2026-07-13, 17:22
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Så kan man se det. Jag ser det UNGEFÄR så.

Mer att jag inte vill leva i en värld där jag inte tänker på andra. MEN det är inte för att själv kunna bli hjälpt... Eller ja kanske själsligt just att jag är den jag vill vara mer då.

Men att förvänta sig att få tillbaka är något jag lagt åt sidan för länge sedan, som bäddat för besvikelse.

Jo, men du gör det för att få känna dig "god" och vara en bättre människa - "den du vill vara". Detta stjälper den altruistiska idén...
Citera
2026-07-13, 19:16
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, men du gör det för att få känna dig "god" och vara en bättre människa - "den du vill vara". Detta stjälper den altruistiska idén...

Nej varför skulle det göra det?
Citera
2026-07-13, 19:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Äkta altruism finns. Och drivkraften bakom den är att man är empatiskt mot andra för att det känns gott för en själv. Man blir till exempel varm inombords av att göra något fint för någon annan. Hade det inte funnits något egenintresse i att vara altruistisk mot andra, så hade altruism aldrig existerat. Det är sånt som kan få en att tänka på hur häftigt livet är, hur det är så väldesignat ut i varenda detalj.

Altruism handlar mycket om att göra sig själv omtyckt. Går man runt och gör så att folk tycker illa om en så har man låg chans att få hjälp om något händer. Det är alltså en fördel ur ett överlevnadsperspektiv att vara altruistisk. Så man kan se det som att det är dom som är lägre stående i flocken som struntar i att göra sig själva omtyckta, exempelvis genom att låta bli att bete sig altruistiskt i situationer där det hade varit rättvist att vara altruistisk.

Jag tror att många har fått för sig att man kan få ut mer av andra genom att sätta rädsla/smärta i dom, snarare än att göra sig själv omtyckt genom till exempel altruism, och att det på så sätt "inte är viktigt ur ett överlevnadsperspektiv". Men jag tror att dessa personer skulle inse att den bedömningen var deras livs största misstag, när och om en riktig kris väl skulle ske, till exempel att jorden blir attackerad. Eller varför inte när domedagen kommer, om man ska vara lite religiös/filosofisk. Under rätt förutsättningar, där man får göra som man vill, så är det dom som man gillar och älskar mest som man hjälper.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-07-13 kl. 19:54.
Citera
2026-07-13, 20:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Skitsnack. Det finns ingen "fördel" att slösa resurser på svaga medlemmar i en flock som inte drar sitt strå till stacken, och det finns ingen evolutionär fördel med att hålla icke-levnadsdugliga individer vid liv så de kan sprida sina defekta gener vidare.

Att slösa tid, pengar och resurser på avskräde är en modern företeelse i mänsklighetens historia, något enbart ett dekadent samhälle med ett kraftigt överskott av resurser kan ägna sig åt i någon större utsträckning.

Det räcker med att gå ett par hundra år tillbaka i Sveriges historia så satte bönderna ut missbildade barn i skogen, man hade varken tiden eller de extra resurserna att lägga på något som enbart kommer bli en livslång börda.

Vad menar du med ett samhälle med kraftigt överskott av resurser? Tycker du det är så nu?

Och vad syftar du på med just ordet resurser i det sammanhanget?
Citera
2026-07-14, 02:18
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Renodlad altruism finnes icke - den som ger förväntar sig alltid något i retur...

Tveksamt, innan internet och scrollande på mobilen när väntande på bussen var rena döden lämnade jag gamla tidskrifter jag redan läst på busshållplatsen. Jag stod aldrig kvar och poserade med dessa för att nån skulle se mig, jag såg mig själv som en tuff kille på den tiden och det hade rimmat illa med min persona så jag mer smög ut dom där. Det fanns aldrig nån vinning för egen del i detta.
Citera
2026-07-14, 02:22
Medlem
G3d9H-D.z-0ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Frågetecken, vet du vad det är din obildade mongoloidjävel?

Skitsnack. Det finns ingen "fördel" att slösa resurser på svaga medlemmar i en flock som inte drar sitt strå till stacken, och det finns ingen evolutionär fördel med att hålla icke-levnadsdugliga individer vid liv så de kan sprida sina defekta gener vidare.

Att slösa tid, pengar och resurser på avskräde är en modern företeelse i mänsklighetens historia, något enbart ett dekadent samhälle med ett kraftigt överskott av resurser kan ägna sig åt i någon större utsträckning.

Det räcker med att gå ett par hundra år tillbaka i Sveriges historia så satte bönderna ut missbildade barn i skogen, man hade varken tiden eller de extra resurserna att lägga på något som enbart kommer bli en livslång börda.

Ironiskt att du är en av dem som byagemenskapen hade kastat ut för ett stup för några hundra år sen.
Citera
2026-07-14, 05:54
Medlem
Strikt sett är det inte individer som konkurrerar och utgör måltavla för naturligt urval. En mor är uppoffrande och altruistisk därför att gener som gör modern uppoffrande har större chans att överleva i avkomma som gör på samma sätt i förhållande till alternativa gener som inte gör det. Individer är inte alltid egoistiska, gener är det alltid.
Citera
2026-07-14, 06:20
Medlem
Som en altruistisk person anser jag att de flesta i tråden har fel.

Jag har aldrig gjort saker för att få något igen för det. Tvärtom så har jag utnyttjats mycket pga min välvilja. Idag kan jag göra saker för någon och sedan helt klippa banden för att jag anser att personen har en negativ effekt för mig.

Faktiskt märkligt men jag satt precis och funderade på det med att jag aldrig har haft välviliga människor som velat mitt bästa i mitt liv. Jag tänkte då på anhöriga. Såklart har vissa gjort handlingar för mig men aldrig stora, betydelsefulla på ett positivt vis utan som mest är det ena systern som ställt upp mycket med saker men aldrig sådant som verkligen hade räknats.

Jag gör inte heller saker förmatt det könns bra, såsom nägln nämnde. Dvs varma kä smor blablabla. Det sker automatiskt och inte hela tiden. Jag betalar inte titt som tätt amdras varor på affären men har kunnat gjort så förr.

Jag har alltid velat se människor ha de bra. Minska lidande osv.

Det är en stor kontrast till att jag idag oclså vill se folk lida. Inte jättemånga eller så men några få utvalda. Min pappas släkt till exempel. Det blir ett lågt brinnande hat. Kommer antagligen en dag sätta efter min farbror för att skada honom på något vis min papöa aldrig gjorde. Antagligen efter att min farmor är död och jag har inte bråttom med hämnd men jag kommer att göra mitt bästa för att uppnå skadenivå.

Jag är i valet och kvalet på att skicka tanten ett elakt brev men jag är kvinna liksom hon och det blir en slags vekhet. Dessutom var hon ju min pappas mor. Jag skulle inte skada min mamma ens.

Jag tror att min mormor nog är den enda som jag aldrig haft en toxisk relation med (som inte varit barn menar jag) men hon är återigen inte min mamma utan har sina galna umgar precis som min farmor har sina. Lojaliteten för dem iggwr till deras egna barn. Skillnaden är misstänker jag, att min farmor nog varit mer kall eller manipulativ kanske medan min mormor mest verkar aspig. Känner inte min farmor.

Jag har aldrig gjort saker för att vinna saker från det men jag glömmer aldrig vilka som behandlat mig fel eller illa.

Hade jag varit kriminell hade jag satt en kula i pannan på min farbror. På den nivån är vi. Jag vet inte hur men jag vet att det är min sak i livet att sätta det lilla fanskapet på plats så att han vet hur planeterna ligger i banan. Klurigt.

Farsans änka är ett exempel på en tveksamhet istället. Det kan framstå som om jag "lagt mig" men jag har inte något grepp om henne, i det klarar hon sig kanske undan från farsan i mig. Det om något är en slags altruism

Det är lätt att göra gott för människor.
Det svårare är när listan på dem man inte önskar väl blir för lång. Min är dock väldigt kort. Det finns några få människor jag önskar ge en läxa och saken med dem är att de allihopa inte direkt går rumt i livet och gör goda gärningar utan att få något tillbaka för det.

Altruism. Det är som när man skänker bort saker man inte behöver men inte vill kasta för någon annans skull. Man blir inte dorekt glad av att någon fått ett gäng glas eller något annat av en men man tänker att det åtminstone för stunden finns något värde i dem för mottagaren som man själv inte ser.
Citera
2026-07-14, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej varför skulle det göra det?

Du förväntar dig då något i retur... Det är inte altruism att förvänta sig godhetspoäng, att få känna sig god och hederlig. REN altruism finns som sagt inte - där förväntar man sig ingenting i retur.
Citera
2026-07-14, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Tveksamt, innan internet och scrollande på mobilen när väntande på bussen var rena döden lämnade jag gamla tidskrifter jag redan läst på busshållplatsen. Jag stod aldrig kvar och poserade med dessa för att nån skulle se mig, jag såg mig själv som en tuff kille på den tiden och det hade rimmat illa med min persona så jag mer smög ut dom där. Det fanns aldrig nån vinning för egen del i detta.

Jo, du kände att du gjorde någonting nobelt/gott/bra...
Citera
2026-07-14, 11:38
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Jo, du kände att du gjorde någonting nobelt/gott/bra...

Nej jag väntade mig inga poäng, jag ville bara inte att andra skulle ha lika förbannat tråkigt jag hade när jag väntade på buss.
Citera
2026-07-14, 13:00
Medlem
pn222jws avatar
En sorts altruism 2026-07-14...

... en liten fångad flygare...
https://imgur.com/a/FeY0Gn6

...återfår sin frihet!
https://imgur.com/a/vdhKdcq

Glad sommar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera