2026-07-13, 20:32
Medlem
fjollciggs avatar
Som många andra millennials såg jag Sam första gången i Jurassic Park. Jag var tolv år och undrade varför en gammal gubbe hade huvudrollen. Därefter var han länge ”gubben från Jurassic Park” och han kändes alltid trygg på nåt vis. Och klass hade han. Kunde få en C-film att kännas som en B-film. Mycket kompetent skådespelare. Hoppas att han fick en fridfull hädangång.
Citera
2026-07-13, 20:33
Medlem
Nej, fan vad synd! Jurassic Park är kanske inte min favorit-film idag (men som liten dinosaurie-älskande knatte på 90-talet var den det!) Antingen får jag se om JP. Eller ta mig an några av de kultrysare han varit med i (Possession, In the Mouth of Madness eller Omen) nån dag

Sam tyckte alltid att det var lustigt att svenskar hade en sån fascination för Ivanhoe på nyårsdagen och brukade ibland skicka små hälsningar till Sverige

Citat:
Varje år, på nyårsdagen, bänkar sig många svenskar för att titta på ”Ivanhoe” – vilket Sam Neill uppmärksammade under många år genom att skicka en hälsning.

Den sista hälsningen till Sverige kom 2024.

”Varje år. På nyårsdagen, i Sverige, visar de 'Ivanhoe' på svensk tv. Sedan 1982. Ingen vet varför. Tradition. Och äter pizza”, skrev skådespelaren då på Instagram tillsammans med en bild från filmen.

Neill fortsatte:

”Det här är jag som den väldigt, väldigt onda killen Brian de Bois-Guillbert. Nå ja. Så gott nytt år Sverige. Och till alla ni icke-svenskar också. Här kommer vi, 2024...”

2019 berättade Sam Neill för Expressen hur han hade fått reda på den svenska traditionen:

– Jag tror det var nån trevlig person som skrev till mig från Sverige: ”Vet du om att det här är en tradition i Sverige på nyår?” och det kom som en total överraskning. Och det är väl en fyra-fem år sen, skulle jag tro.

Samtidigt sågade han sin egen insats i filmen.

– Jag kunde aldrig tro att folk fortfarande skulle titta på det här 40 år senare eller vad det är.

Så vila i frid "Dr Grant"
Citera
2026-07-13, 21:02
Medlem
Men vaaaa????
Jag såg en film med han igår, den där han är på tasmanien och jagar tasmansk tiger, rätt bra film.
Jag såg även 200 års mannen för några veckor sedan.

För mig har han gjort ett gott intryck på filmduken iaf och jurrasic park filmerna är någ mina absoluta favoritfilmer.
Citera
2026-07-13, 21:15
Avstängd
outback4s avatar
Vad dog han av?
Citera
2026-07-13, 21:17
Medlem
pn222jws avatar
"Lugnt vatten" från 1989 - bra som seglare i en spännande thriller.
Citera
2026-07-13, 21:29
Medlem
carminaburanas avatar
Amen för helvete. RIP sam, han var bra i allt han gjorde.
Citera
2026-07-13, 21:33
Medlem
Mycket tråkigt. En skicklig skådespelare som kommer att saknas.
Citera
2026-07-13, 21:47
Medlem
Synd att han inte fick spela mer onda/galna filurer. Han hade uppenbarligen talang för det men fick mest spela trötta medelålders kufar. Kommer aldrig glömma hans insats i slutet av Event Horizon.
Citera
2026-07-13, 22:25
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hantverkshasch
Jäkligt trist. Får bli Omen III ikväll.

Jag såg den på bio när den kom, 1981. Hu, så hemsk, tyckte man då. (Fast ettan var nog ännu hemskare).
Omen III är f.ö mitt allra första minne av Sam Neill.
Senast redigerad av pestloppan 2026-07-13 kl. 22:29.
Citera
2026-07-13, 22:27
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Den enda film jag (tror) att jag sett honom i är Pianot.
Bra film, mycket bra filmmusik.

Och kanske i Omen (en obehaglig skräck- / thriller från 1970-talet)?
Jag minns fortfarande scener ur den.

Japp, han var med i Omen 3 som kom 1981.
Citera
2026-07-13, 22:31
Medlem
isa67s avatar
R.I.P Han var med i många bra filmer.Ska kolla på Pianot igen.Och Ivanhoe är ju ett måste.Jurassic Park m.fl.
Citera
2026-07-13, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag såg den på bio när den kom, 1981. Hu, så hemsk, tyckte man då. (Fast ettan var nog ännu hemskare).
Omen III är f.ö mitt allra första minne av Sam Neill.

Det är min favoritomen och, mer kontroversiellt kanske, min favoritskräckis med Sam Neill. Föredrar Omen III framför både Mouth of Madness och Possession fast det är bra grejor alla tre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in