Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Inte så unik. Jag har läst motsvarande kurser på högskolan.
Jag erkänner mer än gärna att jag inte är examinerad socionom, men i sak har jag ändå rätt. De har inte kunsksperna.
Och som någon här i tråden påpekar, så spelar utbildningen mindre roll när hela kulturen styrs som en sekt mer eller mindre.
Jag behöver inte bevisa för dig att jag har goda kunskaper om socionomers inkompetens. Ditt bajsdnödiga svar visar med all önskvärd tydlighet att poängen gick hem - och att mina uttalanden sved i socionomhjärtat.
Alla vet att examen har väldigt lite att göra med rättssäkerhet.
Precis som i alla andra yrken formas kompetensen i yrkeslivet.
Rättssäkerhet i detta fallet har att göra med huruvida personen förstår vikten av exempelvis:
- Det barnen uttrycker och hur det ska tolkas. Vilka uppföljande frågor ska ställas?
- Förstå risker kontra nytta.
- Vikten av att föräldern förstås korrekt, vilket kräver åratal av egen erfarenhet. Samt framförallt livserfarenhet. Är man en bitter batik-häxa som hatar män för att man hade en jobbig Pappa hemma så formas hela utredningen utefter det.
- Vikten av att följa förvaltningslagen avseende, kommunicering, partsinsyn , dokumentation. Rätt kompetens för barnsamtal enligt HSLF.
- Begriper socionomen ens regeringsformen?
- Psykologi kan de alldeles för lite om generellt. Personlighetsstörningar får ej nämnas i socialtjänst - varför ? För att det blir alldeles för avancerat. (Adams Mamma anklagade ju Pappan först. Typiskt för personlighetsstörningar att anklaga den andra parten vid separation).
- När en förälder inte erkänner exakt det de tycker då är det bristande insikts-stämpeln direkt även om det är fel. (Fallet Malin)
För övrigt är det som Kurtsune säger det är kulturen:
- Titta på Hässleholm och Örebro - varför sticker 2 kommuner ut ?
- I Hässleholm försöker enhetschefen dölja om en Jävs-situation. Våld från Mamman räknas ej.
Ändå uttalar sig förvaltningschefen att detta är acceptabelt beteende.
- I Örebro ändrar kommunen inte beslut trots att hela Sverige kan se att det är fel. Markus Allard
går ut och säger att de kidnappar barn. Vilket är exakt vad de gör.
- I Helsingborg fallet Adam - försökte cheferna tysta Adams Pappa i åratal.
Gemensamt för alla dessa kommunerna är att tjänstefel ej existerar. Osäkert om JO kritiserat ens fallet Adam. Åklagaren i fallet Adam har uttalat att de ser vitt och brett på tjänstefel - men har troligtvis inte funnit något trots att de manipulerade underlag till domstol.
Hur många gånger i världshistorien har svenska kommuner gått ut och sagt att de gjort fel? Enda tydliga fallet är Adam senaste 2 åren. Hur många placeringar är fel?
I IVO´s granskning 2017-2018 visar det sig att det fanns allvarliga brister i hanteringen i princip samtliga utredningar. Alltså innan ärendet ens nått domstol så är de brister i utredningarna.
Examen i all ära - men nationell legitimation vore att föredra så att socialsekreteraren kunde stoppas från att utöva sitt yrke. Idag flyttar halv-kriminella mellan olika kommuner och fortsätter cirkusen.