2026-07-14, 12:31
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag mottog årets jaktkort idag.

Tidigare år har det varit ett plastkort som man kunde skala av från dokumentet. Slitstarkt, vattentåligt och tunt. I år har de tydligen valt att spara pengar och ersatt detta smidiga kort med ett jävla papper. Eller rättare sagt de har tryckt jaktkortet på utskickspappret och man förväntas då antingen ta med hela pappret, eller klippa ut det lilla kortet och ta med sig det. Och med det alla brister en kreditkortsstor pappersflaga medför. Två droppar vatten och det är spolierat.

Man kan ju dessutom skriva sina licenser på baksidan men även om papper är lättare att skriva på så lär det blöda igenom.

Så nu får man laminera dokumentet själv, vilket i sig inte är ett stort problem om man har tillgång till en lamineringsmaskin, men om de gjort denna förändring för att minska plastmängden så går det ju numera åt dubbelt så mycket plast som innan.

Finns det några fördelar alls med att ha valt detta material och är jag ensam om att tycka att det är fånigt?
Citera
2026-07-14, 12:34
Medlem
Fantens avatar
Ingen eller inget kommer undan bajsifieringen!
Citera
2026-07-14, 12:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Du har väl fått det digitalt?
Citera
2026-07-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Du har väl fått det digitalt?

Jag tänker också att det är digitalt eller lättillgängligt digitalt för de som man måste kunna styrka licensen för. Rent praktiskt borde det räcka med sin legitimation eller körkort.
Citera
2026-07-14, 13:40
Medlem
Fantens avatar
Måste bara kolla så att jag är helt med på banan. Tidigare så var det ett plastkort, som vilket Visa-kort som helst typ?
Citera
2026-07-14, 14:01
Medlem
Balisers avatar
Bra de drar ned på all onödig plast. Förbjud styckglass och styckgodis också, eller kräv vaxat papper.
Citera
2026-07-14, 14:16
Medlem
Det är väl bara att laminera och sen klippa det som man vill ha det
Citera
2026-07-14, 14:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Så nu får man laminera dokumentet själv, vilket i sig inte är ett stort problem om man har tillgång till en lamineringsmaskin,
Funkar det inte med genomskinlig packeteringstejp?
Citera
2026-07-14, 15:43
Medlem
Baalzamons avatar
Det kommer ju digitalt, jag fick inte ens ett papper
Citera
2026-07-14, 15:58
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jag mottog årets jaktkort idag.

Tidigare år har det varit ett plastkort som man kunde skala av från dokumentet. Slitstarkt, vattentåligt och tunt. I år har de tydligen valt att spara pengar och ersatt detta smidiga kort med ett jävla papper. Eller rättare sagt de har tryckt jaktkortet på utskickspappret och man förväntas då antingen ta med hela pappret, eller klippa ut det lilla kortet och ta med sig det. Och med det alla brister en kreditkortsstor pappersflaga medför. Två droppar vatten och det är spolierat.

Man kan ju dessutom skriva sina licenser på baksidan men även om papper är lättare att skriva på så lär det blöda igenom.

Så nu får man laminera dokumentet själv, vilket i sig inte är ett stort problem om man har tillgång till en lamineringsmaskin, men om de gjort denna förändring för att minska plastmängden så går det ju numera åt dubbelt så mycket plast som innan.

Finns det några fördelar alls med att ha valt detta material och är jag ensam om att tycka att det är fånigt?

Fick du ingen information om förändringen ?
Citera
2026-07-14, 17:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Måste bara kolla så att jag är helt med på banan. Tidigare så var det ett plastkort, som vilket Visa-kort som helst typ?

Nej, det var bara en tunn plast. Ungefär en femtedel eller så i tjocklek jämfört med ett visakort. Trycket var katastrofalt dåligt och det skavdes av bara av att ha det i plånboken så jag brukade laminera det ändå.

Nu är det dock ännu sämre då det "bara" är papper.

Har det även digitalt i telefonen, men det är långt ifrån alla gånger jag tar med mig telefonen ut om jag ska jaga. Aldrig om jag bara ska locka räv eller liknande. Brukar lämna telefonen i bilen om jag jagar ensam och inte har med mig hunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det kommer ju digitalt, jag fick inte ens ett papper

Man kryssar i om man vill ha det fysiskt om man betalar via Naturvårdsverkets sida, men det ju valbart om man vill ha det eller ej. Brukar alltid ta det både fysiskt och digitalt.
Citera
2026-07-14, 19:21
Medlem
Bandriljaers avatar
Bara att laminera själv. Det får du ju göra med vapenlicensen också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in