2026-07-14, 13:48
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Nej, under 2014-2022 med sosseriet i makten fanns flera undgdomsrabatter som Tidö har tagit bort.

Sossarna har inte haft majoritet i riksdagen på 20 år, ditt klappmongo!
Citera
2026-07-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Sossarna har inte haft majoritet i riksdagen på 20 år, ditt klappmongo!

M, KD, L är inte i majoritetsregering heller men de avskaffade sosseriets och miljömupparnas ungdomsrabatter.
Citera
2026-07-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror inte de vill göra det till en valfråga då de tror att de kommer förlora röster på det. I en debatt om unga kriminella, vara sannolikt många har invandrarbakgrund, kommer nog många av deras väljare gå emot dem. Det är då taktiskt bättre att hålla med, men samtidigt i praktiken inte göra något åt det efter valet. MP och V kommer ändå fånga upp de väljare som är starkt emot det, och då hamnar rösterna hos de rödgröna ändå.

Sossarna går efter vad utredningen visade. Att 14 år går bra att sänka straffmyndighetsåldern till.

Tidö ville trots det utredningen kom fram till, ändå gå ännu längre och sänka straffmyndighetsåldern till 13 år. Detta opponerade sig givetvis Sossarna mot.
Citera
2026-07-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Sossarna går efter vad utredningen visade. Att 14 år går bra att sänka straffmyndighetsåldern till.

Tidö ville trots det utredningen kom fram till, ändå gå ännu längre och sänka straffmyndighetsåldern till 13 år. Detta opponerade sig givetvis Sossarna mot.

Ja, Tidö vill inte grova kriminella som har inte fyllt 13 som tjejen i Landskrona lämnas ostraffat.
Citera
2026-07-14, 15:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Ännu yngre riskerar nog att dras in i kriminaliteten då, USA har lägre straffmyndighetsålder än Sverige och värre kriminalitet.
USA är också ett land som består av invandrare, flyktingar och ättlingar till negerslavar. Ett jävla fint hopkok där.
Citera
2026-07-14, 20:57
Medlem
Citat:
S har inte ändrat sig utan har haft straffmyndighetsåldern till 14 år länge!

Varför ljuger du, din fittunge ?
S och de andra töntarna har hela tiden jiddrat emot 14 års-gränsen.
Utan S, V, C, MP hade det varit 14 hela tiden sedan länge.
Citera
2026-07-14, 23:27
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Varför ljuger du, din fittunge ?
S och de andra töntarna har hela tiden jiddrat emot 14 års-gränsen.
Utan S, V, C, MP hade det varit 14 hela tiden sedan länge.

S har hela tiden haft 14 år, klappmongo!
Citera
2026-07-14, 23:33
Medlem
Iman2014s avatar
Hela dagens system är ett stort skämt.

Du har nu personer som vill sänka straffmyndigåldern till 14 år samtidigt som man vill öka byxmyndigåldern till 18 år. Det är ett stort skämt.

Förstår inte hur dessa personer kan leva med sig själva
Citera
2026-07-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014

Du har nu personer som vill sänka straffmyndigåldern till 14 år samtidigt som man vill öka byxmyndigåldern till 18 år. Det är ett stort skämt.

Nu vet jag inte vad du är för ålder, men jag har varit med länge så kan säga som så att när jag låg runt som tonåring och i 20+ åldern så fanns inga konstiga lagar som finns idag. Jo byxmyndig fanns, men annars inga konstigheter.

Det som tillkommit idag är för extremt. T.ex. att en ung man och kvinna träffas på krogen, dricker, har det trevligt eller bara är på en fest och gör samma sak och sen går de hem och ligger och sen dagen efter anmäler hon honom för våldtäkt.

Det hade aldrig funkat i min ungdom, men idag kan han bli åtalad för det om det inte uttryckligen sagts att båda är med på det!!! WTF. klart man är med på det om man hånglar och pillar på varandra? hur mycket tydligare kan man göra det? Enda jag kan komma på är att man skriver papper på det eller spelar in en film där båda säger att de vill ligga. Hur avtändade är inte det? Vart har världen tagit vägen?

Är man kåt så är man, vill båda så ska det vara bra nog, inga jävla kontrakt eller videos osv.
Citera
2026-07-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014

Ja lite märkligt är det nog!
Citera
2026-07-14, 23:53
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nu vet jag inte vad du är för ålder, men jag har varit med länge så kan säga som så att när jag låg runt som tonåring och i 20+ åldern så fanns inga konstiga lagar som finns idag. Jo byxmyndig fanns, men annars inga konstigheter.

Det som tillkommit idag är för extremt. T.ex. att en ung man och kvinna träffas på krogen, dricker, har det trevligt eller bara är på en fest och gör samma sak och sen går de hem och ligger och sen dagen efter anmäler hon honom för våldtäkt.

Det hade aldrig funkat i min ungdom, men idag kan han bli åtalad för det om det inte uttryckligen sagts att båda är med på det!!! WTF. klart man är med på det om man hånglar och pillar på varandra? hur mycket tydligare kan man göra det? Enda jag kan komma på är att man skriver papper på det eller spelar in en film där båda säger att de vill ligga. Hur avtändade är inte det? Vart har världen tagit vägen?

Är man kåt så är man, vill båda så ska det vara bra nog, inga jävla kontrakt eller videos osv.

Ja, det blir värre och värre för varje år. Man kan inte förstå hur folk kan tro på allt detta nonsens.

Man utvidgar begreppet "våldtäkt" varje år. Jag läste om ett fall där det stod att en rektor "våldtog" en flicka flera gånger. Sen när man läser artikeln så står det att hon är 17 år gammal! Hur kan man kalla en 17 år gammal kvinna för en flicka? Det är riktigt sjukt.

Eller när man läser om fall där en man "våldtog" en kvinna 100 gånger över en 2 års period. Hur kan man "våldta" en person 100 gånger över 2 år? Om du tror på detta så tror du ju att kvinnor lider av grov mental funktionsnedsättning, där kvinnor helt saknar kapaciteten att säga nej.

Finns ingen logik i att tycka att straffmyndigåldern ska vara 14 men byxmyndigåldern ska vara 18 som många feminister tycker idag.
Citera
2026-07-15, 00:04
Medlem
Citat:
S har hela tiden haft 14 år, klappmongo!

Näe, det har dom verkligen inte utan de härmar högerpartierna för att inte förlora väljare.
S är ju precis som du dvs vill att kriminella ska gå fria utan nåt straff som helst och offren ska snällt acceptera det.
Det är eran mentalitet och logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in