2026-07-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Folk tänker inte ekonomiskt som du gör, det är därför dom flesta inte är rika.
De vill bo stort, gärna egen pool och grillen framme.

Inte vänta 20 år, även om det skulle innebära att de kan köpa huset kontant

Folk i HR tänker inte ekonomiskt - där har du helt rätt. Att man ens skulle kunna få för sig en sådan idiotisk tanke är ju ganska löjeväckande.

In b4 Wallincis/Tidvind/DViking drömmer sig tillbaka till den gamla goda subventionerade tiden. Där nån annan betalar som tydligen inte ska vara dom ...
Citera
2026-07-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Folk i HR tänker inte ekonomiskt - där har du helt rätt. Att man ens skulle kunna få för sig en sådan idiotisk tanke är ju ganska löjeväckande.

In b4 Wallincis/Tidvind/DViking drömmer sig tillbaka till den gamla goda subventionerade tiden. Där nån annan betalar som tydligen inte ska vara dom ...

Hyresrätter kan vara ekonomiskt, tror inte det går bo billigare än en subventionerad etta.
Du kan ju historiskt säga att de som bott i hus senaste 25 åren tjänat pengar på att bo.
Men det är omöjligt att spå för framtiden, även om det är troligt att huspriserna, på sikt, nominellt går uppåt.

Min billigaste etta som låg i en håla var på 1700 kr för ca: 20 kvm. Hade lätt kunnat lägga undan 20 tkr första åren per månad och sedan 5 år senare när jag fick chefsjobb säkert lagt undan 30-40 tkr.

Men bodde som en luffare typ. Men tänk dig vilka pengar jag hade byggt upp om jag inte köpte hus istället.
Citera
2026-07-13, 23:37
Medlem
Citat:
Folk tänker inte ekonomiskt som du gör, det är därför dom flesta inte är rika.
De vill bo stort, gärna egen pool och grillen framme.

Inte vänta 20 år, även om det skulle innebära att de kan köpa huset kontant

Juste, varför inte vänta tills barnen är 20 år innan man köper hus...
Citera
2026-07-13, 23:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hyresrätter kan vara ekonomiskt, tror inte det går bo billigare än en subventionerad etta.
Du kan ju historiskt säga att de som bott i hus senaste 25 åren tjänat pengar på att bo.
Men det är omöjligt att spå för framtiden, även om det är troligt att huspriserna, på sikt, nominellt går uppåt.

Min billigaste etta som låg i en håla var på 1700 kr för ca: 20 kvm. Hade lätt kunnat lägga undan 20 tkr första åren per månad och sedan 5 år senare när jag fick chefsjobb säkert lagt undan 30-40 tkr.

Men bodde som en luffare typ. Men tänk dig vilka pengar jag hade byggt upp om jag inte köpte hus istället.

Hur hög är hyran idag i samma etta och hade du velat bo på 20m2 tills nu?
Allt är möjligt och du har helt rätt annars.

Mitt första boende var en 1 1/2 på 47m2, bostadsrätt men kostade under 50 000kr och avgiften låg på drygt 3000kr.
Det roliga är att nu 27 år senare är hyran runt 3200kr och värdet på lägenheten är runt 600-800 000kr. Jag sålde för länge sen till en mycket lägre summa.
Efter lite omvägar så har jag nu hus jag också.

Hade själv inte velat bo i den lägenheten så länge ska tilläggas men det var en bra första lägenhet.
Citera
2026-07-14, 00:06
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Hus är väl bara förlust. (Jag bor själv i ett.) Man åker på diverse renoveringar då och då, hundratusen hit, tvåhundratusen dit. Man måste amortera en massa som man aldrig får tillbaka om man inte skiljer sig/blir sjuk/blir för gammal för att bo kvar. Eventuell värdestegring är det bara änka eller efterlevande barn som har glädje av. Själv lär man inte uppskatta den på långvården.
Citera
2026-07-14, 00:35
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

Jag har tagit upp ett antal exempel där hyran på hyresrätter inte har varit långt ifrån avgiften för motsvarande bostadsrätter, och med amortering och ränta så går du back rätt rejält. Då råder det ingen tvekan om saken: ekonomiskt det är bättre att hyra.

Sedan om folk tänker ekonomiskt eller inte har inte så mycket att göra med deras boendeform. Du har folk som bor i hyresrätter, bostadsrätter, och äganderätter som inte kan hålla i pengar, och sedan har du folk i alla dessa boendeformer som har ett gediget sparande.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, och Miljöpartiet vill ju bygga fler billiga hyresrätter; och de ligger rätt bra till i opinionen. Så vi får se hur situationen utvecklas.

Och för er som har missat det så har Hormuzsundet stängts igen. Så det finns en risk för en ränteökning senare i år.

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Så är det, vissa verkar också ha svårt att förstå att hyran i en hyresrätt, som är redan hög från början, blir högre för varje år till skillnad från en villa och bostadsrätt där det blir billigare att bo för varje år pga amortering.
Hyror höjs varje år, men det gör även bostadsrättsavgifter och driftkostnader. Prisökningen av hantering av sopor, vatten och avlopp, osv. ligger en bra bit över inflationen.

Och det här med att räntekostnaderna minskar eftersom lånet amorteras är ett konstigt sätt att se på saker och ting. Ränta är en ren förlust, att den förlusten blir mindre med tiden gör det inte till en vinst. Till skillnad från t.ex. indexfonder där vinsten ökar exponentiellt med tiden.
Senast redigerad av Tidvind 2026-07-14 kl. 00:46.
Citera
2026-07-14, 01:41
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Jag har tagit upp ett antal exempel där hyran på hyresrätter inte har varit långt ifrån avgiften för motsvarande bostadsrätter, och med amortering och ränta så går du back rätt rejält. Då råder det ingen tvekan om saken: ekonomiskt det är bättre att hyra.

Sedan om folk tänker ekonomiskt eller inte har inte så mycket att göra med deras boendeform. Du har folk som bor i hyresrätter, bostadsrätter, och äganderätter som inte kan hålla i pengar, och sedan har du folk i alla dessa boendeformer som har ett gediget sparande.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, och Miljöpartiet vill ju bygga fler billiga hyresrätter; och de ligger rätt bra till i opinionen. Så vi får se hur situationen utvecklas.

Och för er som har missat det så har Hormuzsundet stängts igen. Så det finns en risk för en ränteökning senare i år.

Hyror höjs varje år, men det gör även bostadsrättsavgifter och driftkostnader. Prisökningen av hantering av sopor, vatten och avlopp, osv. ligger en bra bit över inflationen.

Och det här med att räntekostnaderna minskar eftersom lånet amorteras är ett konstigt sätt att se på saker och ting. Ränta är en ren förlust, att den förlusten blir mindre med tiden gör det inte till en vinst. Till skillnad från t.ex. indexfonder där vinsten ökar exponentiellt med tiden.

Nja, nu vet jag inte om det en så bra affär att bo i hus, men kostnaden (i mitt fall) för fjärrvärme, sopor och vatten har inte höjts på flera år. Däremot så har ju lönerna gått upp och räntan har gått ned. Sedan åker man på utgifter då och då för att byta tak, fönster, gräva dräneringar, you name it. Men den kostnaden har ju folk som bor i lägenhet också.

Om man ser till procent av nettoinkomst så har mitt boende i hus blivit billigare för varje år jag har bott här. Det är antagligen en dålig affär jämfört med att bo i en etta och lägga allt på börsen, men jämfört med att bo i en lägenhet av samma storlek så tror jag att jag klarar mig hyfsat.

Det är en dålig affär att äga ett stort hus, men en ännu sämre affär att hyra en stor lägenhet.
Citera
2026-07-14, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Om jag inte räknar helt fel talar man här om skillnad på ca 1000 kr år och kvm. Säg 40k e skatt som man sparar på att bo i en BR. Grovt räknat då.

Säg ca 7k/månaden före skatt. Nog väger väl det upp lite omtanke för föreningen under en städdag.

Siffrorna jag tog var för nyproduktion. För både HR och BR.

Snittiden för innehav verkar vara 10 år BR. 100k sålda på 1M. Efter skatteeffekter blir det då ca 440 kr/månad. Klart mindre än det man sparar.

Ja, var och en är sin egen lyckas smed.

Jag skulle inte överväga HR en sekund.
Varje gång jag räknat på det själv så har hyresrätt verkat billigare om man tar hänsyn till alternativkostnaden att binda upp kapital i bostadsrätten.

Nu bor jag i bostadsrätt i vilket fall men motivet är inte att spara pengar. Mest handlar det om att jag gillar huset, tomten, och området. Dessutom får jag välja en del själv och har en fin uteplats, och det är trevligt att kunna välja interiör i huset. Har renoverat en del och det är trevligt att kunna välja själv snarare än att en hyresvärd bestämmer.

Räknar man på allt så skulle jag nog kunna betala presumtionshyrs för en lika stor hyresrätt så sparar pengar gör jag nog inte även om det är svårt att räkna på det...
Citera
2026-07-14, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Om jag inte räknar helt fel talar man här om skillnad på ca 1000 kr år och kvm. Säg 40k e skatt som man sparar på att bo i en BR. Grovt räknat då.

Säg ca 7k/månaden före skatt. Nog väger väl det upp lite omtanke för föreningen under en städdag.

Siffrorna jag tog var för nyproduktion. För både HR och BR.

Snittiden för innehav verkar vara 10 år BR. 100k sålda på 1M. Efter skatteeffekter blir det då ca 440 kr/månad. Klart mindre än det man sparar.

Ja, var och en är sin egen lyckas smed.

Jag skulle inte överväga HR en sekund.

I mitt fall handlar det om betydligt mindre besparingar än så och det är räknat med ränteavdrag och utan alternativkostnad för kontantinsats.

På 10-20+ års sikt är det nog nästan omöjligt att det blir mer ekonomiskt med en HR även om priserna står stilla för BR. Men även om lägenheten har stigit i pris och boendekostnaderna är många tusenlappar lägre/månad är det verkligen småpotatis jämfört med kapitalet jag har nu - och ännu mindre i framtiden. Det är bara om bostadspriserna skulle göra en 1995-2010 resa procentuellt som det skulle bli riktigt avgörande.

Något jag ser som mindre sannolikt än 1 på 100 000.
Senast redigerad av LTO 2026-07-14 kl. 07:58.
Citera
2026-07-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Juste, varför inte vänta tills barnen är 20 år innan man köper hus...

Du hör ju själv...

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur hög är hyran idag i samma etta och hade du velat bo på 20m2 tills nu?
Allt är möjligt och du har helt rätt annars.

Mitt första boende var en 1 1/2 på 47m2, bostadsrätt men kostade under 50 000kr och avgiften låg på drygt 3000kr.
Det roliga är att nu 27 år senare är hyran runt 3200kr och värdet på lägenheten är runt 600-800 000kr. Jag sålde för länge sen till en mycket lägre summa.
Efter lite omvägar så har jag nu hus jag också.

Hade själv inte velat bo i den lägenheten så länge ska tilläggas men det var en bra första lägenhet.

Skulle gissa att hyran är runt 2500-3000 idag.
Det du gör är att räkna med en vinst, det är nog inte lämpligt att räkna med framöver även om ditt fall blev positivt för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Hus är väl bara förlust. (Jag bor själv i ett.) Man åker på diverse renoveringar då och då, hundratusen hit, tvåhundratusen dit. Man måste amortera en massa som man aldrig får tillbaka om man inte skiljer sig/blir sjuk/blir för gammal för att bo kvar. Eventuell värdestegring är det bara änka eller efterlevande barn som har glädje av. Själv lär man inte uppskatta den på långvården.

Ekonomiskt, just nu, när priserna gått ned eller stagnerat så är hus en relativt dyr boendeform. Inte bara i renoveringar utan också att du går miste om alternativa investeringar för din kontantinsats.

Tur att inte ekonomin är allt i livet
Citera
2026-07-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nja, nu vet jag inte om det en så bra affär att bo i hus, men kostnaden (i mitt fall) för fjärrvärme, sopor och vatten har inte höjts på flera år. Däremot så har ju lönerna gått upp och räntan har gått ned. Sedan åker man på utgifter då och då för att byta tak, fönster, gräva dräneringar, you name it. Men den kostnaden har ju folk som bor i lägenhet också.

Om man ser till procent av nettoinkomst så har mitt boende i hus blivit billigare för varje år jag har bott här. Det är antagligen en dålig affär jämfört med att bo i en etta och lägga allt på börsen, men jämfört med att bo i en lägenhet av samma storlek så tror jag att jag klarar mig hyfsat.

Det är en dålig affär att äga ett stort hus, men en ännu sämre affär att hyra en stor lägenhet.

Ja, boendet är något man konsumerar och ett väl underhållet hus med egen täppa, är något som kräver att man ’lättar på lädret’ för. Det är en levnadskostnad / livskvalitet folk är beredda att betala för, helt enkelt. Det strikt privatekonomiskt rationella hade annars kanske varit att bo med fru och två barn i en kommunal hyresreglerad fyrarummare och lägga kontantinsats + all annan alternativkostnad i breda aktiefonder.

Men strikt privatekonomiskt rationellt leverne är sällan eller aldrig kompatibelt med gängse uppfattning om ett värdigt liv. Barnfamiljen på restaurangen har gjort ett aktivt val för att sätta lite guldkant på livet, när det ekonomiska rationella vore att slafsa burkravioli hemma istället. Samma princip gäller för ägt boende. Man betalar för att få det där ”lilla extra”, att komma bort från ”lägstanivån”.

Så hus bör ses som konsumtion, vilket det i praktiken är, även om det ger visst ekonomiskt svängrum (exempelvis kan du låna upp på huset och investera dessa pengar, om du är riskbenägen). Men de flesta villaägare känner nog att hus är något de betalar för, ungefär som hotellnätter, snarare än en bankomat. Sedan får man ha i åtanke att de allra flesta svenskar inte bor i de mest attraktiva orterna, utan mediansvenne bor väl i en förstad till Örebro typ.
Citera
2026-07-14, 09:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Ekonomiskt, just nu, när priserna gått ned eller stagnerat så är hus en relativt dyr boendeform. Inte bara i renoveringar utan också att du går miste om alternativa investeringar för din kontantinsats.

Det här är ju en ganska intressant tanke som tidigare skribenter ihärdigt förnekade, dvs att husköp i viss utsträckning görs med prisökning i åtanke för att det ska kunna räknas hem ekonomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in