygga en agent utan neurala nätverk alls – klassiska regelbaserade agenter (t.ex. inom robotik eller spel-AI) uppfyller agentdefinitionen utan en enda vikt. Men när folk säger "AI-agent" 2026 menar de nästan alltid LLM + verktygsloop.
Jag instämmer i beskrivningen. Om jag har förmedlat något helt annorlunda tidigare då är det ett misstag från min sida.
Citera
2026-07-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Hastmotsoffgrupp är väl bara en aggig och käck variant av Cyborgen. Som ska vara lite "kul", med ett kul nick, sedan inte alls så kul.
Är jag?

Då har du ej läst mina inlägg kompis.Är inte aggig.
Ok om man giddrar lite med en dåre som vet 0, men läs de vettiga inläggen innan du utalar sig som en allvetare kanske?
Citera
2026-07-14, 14:04
Medlem
Citat:
Älskar att se er två tjafsa. Var står ni i AI-frågsn? Önskar vi kunde vara en enad front mot Cyborgen, men förstår behovet av att skrika av sig.
Jag tjaffsar inte jag lär barn
Om du hade läst mina inlägg hade du sett vart jag " står"
Citera
2026-07-14, 14:25
Medlem
Citat:

Jag håller igen så otroligt mkt i tråden, för jag gillar att vara spydig och dryg, men inte otrevlig.

Jag tror att det finns 10% sanning i det Cyborg skriver. Resten är gissningar om hur det eventuellt kommer att bli om bla bla bla…

Det är rena gissningar, men används som att det vore sanningar.

Om AI blir hälften så smart som många förespråkar att den kommer bli, så kommer den inte ta död på sin skapare, människan. Framförallt eftersom att det är vi som ser till att den fungerar.
Ingen människa = ingen AI.

Jag är rätt säker på att man kan få fram enskilda robotar som styrs av AI, som kan sköta delar av infrastrukturen i ett land, men det dröjer innan den klarar hela jobbet. Frågan är om man någonsin kommer ersätta människan med AI inom kritiska delar av infrastruktur, dvs de som styr tågen, flygtrafiken, elförsörjning/kärnkraftverken.
Jag tror inte det.
Citera
2026-07-14, 15:25
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag är rätt säker på att man kan få fram enskilda robotar som styrs av AI, som kan sköta delar av infrastrukturen i ett land, men det dröjer innan den klarar hela jobbet. Frågan är om man någonsin kommer ersätta människan med AI inom kritiska delar av infrastruktur, dvs de som styr tågen, flygtrafiken, elförsörjning/kärnkraftverken.
Jag tror inte det.
Människor kommer inte att vara oumbärliga. Om 10-20 år kan vi ha helautomatiserade fabriker, gruvor, energiproduktion, transporter. i bästa/värsta fall har vi det om 50-100 år. Vi kommer också ha en ASI som är långt mycket smartare än alla människor tillsammans. Du behövs inte till någonting.

Ett framtida "AI-utopia" där alla människor bevaras, där ingen dör och där det föds nya bebisar varje år kan omöjligen fungera rent matematiskt. Vi får en exponentiell befolkningsutveckling som går mot oändligheten. Det är orimligt att starta den processen. Det här förstår en ASI och därför kommer den inte att bidra till det. Vad blir de moraliska och juridiska konsekvenserna? Människor får leva till 150 men då blir det elektriska stolen? Om du inte är Elon Musk då kan du få leva längre? Det skulle bli politiskt och religiöst kaos i världen. Revolutioner och inbördeskrig som aldrig tar slut. En ASI kan eliminera dessa problem genom att ta bort oss. Det här är ren logik och inte science fiction.

Förklara gärna varför en ASI ska bevara dig för alltid samt hur länge jordens resurser räcker om alla människor ska leva för evigt.

Om du anser att ASI är omöjligt kan du i stället förklara när och varför AI-utvecklingen upphör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in