2026-07-14, 09:52
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Sjukvårdspersonalen är ofta skyldiga, när de har begått vårdmissar börjar de förtala föräldrar i journalerna- allt för att slippa bli av med sina legitimationer- jävla kräk är de som gör så och de borde buras in på livstid!

Ja det är det skrivna ordets makt - sant eller osant som förstör människors liv. Märkligt att det inte
finns kontroller. Det finns ju däremot second opinion i sjukvård. Vilket helt saknas inom socialtjänst.
Citera
2026-07-14, 09:55
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorree
För att ha så starka åsikter är det extremt lite kritiskt tänkande i tråden.

Jag är nyfiken på fallet Elmertsson du inte länkade till. Finns en sådan länk?

Extremt lite kritiskt tänkande - utveckla gärna.
Citera
2026-07-14, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Du får gärna utveckla... Jäv exempelvis är det konkret?

Om det är belagt ja. Det var väl därför jag frågade efter vad som är konkret. Ord är ju som bekant bara ord.
Citera
2026-07-14, 10:46
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Om det är belagt ja. Det var väl därför jag frågade efter vad som är konkret. Ord är ju som bekant bara ord.

Japp det är belagt enligt artikeln från Frilagt.
Citera
2026-07-14, 11:32
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
1. Du har ingen aning. Man kan inte sätta ihop sin socionomutbildning med fristående kurser av den enkla anledningen att socionomprogrammet är en av flera reglerade yrkesutbildningar där examensmålen är fastställda i högskoleförordningen. Programkurserna är utformade för att bygga på varandra och är unikt utformade utifrån respektive lärosäte. Professionsmoment och integrerade examinationer där flera ämnen vävs samman kan _inte_ ersättas med fristående kurser.

2. Utifrån hur du uttrycker dig betvivlar jag att du ens lyckats skrapa ihop en kandidatexamen, akademikern lyser med sin frånvaro.

3. "Jag erkänner mer än gärna att jag inte är examinerad socionom" - det var och är uppenbart men du inledde din cirkusritt med att bestämt hävda att du var just examinerad socionom.

4. Sluta ljug.

Måste säga att det är lite hjärtskärande, hur du hakar upp dig på hela min person och sitter och kartlägger mig för att räkna ut om jag verkligen han ha något så ouppnåeligt som...

Vet du vad? Att sitta på Flashback och skryta om hur välutbildad jag är, det är inte riktigt min grej. Jag nämnde det bara för kontext.

Du verkar gilla att upprepa "sluta ljug" som ett mantra. Och visst, du catchade mig med en vit lögn. Jag är inte exakt socionom, men har en utbildning som är snarlik. Anledningen till den här hemska, svarta, fruktansvärda lögnen som du ertappat mig med är enkel: jag lägger inte ut personuppgifter på Flashback. Vem gör det?

Jag kan inte berätta exakt vilken utbildning jag har, men kärnan i det jag säger stämmer till 100%: sockärringar kan inget om hur man bedriver utredningar. Sånt gör poliser och åklagare (även de gör ofta fel).

Och nånstans får jag väl ta det som en komplimang att du tycker det vore helt mirakulöst om jag hade lyckats ta en fil kand, men vet du vad: så svårt är det inte.

Du skriver att "akademikern lyser med sin frånvaro". Lille vän, vad vet du om mig? Vi befinner oss just nu på Flashback..Det är inte hit man rusar om vaknar upp och tänker "Idag vill jag ägna mig åt att vara akademiker!"

Tänk om jag är mer än en akademiker? Tänk om jag utöver det är en känslig konstnär, en mamma, en livsnjutare, människa?

Som alla akademiker (eller många) har jag haft en period där jag satte det skrivna ordet över allt annat. Jag skrev böcker, ungicks med proffessorer, gick på fina middagar, men nånstans vaknar man upp, tröttnar på skiten och säger "Fuck this shit. Jag flyttar till en stuga på landet."

Som icke-akademiker förstår jag att tanken verkar svindlande. Men för mig, som har levt ett långt liv, ser jag det i ett annat perspektiv. Det finns saker som ör viktigare än att vara en creddig akademiker med träsmak i arslet och min bild på diverse kultursidor. Mina barn t ex: de är viktigare - för mig.

Vet du vad? Jag tackar verkligen för dina fina komplimanger. Du tycker uppenbarligen att en fil kand är något myckdt fint, och att en akademiker är någonting alldeles, alldeles speciellt ❤️ tack för det.

Men låt mig påminna om en sak: det är ingen annan i den här tråden som bryr sig ett skvatt om min utbildningsnivå, eller mina små vita lögner som beror på att jag inte kan lägga it personuppgifter på Flashback.

* Jag kan inte avslöja vilken stad jag bor i.

* Jag kan inte säga vart jag är utbildad, men jag kan nämna att jag känner mig ganska hemma på Lunds universitet.

* Jag kan inte säga min exakta ålder.

Men du. Du bryr dig jättttttttttemycket; som att jag var världens viktigaste person, och du har nosat upp ett scoop som i bästa fall kan ge dig Pulitzerpriset. Varför bryr du dig så mycket?

Varför är jag så viktig för dig?

PS. Jo, jag har en aning om hur socionomer utbildas, bl a eftersom jag har skrivit en bok i ämnet där jag kontaktade flera lärosäten och ifrågasatte avsaknaden av just kurser i utrdningsmetodik på socionomprogrammen. Detta behöver du givetvis inte tro på, men så är det. Att socionomutbildningen var 210 poäng och inte 180, det hade jag glömt (om jag nånsin noterat det). För mig är det inte viktigt.

PS2. Jag vill ge dig en kram! ❤️❤️❤️ kan inte FATTA hur du orkar bry dig så mycket om mig..... vi har ju inte ens träffats! Hoppas du har en fin dag iaf, och att det lugnar sig något framöver.
Senast redigerad av Berit85 2026-07-14 kl. 11:46.
Citera
2026-07-14, 12:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Alla vet att examen har väldigt lite att göra med rättssäkerhet.
Precis som i alla andra yrken formas kompetensen i yrkeslivet.

Rättssäkerhet i detta fallet har att göra med huruvida personen förstår vikten av exempelvis:

- Det barnen uttrycker och hur det ska tolkas. Vilka uppföljande frågor ska ställas?
- Förstå risker kontra nytta.
- Vikten av att föräldern förstås korrekt, vilket kräver åratal av egen erfarenhet. Samt framförallt livserfarenhet. Är man en bitter batik-häxa som hatar män för att man hade en jobbig Pappa hemma så formas hela utredningen utefter det.
- Vikten av att följa förvaltningslagen avseende, kommunicering, partsinsyn , dokumentation. Rätt kompetens för barnsamtal enligt HSLF.
- Begriper socionomen ens regeringsformen?
- Psykologi kan de alldeles för lite om generellt. Personlighetsstörningar får ej nämnas i socialtjänst - varför ? För att det blir alldeles för avancerat. (Adams Mamma anklagade ju Pappan först. Typiskt för personlighetsstörningar att anklaga den andra parten vid separation).
- När en förälder inte erkänner exakt det de tycker då är det bristande insikts-stämpeln direkt även om det är fel. (Fallet Malin)

För övrigt är det som Kurtsune säger det är kulturen:

- Titta på Hässleholm och Örebro - varför sticker 2 kommuner ut ?
- I Hässleholm försöker enhetschefen dölja om en Jävs-situation. Våld från Mamman räknas ej.
Ändå uttalar sig förvaltningschefen att detta är acceptabelt beteende.
- I Örebro ändrar kommunen inte beslut trots att hela Sverige kan se att det är fel. Markus Allard
går ut och säger att de kidnappar barn. Vilket är exakt vad de gör.
- I Helsingborg fallet Adam - försökte cheferna tysta Adams Pappa i åratal.

Gemensamt för alla dessa kommunerna är att tjänstefel ej existerar. Osäkert om JO kritiserat ens fallet Adam. Åklagaren i fallet Adam har uttalat att de ser vitt och brett på tjänstefel - men har troligtvis inte funnit något trots att de manipulerade underlag till domstol.

Hur många gånger i världshistorien har svenska kommuner gått ut och sagt att de gjort fel? Enda tydliga fallet är Adam senaste 2 åren. Hur många placeringar är fel?

I IVO´s granskning 2017-2018 visar det sig att det fanns allvarliga brister i hanteringen i princip samtliga utredningar. Alltså innan ärendet ens nått domstol så är de brister i utredningarna.

Examen i all ära - men nationell legitimation vore att föredra så att socialsekreteraren kunde stoppas från att utöva sitt yrke. Idag flyttar halv-kriminella mellan olika kommuner och fortsätter cirkusen.

Mycket bra.

Förlåt för kort svar, men: mycket bra!!!
Citera
2026-07-14, 12:49
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Och visst, du catchade mig med en vit lögn. Jag är inte exakt socionom, men har en utbildning som är snarlik. Anledningen till den här hemska, svarta, fruktansvärda lögnen som du ertappat mig med är enkel: jag lägger inte ut personuppgifter på Flashback. Vem gör det?

Nej, anledningen till att du känner dig tvingad att ljuga är för att du är en lögnaktig, och ju mer du försöker förklara bakomliggande syfte desto mer framstår du som en pajas. En lögn är en lögn, utan färgnyans.
Citera
2026-07-14, 13:00
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Nej, anledningen till att du känner dig tvingad att ljuga är för att du är en lögnaktig, och ju mer du försöker förklara bakomliggande syfte desto mer framstår du som en pajas. En lögn är en lögn, utan färgnyans.

Fel. Jag är i princip socionom. Har nästan exakt samma credentials som de har. Har pluggat mer juridik än de flesta socionomer och t om arbetat med familjerätt en gång i tiden.

Det ÄR gråzoner, för socialtjänsten anställer nämligen inte bara socionomer. I princip alla socialarbetare saknar kunskaper om hur utredningar ska bedrivas - oavsett socionom eller ej.

OBS! Min kritik riktar sig alltså inte bara till socionomer med 210 hp, utan till alla som någonsin jobbat på soc. De saknar grundläggande kompetens, så är det bara.

Min egen utbildningsnivå är faktiskt helt irrelevant i sammanhanget. Jag har fortfarande rätt i sak.

Men det där med utredningsmetodik... det var inget du ville diskutera eller?
Citera
2026-07-14, 13:03
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Du menar den yrkesgrupp som nu är ertappade med alltmer manipulering av underlag. Så mycket för den kompetensen.

Det diskussionen handlar om är att Berit85 framför argument grundade utifrån ett skitsnackarslott baserat på lögner om sin utbildning och om socionomprogrammet.

Sedan några decennier sedan examineras 2000-2500 socionomer årligen. Det gör att vi har ett mycket stort antal utbildade socinomer i Sverige, dock är inte Berit85 en av dem. Ca 45 000-50 000 av dem är yrkesverksamma, varav ca 40 000 inom offentlig sektor. Ca 65% arbetar som socialsekreterare. Socionomer är en av de vanligaste utbildningsbakgrunderna bland tjänstemän inom många välfärdsmyndigheter som exempelvis soc, FK, AF, KV, SiS, skola, hälso- och sjukvård mm.

Vill man bespotta handläggare inom socialtjänsten så finns det ytterligare två stora utbildningsbakgrunder och det är beteendevetare och jurister.
Citera
2026-07-14, 13:17
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Fel. Jag är i princip socionom. Har nästan exakt samma credentials som de har. Har pluggat mer juridik än de flesta socionomer och t om arbetat med familjerätt en gång i tiden.

Nej, du är i princip inte alls socionom och jag har redan förklarat varför:

"Man kan inte sätta ihop sin socionomutbildning med fristående kurser av den enkla anledningen att socionomprogrammet är en av flera reglerade yrkesutbildningar där examensmålen är fastställda i högskoleförordningen. Programkurserna är utformade för att bygga på varandra och är unikt utformade utifrån respektive lärosäte. Professionsmoment och integrerade examinationer där flera ämnen vävs samman kan _inte_ ersättas med fristående kurser".

Citat:
Det ÄR gråzoner, för socialtjänsten anställer nämligen inte bara socionomer.

Det är korrekt, jurister och beteendevetare är två andra vanliga utbildningsbakgrunder. Ironin är att det är två utbildningsbakgrunder som soc-kritikerna anser bör ersätta socionomer.

Citat:
I princip alla socialarbetare saknar kunskaper om hur utredningar ska bedrivas - oavsett socionom eller ej. OBS! Min kritik riktar sig alltså inte bara till socionomer med 210 hp, utan till alla som någonsin jobbat på soc. De saknar grundläggande kompetens, så är det bara. Men det där med utredningsmetodik... det var inget du ville diskutera eller?

Igen: felaktigt påstående och jag har redan tagit upp varför:

"1. Programinnehållet varierar beroende på universitet. Idag har flera socionomprogram juridik och utrednings- samt samtalsmetodik som löper genom nästan hela programmet. Samtidigt finns det också socionomprogram som har mindre än 30 hp av nämnda ämnen.

2. Socionomprogrammet är unik i sin utformning så motsvarande utbildning har du inte. Du kommer inte i närheten med sociologiprogrammet, beteendevetarprogrammet eller liknande, än mindre lösryckta kurser. Den sociala utredningsmetodik som används inom socialtjänstens myndighetsutövning är unikt framtagen för socionomprogrammet för att matcha myndighet. Den omfattar bland annat utredningar enligt SoL, LVU och LVM, rättssäker handläggning, dokumentation, samtalsmetodik och bedömning av individers och barns behov."

Citat:
Min egen utbildningsnivå är faktiskt helt irrelevant i sammanhanget. Jag har fortfarande rätt i sak.

Ändå ljög du om den. Det är bättre att hålla käft om man inte kan hålla sig till sanning.

- och nej, du har inte rätt i sak. Du är onyanserad, subjektiv och du ljuger. Exakt det du anklagar socialsekreterare för.
Citera
2026-07-14, 13:23
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

"Man kan inte sätta ihop sin socionomutbildning med fristående kurser av den enkla anledningen att socionomprogrammet är en av flera reglerade yrkesutbildningar där examensmålen är fastställda i högskoleförordningen. Programkurserna är utformade för att bygga på varandra och är unikt utformade utifrån respektive lärosäte. Professionsmoment och integrerade examinationer där flera ämnen vävs samman kan _inte_ ersättas med fristående kurser".

Det är korrekt, jurister och beteendevetare är två andra vanliga utbildningsbakgrunder. Ironin är att det är två utbildningsbakgrunder som soc-kritikerna anser bör ersätta socionomer.

"1. Programinnehållet varierar beroende på universitet. Idag har flera socionomprogram juridik och utrednings- samt samtalsmetodik som löper genom nästan hela programmet. Samtidigt finns det också socionomprogram som har mindre än 30 hp av nämnda ämnen.

2. Socionomprogrammet är unik i sin utformning så motsvarande utbildning har du inte. Du kommer inte i närheten med sociologiprogrammet, beteendevetarprogrammet eller liknande, än mindre lösryckta kurser. Den sociala utredningsmetodik som används inom socialtjänstens myndighetsutövning är unikt framtagen för socionomprogrammet för att matcha myndighet. Den omfattar bland annat utredningar enligt SoL, LVU och LVM, rättssäker handläggning, dokumentation, samtalsmetodik och bedömning av individers och barns behov."

Ändå ljög du om den. Det är bättre att hålla käft om man inte kan hålla sig till sanning.

- och nej, du har inte rätt i sak. Du är onyanserad, subjektiv och du ljuger. Exakt det du anklagar socialsekreterare för.

Nej men denna konstiga idé om att man alltid måste tala sanning på Flashback är ju bara löjlig man vore en idiot om man berättade allt om sig själv på ett forum som detta. Självklart skyddar man sina personuppgifter!

Så jag kommer fortsätta att beskriva mig själv som socionom, kurator, gymnasielärare och författare. Det är nära nog tycker jag!

Du har rätt i att de flesta socionomutbildningar numera har lagt till små kurser i utredningsmetodik. Detta kom efter mina påtryckningar, och efter många stora skandaler.

De flesta som jobbar inom soc utbildades långt innan dess. Alltså saknar de kunskapen.
Citera
2026-07-14, 13:54
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:

Är du socionom själv? Du verkar begåvad och arg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in