Citat:
Ursprungligen postat av
ludexSum
1. Du har ingen aning. Man kan inte sätta ihop sin socionomutbildning med fristående kurser av den enkla anledningen att socionomprogrammet är en av flera reglerade yrkesutbildningar där examensmålen är fastställda i högskoleförordningen. Programkurserna är utformade för att bygga på varandra och är unikt utformade utifrån respektive lärosäte. Professionsmoment och integrerade examinationer där flera ämnen vävs samman kan _inte_ ersättas med fristående kurser.
2. Utifrån hur du uttrycker dig betvivlar jag att du ens lyckats skrapa ihop en kandidatexamen, akademikern lyser med sin frånvaro.
3. "Jag erkänner mer än gärna att jag inte är examinerad socionom" - det var och är uppenbart men du inledde din cirkusritt med att bestämt hävda att du var just examinerad socionom.
4. Sluta ljug.
Måste säga att det är lite hjärtskärande, hur du hakar upp dig på hela min person och sitter och kartlägger mig för att räkna ut om jag verkligen han ha något så ouppnåeligt som...
Vet du vad? Att sitta på Flashback och skryta om hur välutbildad jag är, det är inte riktigt min grej. Jag nämnde det bara för kontext.
Du verkar gilla att upprepa "sluta ljug" som ett mantra. Och visst, du catchade mig med en vit lögn. Jag är inte exakt socionom, men har en utbildning som är snarlik. Anledningen till den här hemska, svarta, fruktansvärda lögnen som du ertappat mig med är enkel: jag lägger inte ut personuppgifter på Flashback. Vem gör det?
Jag kan inte berätta exakt vilken utbildning jag har, men kärnan i det jag säger stämmer till 100%: sockärringar kan inget om hur man bedriver utredningar. Sånt gör poliser och åklagare (även de gör ofta fel).
Och nånstans får jag väl ta det som en komplimang att du tycker det vore helt mirakulöst om jag hade lyckats ta en fil kand, men vet du vad: så svårt är det inte.
Du skriver att "akademikern lyser med sin frånvaro". Lille vän, vad vet du om mig? Vi befinner oss just nu på Flashback..Det är inte hit man rusar om vaknar upp och tänker "Idag vill jag ägna mig åt att vara akademiker!"
Tänk om jag är mer än en akademiker? Tänk om jag utöver det är en känslig konstnär, en mamma, en livsnjutare,
människa?
Som alla akademiker (eller många) har jag haft en period där jag satte det skrivna ordet över allt annat. Jag skrev böcker, ungicks med proffessorer, gick på fina middagar, men nånstans vaknar man upp, tröttnar på skiten och säger "Fuck this shit. Jag flyttar till en stuga på landet."
Som icke-akademiker förstår jag att tanken verkar svindlande. Men för mig, som har levt ett långt liv, ser jag det i ett annat perspektiv. Det finns saker som ör viktigare än att vara en creddig akademiker med träsmak i arslet och min bild på diverse kultursidor. Mina barn t ex: de är viktigare - för mig.
Vet du vad? Jag tackar verkligen för dina fina komplimanger. Du tycker uppenbarligen att en fil kand är något myckdt fint, och att en akademiker är någonting alldeles, alldeles speciellt ❤️ tack för det.
Men låt mig påminna om en sak: det är ingen annan i den här tråden som bryr sig ett skvatt om min utbildningsnivå, eller mina små vita lögner som beror på att jag inte kan lägga it personuppgifter på Flashback.
* Jag kan inte avslöja vilken stad jag bor i.
* Jag kan inte säga vart jag är utbildad, men jag kan nämna att jag känner mig ganska hemma på Lunds universitet.
* Jag kan inte säga min exakta ålder.
Men du. Du bryr dig jättttttttttemycket; som att jag var världens viktigaste person, och du har nosat upp ett scoop som i bästa fall kan ge dig Pulitzerpriset. Varför bryr du dig så mycket?
Varför är jag så viktig för dig?
PS. Jo, jag har en aning om hur socionomer utbildas, bl a eftersom jag har skrivit en bok i ämnet där jag kontaktade flera lärosäten och ifrågasatte avsaknaden av just kurser i utrdningsmetodik på socionomprogrammen. Detta behöver du givetvis inte tro på, men så är det. Att socionomutbildningen var 210 poäng och inte 180, det hade jag glömt (om jag nånsin noterat det). För mig är det inte viktigt.
PS2. Jag vill ge dig en kram! ❤️❤️❤️ kan inte FATTA hur du orkar bry dig så mycket om mig..... vi har ju inte ens träffats! Hoppas du har en fin dag iaf, och att det lugnar sig något framöver.