2026-07-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför kan du inte förklara med egna ord?

Jag tror inte att FB blir glada om jag ger avhandling. Fast det har jag ändå gjort om man tänker på alla inlägg jag haft under alla åren. Om du är intresserad av mina egna ord, så kan du läsa några av mina inlägg:

(FB) Var Johannes påverkad av någon drog när han skrev Uppenbarelseboken?
(FB) Är Bibeln sann ? (Sammanfogad tråd)
(FB) Varför behövde Jesus dö?
(FB) Hur kan man tala om bevis?
(FB) Vad skulle krävas för att du skulle tro annorlunda?

Som jag sade så kan jag inte ge dig bara ett enda bevis och så är det klart, man måste studera och forska i bibeln.
På liknande sätt om du vill förstå hur kvantmekaniken fungerar, så räcker det inte med en enda mening eller ett enda inlägg på FB. Man måste studera och sätta sig in i ämnet.

Jag kan ge dig ett exempel, men du kommer bara att avfärda med: "menar du att det skulle bevisa att andra religioner är påhittade av den figuren du refererar till?", så det är ju ganska meningslöst.

Det är som att börja med att förklara att 1+1=2, och du avfärdar det med: "menar du att det skulle bevisa att kvantmekaniken är en rätt förklaring?".

Om du inte ens kan grunderna i bibeln, och du avfärdar så fort man förklarar, så är det ganska meningslöst.
Citera
2026-07-13, 20:34
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror inte att FB blir glada om jag ger avhandling. Fast det har jag ändå gjort om man tänker på alla inlägg jag haft under alla åren. Om du är intresserad av mina egna ord, så kan du läsa några av mina inlägg:

(FB) Var Johannes påverkad av någon drog när han skrev Uppenbarelseboken?
(FB) Är Bibeln sann ? (Sammanfogad tråd)
(FB) Varför behövde Jesus dö?
(FB) Hur kan man tala om bevis?
(FB) Vad skulle krävas för att du skulle tro annorlunda?

Som jag sade så kan jag inte ge dig bara ett enda bevis och så är det klart, man måste studera och forska i bibeln.
På liknande sätt om du vill förstå hur kvantmekaniken fungerar, så räcker det inte med en enda mening eller ett enda inlägg på FB. Man måste studera och sätta sig in i ämnet.

Jag kan ge dig ett exempel, men du kommer bara att avfärda med: "menar du att det skulle bevisa att andra religioner är påhittade av den figuren du refererar till?", så det är ju ganska meningslöst.

Det är som att börja med att förklara att 1+1=2, och du avfärdar det med: "menar du att det skulle bevisa att kvantmekaniken är en rätt förklaring?".

Om du inte ens kan grunderna i bibeln, och du avfärdar så fort man förklarar, så är det ganska meningslöst.
Det fanns religioner långt innan bibeln. Det fanns människor långt före 6000 år sedan. Men neeej, att tänka på sådana uppenbara företeelser har såklart din djävul hittat på!
Citera
2026-07-13, 21:06
Medlem
Citat:
Det fanns religioner långt innan bibeln.

Gud fanns långt innan religioner.

Citat:
Det fanns människor långt före 6000 år sedan.

Vad har du för bevis för det? Kan du förklara med egna ord?

Citat:
Men neeej, att tänka på sådana uppenbara företeelser har såklart din djävul hittat på!

Bra argument
Citera
2026-07-13, 21:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud fanns långt innan religioner.

Vad har du för bevis för det? Kan du förklara med egna ord?

Bra argument
Du säger bokstavligen talat att djävulen ligger bakom allt som inte faller inom ramen för vad du tror på. Kan man bli mer barnslig än så? Nej det kan man inte.
Citera
2026-07-13, 21:21
Medlem
Citat:
Det fanns religioner långt innan bibeln. Det fanns människor långt före 6000 år sedan. Men neeej, att tänka på sådana uppenbara företeelser har såklart din djävul hittat på!
Hmm känns inte som att någon med din attityd borde starta trådar och ställa frågor.

Som svar på ts, ja, kanske för att det finns olika kulturer med folkgrupper utspridda över jordklotet där olika religioner uppstått under olika tidsepoker och där vissa av dem levt kvar till modern tid.

Påven sa för några år sen att alla religioner är samma, dvs att alla har samma budskap i grunden ”behandla andra så som du själv vill bli behandlad”. Är ju ett sätt att se på saken.
Citera
2026-07-13, 21:22
Medlem
Citat:
Du säger bokstavligen talat att djävulen ligger bakom allt som inte faller inom ramen för vad du tror på. Kan man bli mer barnslig än så? Nej det kan man inte.

Var har jag sagt det?
Citera
2026-07-13, 22:05
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Det är väl själva andemeningen med att vara ett Jehovas Vittne?
Citera
2026-07-14, 05:16
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att det finns så otroligt många olika religioner världen över och att de i många fall förändrats så mycket över tid? Hur tänker man i så fall som troende om det oavsett vilken väg man själv tar innebär att man utesluter majoriteten av alla människors tro?
Vadå otroligt många, i sin essens är de ju alla och alltid samma, en självklarhet så klar som dagen
Citera
2026-07-14, 09:49
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att det finns så otroligt många olika religioner världen över och att de i många fall förändrats så mycket över tid? Hur tänker man i så fall som troende om det oavsett vilken väg man själv tar innebär att man utesluter majoriteten av alla människors tro?

Det är samma "religion". (Tänker jag). När du börjar sammanställa alla religioner - kommer du se likheter.
Antagligen är det många religioner för att det finns många kulturer - Inom varje kulturområde finns någon eller flera religioner.
Precis som med kläder.
Under alla kläder finns en kropp, som skyddas av olika klädstilar.
Och religioner finns av olika modeller.
Så svaret på din fråga kanske ligger i en annan frågas svar: Vad gör religionerna?
Religionerna räknar jag till uttryck för 'den inre världen'.
Citera
2026-07-14, 12:52
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Finns bara en gud: Jesus Christ

Allt annat är bara hittepå. Så egentligen finns bara en religion.
Ungefär lika naivt som att påstå:
"Alla politiker ljuger, utom just min politiker, som jag tror på till 100%"

Newsflash: Alla religioner tycker samma sak om just sin gud (eller sina gudar i plural).

Alla religioner anser att "alla de andra har fel, men vi har rätt".

Det betyder att alla religioner är hittepå. Även den du tror på.

Jesus Kristus säger vi på svenska f.ö.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-14 kl. 13:23.
Citera
2026-07-14, 13:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är samma "religion". (Tänker jag). När du börjar sammanställa alla religioner - kommer du se likheter.
Antagligen är det många religioner för att det finns många kulturer - Inom varje kulturområde finns någon eller flera religioner.
Precis som med kläder.
Så svaret på din fråga kanske ligger i en annan frågas svar: Vad gör religionerna?
Århundraden och årtusenden av religiösa schismer och regelrätta religionskrig tyder på motsatsen.

För varje likhet, finns en olikhet. Den enda gemensamma nämnaren är "andlighet", dvs mänsklig fantasi, också känt som "hittepå".

Buddhister är knappast jämförbara med aztekerna som offrade människor till solguden.

Inte ens katolicism och protestantism är "samma religion".

De har helt olika åsikter om hur bibeln ska tolkas, och har historiskt krigat och dödat varandra för att de är kristna "på fel sätt".
Citera
2026-07-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Precis som med kläder.

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Århundraden och årtusenden av religiösa schismer och regelrätta religionskrig tyder på motsatsen.

För varje likhet, finns en olikhet. Den enda gemensamma nämnaren är "andlighet", dvs mänsklig fantasi, också känt som "hittepå".

Buddhister är knappast jämförbara med aztekerna som offrade människor till solguden.

Inte ens katolicism och protestantism är "samma religion".

De har helt olika åsikter om hur bibeln ska tolkas, och har historiskt krigat och dödat varandra för att de är kristna "på fel sätt".

Äsch dumheter - det är precis som med andra kulturella variationer. Kläder eller språk. osv
Men om man inte vill se några likheter så går det så bra att stirra sig blind på små olikheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in