2026-07-11, 14:12
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Det här hände år 2006, när jag flyttade in min första lägenhet. Jag bodde i ett hus som tillhörde Bredbandsbolaget, och jag gillade verkligen företaget i början. Men när Telenor köpte Bredbandsbolaget, började jag uppleva en hel del problem.

* De ändrade hastigheten på mitt bredband utan att fråga mig, vilket också ledde till att priset höjdes.
* De band mig till 250 mb utan min tillåtelse i 24 månader. Jag anmälde dem till ARN och fick rätt, så Telenor backade.
* När jag försökte säga upp mitt bredband hos Telenor fick jag stå i telefonkö i två timmar.
* De stängde av min fasta telefon mitt under ett samtal, utan att jag hade gett dem lov. Veckan efter fick jag ett brev där de meddelade att de inte längre skulle erbjuda fast telefoni via bredband.

Och etc, etc...De var därför jag valde till Bahnhof. Vilket jag ha varit nöjd med dom.

Nu få tiden avgöra. Men de kommer gå samma väg som BBB gjorde.
Jag hade Telenor i många år fram till 2013 när jag ville säga upp abonnemanget. Till en början hamnade man i någon loop för att sen klickas, ca 4-5 samtal. När man väl kom fram till någon som tog de emot anmälan om uppsägning, men sen slängde bort den då inget hände. Jag fick ringa flera gånger för att påpeka att jag sagt upp mitt abonnemang för de fortsatte skicka räkningar trots att jag bekräftat uppsägelsen hos dem 3 gånger. 4e gången gick det då jag hade spelat in samtalet och upplyste dem om det. Det krävdes totalt 18 samtal och jag vet inte hur många timmar i kö för att lyckas säga upp abonnemanget. Aldrig mer.

Telenor är det närmsta mafiaverksamhet jag upplevt i Sverige.
Citera
2026-07-11, 14:36
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Trots att många skribenter här tystats av Aschberg & Co spelar det ingen roll. Era tankar har sipprat ut i samhället och blivit dagens politik. Forumet har haft en enorm inverkan på verkligheten – ni påverkar samtiden mer än ni tror.

Må så vara. Varför skriver du ”ni” förresten?
Citera
2026-07-11, 14:44
Medlem
Twitterturkens avatar
Pengarna har talat, frågan är vilka idioter det är som stannar kvar som kund efter detta?
Citera
2026-07-11, 15:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Snart blir det BankID för att logga in på flashback

Telenor är ju motsatsen till Bahnhof och gör som alla politiker säger utan att blinka.

Gissar att det kommer starta "målvakter" inom bankID i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av lordy
Riktigt dåligt när de mindre aktörerna köps upp av de större. Bahnhof har, utöver sitt fokus på integritet, varit en prispressare i branschen. De tre stora drakarna på nationell nivå med egna nät (Telia, Tele2 och Telenor) gnuggar händerna. Speciellt med tanke på att de lokala öppna stadsnäten är svindyra och inte konkurrerar på pris.

Skrattretande att Telenor utmålar sig som en utmanare när de internationellt, enligt egen utsago, har 164 miljoner kunder. Fattar att de syftar på den svenska bredbandsmarknaden, men det är samma kvartalsekonomi och avkastningskrav i Sverige som internationellt. Kolla t.ex. vilken mellanmjölk det har blivit av Ownit efter att Telenor köpte dem 2013.

Och sist men inte minst, vilket skämt av Karlung att casha in på det här sättet. Alla stora ord genom åren, och så säljer man av det enligt analytiker till en för låg peng till ett av jättebolagen. Pannkaka.

Nu är väl inte 1,5 miljarder i personlig förmögenhet precis en låg peng. Det sagt, hur mycket pengar behöver man? Det är bara någon procent eller två som har mer än 6-8M i kapital, bostad ej inräknad. Att vara en kraft på rätt sida och sälja för ett överskott man aldrig kommer kunna göra av med eller behöver känns däremot märkligt. Kan det vara ett hostile takeover? Att man fått en erbjudande från den där gruppen man inte får kritisera man inte kan tacka nej till? Man ska ha klart för sig att all censur, all övervakning, alla lagar i grund och botten syftar till en enda sak - att försvåra för den stora massan att förstå vem det är som ligger bakom. Exakt allt handlar om det.

Citat:
Ursprungligen postat av NorskImposter
Vad tycker alla om ObeNet som ett alternativ till Bahnhof?

Finns det andra alternativ till Obenet, Mullvad osv?

Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Trots att många skribenter här tystats av Aschberg & Co spelar det ingen roll. Era tankar har sipprat ut i samhället och blivit dagens politik. Forumet har haft en enorm inverkan på verkligheten – ni påverkar samtiden mer än ni tror.

Man kan ju alltid hoppas det.

Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Jag hade Telenor i många år fram till 2013 när jag ville säga upp abonnemanget. Till en början hamnade man i någon loop för att sen klickas, ca 4-5 samtal. När man väl kom fram till någon som tog de emot anmälan om uppsägning, men sen slängde bort den då inget hände. Jag fick ringa flera gånger för att påpeka att jag sagt upp mitt abonnemang för de fortsatte skicka räkningar trots att jag bekräftat uppsägelsen hos dem 3 gånger. 4e gången gick det då jag hade spelat in samtalet och upplyste dem om det. Det krävdes totalt 18 samtal och jag vet inte hur många timmar i kö för att lyckas säga upp abonnemanget. Aldrig mer.

Telenor är det närmsta mafiaverksamhet jag upplevt i Sverige.

Vill man avsluta något görs väl det bäst skriftligt, i synnerhet om de krånglar? Skickar de fakturan på mejl så svara på den och skriv BESTRIDES i Ämnesraden. I annat fall, skriv med tusch över hela fakturan BESTRIDES, kopiera och skicka brevledes till dem helst rekommenderat. Då riskerar du inte betalningsanmärkning innan frågan är löst.

Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Pengarna har talat, frågan är vilka idioter det är som stannar kvar som kund efter detta?

Jag kommer lämna dem de närmaste dagarna.
Citera
2026-07-11, 17:02
Medlem
Homofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag kommer lämna dem de närmaste dagarna.

Vad ska du välja istället?
Citera
2026-07-11, 18:02
Avslutad
Citat:
Nu är väl inte 1,5 miljarder i personlig förmögenhet precis en låg peng.

Det handlar om du kan läsa om vad aktien är värd och vad bolaget är värt, då är det lågt.

Inte vad han plockar personligen.

Det är inget privatägt bolag som man kan tro, det är ett aktiebolag.
Citera
2026-07-11, 21:51
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Vad ska man byta till istället?
Citera
2026-07-11, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Vad ska man byta till istället?
https://www.obe.net/ har det snackats om. Jag hade inte hört talas om det tidigare, men blev lite nyfiken på det.

EDIT: Sökte på min adress på Obenet, men dessvärre "Vi verkar tyvärr inte kunna leverera fiber till dig ännu"...
Senast redigerad av Megadolme 2026-07-11 kl. 22:22.
Citera
2026-07-12, 09:07
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Vill man avsluta något görs väl det bäst skriftligt, i synnerhet om de krånglar? Skickar de fakturan på mejl så svara på den och skriv BESTRIDES i Ämnesraden. I annat fall, skriv med tusch över hela fakturan BESTRIDES, kopiera och skicka brevledes till dem helst rekommenderat. Då riskerar du inte betalningsanmärkning innan frågan är löst.
Detta är förvisso enda gången jag råkat ut för detta men ska ta med mig det framledes. Men att man ska behöva göra så, är under all kritik.
Citera
2026-07-13, 09:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
40% ägs av Investor=Wallenbergssfären.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hi3G_Access

Det är bra för konkurrensen att Tre inte ägs av Telenor, så jag håller inte med dig.

Det är väl dags att åtminstone ändra namn på 3 eftersom 3G-nätet läggs ner.
Citera
2026-07-13, 17:40
Medlem
obenets avatar
Vi kommer finnas här på Flashback nu om det är så att några har några frågor.

Lite info,

https://www.obe.net/integritet
https://www.obe.net/privat/bredband/stadsnat
Citera
2026-07-13, 19:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av obenet
Vi kommer finnas här på Flashback nu om det är så att några har några frågor.

Lite info,

https://www.obe.net/integritet
https://www.obe.net/privat/bredband/stadsnat

Går inte skriva till dig/er här. Skapa 50 inlägg, så kan du/ni ta emot kommentarer.

Kommer gå över till er den dagen försäljningen går igenom.
Senast redigerad av Acodpc37 2026-07-13 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in