Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Du bara tror att du är en altruistisk person...
Jag
vet att jag är född som det. Det jag gjort för andra och min välmening har varit mycket omfattande och även mot människor som absolut inte förtjänat minsta välvilja från mig.
Som äldre är jag knappast lika altruistisk. Det är jag glad för. Människor är allt annat än trevliga generellt men jag möter ändå till och från människor som är lite mer som jag eller som jag varit. Vi är dock väldigt få här i världen.
Att du inte är det, innebär inte att alla andra fungerar som du gör. Du är endast en ram över hur du är, inte en spegling av resten av mänskligheten. Sedan kan du och andra hitta på hur mycket ni vill då om vad ni anser är "motiv" till välvilja. Att det stömmer i vissa fall innebär inte att ni förstår den övergripande bilden. Trots allt är ni själva mer egocentriskt styrda.
Vi hade aldrig haft så starka gruppnormer om akla bara sett till vad de själva kan tjäna på något. Världen är full av människor som gör saker för andra samtidigt som de vet att de inte kommer få något tillbaka för det.
Men om jag gör en god gärning för tio personer, kankse tre av dem kommer göra en god gärning för helt andra människor som en dag är i behov eller nöd. Det är min och måmga andras "belöning". Handlar inte om egen nytta eller att vi måste vara perfekta exemplar själva utan om att den människan kanske stannar upp nästa gång den ser en annan i nöd.
En kan inte göra allt men alla kan gör något.