2026-07-15, 00:18
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nej, det var bara en tunn plast. Ungefär en femtedel eller så i tjocklek jämfört med ett visakort. Trycket var katastrofalt dåligt och det skavdes av bara av att ha det i plånboken så jag brukade laminera det ändå.

Nu är det dock ännu sämre då det "bara" är papper.
Så liksom inte ens några mängder plast att prata om.
Citera
2026-07-15, 12:59
Medlem
28-120s avatar
Det blir helt enkelt inget jaktkort med ut på jakten i fortsättningen.

Skulle någon mot förmodan vilja se det så blir svaret att eftersom det var ett vanligt papper har det blivit blött och förstört.

Något digitalt jaktkort har jag aldrig fått eller ens hört talas om. Jag får en faktura varje år som jag betalar och där kan inga val göras.

Att laminera själv är inte aktuellt. Har ingen lamineringsmaskin. Kan heller inte se varför jag ska ombesörja det själv. Vill de att jag ska ha kortet med mig får de också se till att det är anpassat för att vara med ut i skogen.
Citera
2026-07-15, 13:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
Har inte denna typ av kort överlevt sig själv? Myndigheter som behöver kontrollera om man är behörig gör väl det digitalt istället för att bara godkänna en lapp som vem som helst kan trycka upp? Om det av någon anledning inte går att kolla upp digitalt av någon anledning känns det som att det finns större problem än att se om någon med älgstudsare i skogen under älgjakten har rätt behörighet.
Citera
2026-07-15, 20:44
Medlem
godboys avatar
Dum fråga från en som inte håller på med jakt, men är det någonsin någon "kontrollant" eller myndighetsperson som begär att få titta på det nämnda kortet? Har svårt att se att någon nisse eller nissa skulle vara ute och klafsa runt i spenaten under jakt för att uppsöka jägare.
Citera
2026-07-16, 18:18
Medlem
28-120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Dum fråga från en som inte håller på med jakt, men är det någonsin någon "kontrollant" eller myndighetsperson som begär att få titta på det nämnda kortet? Har svårt att se att någon nisse eller nissa skulle vara ute och klafsa runt i spenaten under jakt för att uppsöka jägare.

Myndighetsperson är nog ovanligt. Skulle i så fall vara om man blir stoppad av polisen i t ex en trafikkontroll och de ser bössan. Då kan de nog vilja se licens och jaktkort antar jag.

Om någonting händer under jakten så polisen blir inblandad får man nog också räkna med att alla som deltar kommer att få alla sina papper kontrollerade.

Annars är det framför allt jaktledaren som kan vilja kontrollera att alla som deltar på jakten har betalt jaktkortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in