2026-07-13, 16:23
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur kommer det sig att det finns så otroligt många olika religioner världen över och att de i många fall förändrats så mycket över tid? Hur tänker man i så fall som troende om det oavsett vilken väg man själv tar innebär att man utesluter majoriteten av alla människors tro?

Äh, det är väl inte så konstigt? Gud är ett osynligt väsen. Hade varit jättekonstigt om någon kom fram till en "ultimat sanning om Gud" som alla måste tro på 😁

Det många missar när de studerar religion (även ateister) är att de tolkar allt så bokstavligt. Det varkar nästan som om det man skriver om Gud är sannare än Gud själv.

Exempel: du får det att låta som om bara de som tror "rätt" kommer till himlen. Som om Gud hade suttit med ett facit och bara "Nej min vän, du trodde tyvärr fel. Du kommer till helvetet." Varför skulle Gud bete sig så???

En tro är en teori. Eftersom Gud är osynlig kan vi bara gissa. En tro är en tro.

Jag tror att alla som är schyssta kommer till himlen. Det är ju det budskapet alla religioner förespråkar: att man ska vara schysst. Varför krångla till det?
Citera
2026-07-13, 17:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inte med ett enda bevis, man måste studera, forska i bibeln.
Så du menar att alla andra religioner är påhittade av din religions antagonist? Fattar du hur absurt påstående det är?
Citera
2026-07-13, 18:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur kommer det sig att det finns så otroligt många olika religioner världen över och att de i många fall förändrats så mycket över tid? Hur tänker man i så fall som troende om det oavsett vilken väg man själv tar innebär att man utesluter majoriteten av alla människors tro?
Religioner är dogmer, läror om världen och livet. Förr hade varje stam sina egna föreställningar och även om man idag talar om världsreligioner då skiljer det sig alltid åt vad man tror eller säger sig tro.

Men att många har fel betyder inte att alla har fel och för mig är det Jesus som är undantaget.
Citera
2026-07-13, 18:56
Medlem
Citat:
Citat:
Kan du bevisa att alla andra religioner än den du tror på är påhittade av den figuren du refererar till?
Citat:
Inte bara med ett enda bevis, man måste studera och forska i bibeln.
Citat:
Så du menar att alla andra religioner är påhittade av din religions antagonist? Fattar du hur absurt påstående det är?

Ditt svar är lite som att titta på en avancerad matematisk ekvation, vägra läsa formeln, och sedan ropa ’absurt!’ bara för att man inte förstår siffrorna. Om du faktiskt vill förstå varför den slutsatsen dras måste du ju vara villig att göra research först, inte bara avfärda det du inte har studerat.
Citera
2026-07-13, 18:59
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ditt svar är lite som att titta på en avancerad matematisk ekvation, vägra läsa formeln, och sedan ropa ’absurt!’ bara för att man inte förstår siffrorna. Om du faktiskt vill förstå varför den slutsatsen dras måste du ju vara villig att göra research först, inte bara avfärda det du inte har studerat.
Du har inte presenterat något avancerat underlag som talar för att du har rätt, inte ens lite.
Citera
2026-07-13, 19:45
Medlem
Citat:
Du har inte presenterat något avancerat underlag som talar för att du har rätt, inte ens lite.

Du kan läsa den här boken som ger ett avancerat underlag och som metodiskt tar upp olika ämnen i bibeln:

https://wol.jw.org/sv/wol/publication/r14/lp-z/pe

När du förstår helheten i bibeln så förhoppningsvis förstår du varför alla andra religioner inte har något att komma med.
Citera
2026-07-13, 19:49
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du kan läsa den här boken som ger ett avancerat underlag och som metodiskt tar upp olika ämnen i bibeln:

https://wol.jw.org/sv/wol/publication/r14/lp-z/pe

När du förstår helheten i bibeln så förhoppningsvis förstår du varför alla andra religioner inte har något att komma med.
Varför kan du inte förklara med egna ord?
Citera
2026-07-13, 19:51
Medlem
Nisse71s avatar
Eftersom det är vi som skapt gud och gud ser olika ut i skilda kulturer. Vissa kulturer som Persier och Judar fann sin berättelse. Maya folken som var avskurna från detta område tvingades skapa sina gudar. Ingen religion sitter på saningen men det är inte religionens syfte.
Senast redigerad av Nisse71 2026-07-13 kl. 20:15.
Citera
2026-07-13, 20:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
...
Jag tror att alla som är schyssta kommer till himlen. Det är ju det budskapet alla religioner förespråkar: att man ska vara schysst. Varför krångla till det?

Schysst betyder alltså här att att följa en viss religions regler. Särskilt två abrahamitiska regler har nog en tydlig regel. De flesta kristna kyrkor menar exempelvis att om man förkastar Jesus, så kommer man inte till himlen.

De är inga jävla hippiekollektiv där vad som helst går bra.
Citera
2026-07-13, 20:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Schysst betyder alltså här att att följa en viss religions regler. Särskilt två abrahamitiska regler har nog en tydlig regel. De flesta kristna kyrkor menar exempelvis att om man förkastar Jesus, så kommer man inte till himlen.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35
Citera
2026-07-13, 20:16
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Jo det är det - så länge vi inte har att göra med bokstavstrogen extremism, typ som koranskolor. Jag har aldrig hört talas om en kristen extremism i Sverige, förutom avarter som t ex Plymothbröderna och Mormoner. Men vanliga kristna tänker ju inte så.

För du tror inte att man generellt sett är bokstavstrogen inom svenska kyrkan?
Citera
2026-07-13, 20:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Det finns inga gudar, eller så är de inte alls intresserade av att interagera med oss.

Religion handlar i mycket om kulturen i barndomen, och vad de vuxna har tutat i en.

En allsmäktig gud skulle absolut ha förmåga att sprida sitt budskap till alla, på ett helt överväldigande sätt, men det enda vi får är gamla böcker och framstressade under.

Och om man pratar om polyteism är det uppenbart att det egentligen inte spelar någon större roll vad man tror på. Tor blir liksom inte sur för att det kanske finns någon som tror på Hathor.

Det enda intressanta som återstår är religionernas budskap, och hur de påverkar oss, och där finns det förstås skillnader.

En studie visade på negativa resultat för kristna böner om tillfrisknande, när kristna bad för sjuka och de sjuka fick veta det. Resultatet pekar mot att förändringen bara handlade om hur folk reagerade, "ååh fan, e ja så jävla sjuk".

All religion är förmodligen en effekt av mer utvecklade hjärnor, och man kan få en del smartare djur att uppvisa liknande beteende.

Sedan tror jag inte alls att religion bara är ett kontrollinstrument. Det är att tänka dåligt om människor som Buddha om man säger, visst, han fick pengar och fick knulla mer. Som något inneboende i människan finns det naturligtvis de som faktiskt tror, och som är seriösa.

Men religion har absolut utnyttjats. I Arabien blev det till en fredsskapande utveckling, nämligen genom att man kunde sprida religionen tillsammans och få mer makt i andra länder. Gjorde man det slapp man att kriga mot grannstammen ett tag.

Noterbart är också att det stora kalifatet kollapsade när erövringarna slutade. Interna konflikter kom då återigen upp till ytan och orsakade snabbt splittring, så troende de var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in