2026-07-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bahnhof kommer fortsätta så som gör idag.

Citat från pressmeddelandet.

Knappast att det blir så om de som har de åsikterna som Banhof stått för inte längre har majoritet.
Citera
2026-07-09, 21:31
Medlem
badbollen3s avatar
Gemini påstår att Jon Karlung och Andreas Norman säljer alla sina aktier. De säljer för 60 kr. per aktie. Vidare har Öresund gått med på att sälja sina aktier till telenor för 62 kr. per aktie. Det leder till att de är över 90% och kommer att lägga ett bud till småspararna på 62 kr. per aktie. Sedan ska Bahnhof avnoteras från börsen.

Jag bad gemini att dubbelkolla den infon, men den backade inte. Var kul så länge det varade
Citera
2026-07-10, 00:09
Medlem
Spiken i kistan för Bahnhof.
Citera
2026-07-10, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har haft Obenet i flera år. Fungerar klanderfritt. Vet dock inte hur de ser på yttrandefrihets och integritetsfrågorna som väl var ett av Bahnhofs starka kort?

Vad kostar ett "normalt" bredband/fiber från Obenet? Jag fattar förstås att det hänger ihop med vald hastighet, men ett vanligt alternativ?
Citera
2026-07-10, 05:36
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tri0n3
Nu på morgonen kom nyheten att Telenor köper majoritetspost i Bahnhof.

https://www.di.se/live/telenor-koper-majoritet-av-aktierna-i-bahnhof-ska-lagga-bud/

Den sista vettiga (enligt mig) internetoperatören går i graven, vad skall man byta till nu? En operatör som faktiskt bryr sig om kundens integritet.

Jaha, då var väl den sagan slut. Det var väl bara en tidsfråga innan en slipsbeklädd batikhäxa i modern Corporate-förpackning klev in och började förklara att allt nu ska “harmoniseras”, “effektiviseras” och “skalas upp”.

Det är den gamla visan: köp upp det som sticker ut, låt den gamla rebellprofilen leva kvar lagom länge för varumärkets skull, och börja sedan långsamt skruva på reglagen bakom kulisserna. Lite mindre obekväma principer, lite mer koncernpolicy. Lite mindre motvikt, lite mer compliance.

Farväl till den där jobbiga aktören som faktiskt satte sig på tvären när staten ville ha enklare åtkomst. Farväl till principfasta strider om integritet, anonymitet och rätten att inte alltid behöva logga in med hela sin identitet överallt.

Snart blir väl allt ännu en standardiserad tjänst med samma identitetslager, samma centrala kontrollpunkter och samma välpolerade budskap om att det är “för kundens bästa”. Ingen behöver ens slå av strömmen - det räcker att flytta reglagen lite i taget tills den där gamla motkraften bara är ännu en nod i samma nät.
Citera
2026-07-10, 06:37
Medlem
tack alla i tråden för tipsen om obenet
jag har bytt till dom nu också
Citera
2026-07-10, 07:32
Medlem
Komiskt att detta kommer efter att ChatControl 1.0 gick igenom och väntas komma i kraft =)

Det suger absolut.
Citera
2026-07-10, 08:25
Medlem
GodBolts avatar
Jag har under en längre tid funderat över Bahnhofs prishöjningar och hade till slut en månadskostnad på 630kr/mån för 1000/1000. Denna nyhet fick mig att till slut titta över utbudet och kunde enkelt sänka månadskostnaden med nästan 200kr/mån genom att gå över till bredband2. Trist utveckling på flera fronter.
Citera
2026-07-10, 10:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Vad kostar ett "normalt" bredband/fiber från Obenet? Jag fattar förstås att det hänger ihop med vald hastighet, men ett vanligt alternativ?
Jag har sjukt billigt pga att det går genom BRF. Jag vet inte vad det kostar om man tecknar det separat.
Citera
2026-07-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irgendwie
Spiken i kistan för Bahnhof.

Ja, jag tror inte folk förstår hur allvarligt det här är, och vad det leder till. Den sista aktören på marknaden som stod upp för vad som är rätt går nu i graven.
Citera
2026-07-10, 11:45
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Ja, jag tror inte folk förstår hur allvarligt det här är, och vad det leder till. Den sista aktören på marknaden som stod upp för vad som är rätt går nu i graven.

Sista aktören är dom väl inte, på Sweclockers postar flera användare om Obenet som tydligen ska vara nån nyare Bahnhof-liknande ISP som sätter integriteten i fokus: https://www.obe.net/integritet

Dock utan Bahnhofs provocerande marknadsföring, vilken säkert lockar en del till just Bahnhof (men som nu känns lite som att det bitit dom i röven iom att dom säljer ut sig till Telenor efter allt tjafsande om "integritet" i så många år).
Citera
2026-07-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Nja, självklart kommer Telenor sakta men säkert vilja styra och ställa, det brukar låta så här i början ,sedan kommer förändringarna oftast till det sämre.

Det här hände år 2006, när jag flyttade in min första lägenhet. Jag bodde i ett hus som tillhörde Bredbandsbolaget, och jag gillade verkligen företaget i början. Men när Telenor köpte Bredbandsbolaget, började jag uppleva en hel del problem.

* De ändrade hastigheten på mitt bredband utan att fråga mig, vilket också ledde till att priset höjdes.
* De band mig till 250 mb utan min tillåtelse i 24 månader. Jag anmälde dem till ARN och fick rätt, så Telenor backade.
* När jag försökte säga upp mitt bredband hos Telenor fick jag stå i telefonkö i två timmar.
* De stängde av min fasta telefon mitt under ett samtal, utan att jag hade gett dem lov. Veckan efter fick jag ett brev där de meddelade att de inte längre skulle erbjuda fast telefoni via bredband.

Och etc, etc...De var därför jag valde till Bahnhof. Vilket jag ha varit nöjd med dom.

Nu få tiden avgöra. Men de kommer gå samma väg som BBB gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in