2026-07-13, 23:05
Medlem
Zoologens avatar
Visst minns man Sam Neill från Jurassic Park -filmerna, men för mig är han ändå den evige Brian de Bois-Guilbert från Ivanhoe. Skurkaktig, men ändå inte. Han verkade gilla Rebecca.

Vila i frid, Sam!
Citera
2026-07-14, 00:39
Medlem
Minns honom alltid från miniserien Merlin. Jag och bröderna kollade sönder de kassetterna på slutet 90 talet. RIP
Citera
2026-07-14, 01:39
Medlem
Lugnt Vatten tex

Rip
Citera
2026-07-14, 02:03
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Som många andra millennials såg jag Sam första gången i Jurassic Park. Jag var tolv år och undrade varför en gammal gubbe hade huvudrollen. Därefter var han länge ”gubben från Jurassic Park” och han kändes alltid trygg på nåt vis. Och klass hade han. Kunde få en C-film att kännas som en B-film. Mycket kompetent skådespelare. Hoppas att han fick en fridfull hädangång.
Liknande här. Jag finner det inte chockerande eller tragiskt då han lika gärna kunde ha varit 60 år när jag såg Jurassic Park.
Citera
2026-07-14, 02:07
Medlem
Old-Crows avatar
Superb skådespelare som presterat på topp i varenda roll han gjort. De filmer/serier jag mest förknippar med honom är nog Ivanhoe, Event Horizon och Peaky Blinders.
Citera
2026-07-14, 04:28
Medlem
ziracorns avatar
Märkligt att han nästan skämdes för "Ivanhoe", och ännu märkligare att den bara blev stor i Sverige.

Bra skådisar - James Mason, John Rhys Davies, Olivia Hussey, Michael Hordern och Sam.

Bra produktion, lite fånig handling, men smått underhållande.
Senast redigerad av ziracorn 2026-07-14 kl. 04:40.
Citera
2026-07-14, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
En av de mest underskattade skräckfilmer i modern tid. Och Neil är väldigt bra i den.

Första gången jag såg den hade jag feber och somnade lite då och då, och kunde inte riktigt avgöra om han på cykeln vid majsfälten var på tv eller på riktigt vilket gjorde skräckupplevelsen ännu bättre.
Den tror jag inte att jag har sett men tack för tipset. En som jag brukar kolla på med jämna mellanrum är Event Horizon. Tråkigt att han gått bort en av mina favvo skådisar.
Citera
2026-07-14, 07:49
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Tråkigt att höra!
För mig är det bara Jurassic Park han förknippas med. Men det räcker liksom. Fantastisk film och skådespelarinsats
Citera
2026-07-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Mycket trist, en favoritskådis. Jag har alltid gillat Merlin, även om den kanske inte har åldrats så bra.

Var den jag tänkte främst på också. Bra mini serie!
Citera
2026-07-14, 08:26
Medlem
Läste detta igår också. Riktigt tråkigt. En av mina favoriter tillsammans med Ian holm.

Det är något som händer i en när ens favoritskådespelare som man växer upp med dör. Världen känns mindre levande.

Rip Sam Neil, för evigt min Merlin, samt galning i event horizon och dr Alan Grant
Citera
2026-07-14, 09:30
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Tråkigt att höra!
För mig är det bara Jurassic Park han förknippas med. Men det räcker liksom. Fantastisk film och skådespelarinsats
Det är väl ungefär så det är för mig också.

Jag har skrivit och suddat, skrivit och suddat flera gånger i det här meddelandet nu. jag kan inte bestämma mig för vad eller hur jag ska skriva. Inget känns riktigt rätt eller bra.

Nåja, det är som du säger... att mest minnas honom från Jurassic Park både räcker och blir över. Oerhört tråkigt att han somnat in.
Citat:
Ursprungligen postat av sohigh
Det är något som händer i en när ens favoritskådespelare som man växer upp med dör. Världen känns mindre levande.
Ja, exakt så är det för mig också. Det känns oerhört konstigt och tragiskt.
Nu var kanske inte Sam en favoritskådis på så sätt för mig, men det han gjorde i Jurassic Park gjorde mycket för mig. Han blev på något sätt en fadersgestalt för mig genom den filmen. Konstigt uttryckt kanske, men ni som förstår, ni förstår
Senast redigerad av Bartman777 2026-07-14 kl. 09:33.
Citera
2026-07-14, 09:54
Medlem
rrpipers avatar
Jag trodde han hade leukemi, sen trodde jag han blivit friskförklarad pga banbrytande genbehandling. Kan ha fått allt om bakfoten. RIP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in