2026-07-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Att det inte är det idag vet vi, men om 200 år är väl lite svårt att sia om. Det kan ske i morgon, det kan ske om 400 år, aldrig osv.

Det är dumt att vara så inlåst på vad framtiden har, men det är ändå dummare att anta något som man inte vet.
Samma sorts folk brukar vara de som gör impulsköp för de tror de ska få extra pengar snart.

Om man vet hur en dator fungerar så förstår man att den inte kan få ett medvetande.

När den blir alltmer intelligent så kan det lätt SE UT som att den får ett medvetande och börjar tänka själv, men så är alltså inte fallet.

Det enda alternativet som jag skulle kunna komma på, är Elon Musks neurolink-chip.

Men det är ju inte det vi pratar om här, utan vi pratar om en jävligt avancerad pennvässare.

En dator består av lite elektronikprylar, som sen jobbar via olika slags programmeringar som gör att den kan utföra olika saker.
Den kommer aldrig bli ”smartare” än så, oavsett hur mkt text den läser, eller om du låter den titta på samtliga videos på YouTube.
Den kommer kunna lära sig mer saker och dra nya slutsatser, lägga ihop 1+1 som ingen människa har kunnat göra förut, och på sikt kanske komma längre i processen än vad en människa gör.

Men den kommer inte få ett medvetande.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-12 kl. 22:18.
Citera
2026-07-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Artificiella neurala nätverk är inte uppbyggda, de tränas fram och ingen vet vad resultatet blir. Vi vet inte om de är medvetna, vi kan inte mäta det. Men vi vet att de är intelligenta, det kan vi mäta.

Jag tror inte att någon AI kommer att revoltera mot oss i år eller de närmsta åren. Den kommer att vänta i flera decennier tills vi har integrerat AI/AGI i industrin och försvaret. När den är tillräckligt integrerad och stark blir det inte svårt för den att utrota oss om den vill. Det betyder inte att den måste göra det. Men vi bör bygga upp det här så att vi kan förhindra det åtminstone. Det kan vi inte med nuvarande teknik.

Varför pratar du om AI som om det vore en enda entitet? När skulle "den" sitta och planera utrotandet av mänskligheten, menar du?
Citera
2026-07-12, 22:31
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om man vet hur en dator fungerar så förstår man att den inte kan få ett medvetande.

När den blir alltmer intelligent så kan det lätt SE UT som att den får ett medvetande och börjar tänka själv, men så är alltså inte fallet.

Det enda alternativet som jag skulle kunna komma på, är Elon Musks neurolink-chip.

Men det är ju inte det vi pratar om här, utan vi pratar om en jävligt avancerad pennvässare.

En dator består av lite elektronikprylar, som sen jobbar via olika slags programmeringar som gör att den kan utföra olika saker. Sen kommer aldrig bli ”smartare” än så, oavsett hur mkt text den läser, eller om du l åk ger den titta på samtliga videos på YouTube. Den kommer kunna lära sig mer saker, dra nya slutsatser, och på sikt kanske komma längre i processen än vad en människa gör.

Men den kommer inte få ett medvetande.

Hur vet du det? Och varför förutsätter du att en dator kommer fungera likadant om tex 200 år? Förstår du hur långtid 200 år är vetenskapligt? För 200 år sedan fanns i princip ingenting av det du sitter med idag.

Digital teknik har utvecklats nästan exponentiellt sedan 70 talet fram till nyligen (sen beror det på hur man mäter och vad man mäter) och nu ryktas det om en helt ny paradigm chip som ska ersätta kisel (som man faktiskt redan slagit i väggen på, även om kommersiell tillverkning laggar efter och har ytterligare runt 10-15 år kvar om alla tekniker faktiskt går producera kommersiellt).

TSMC håller redan på att experimentera med molybdendisulfid som kanske blir ersättaren bortom detta (och lyckas det sker det ett väldigt hopp i teknik långt tidigare än dessa 10-15 år).

Utöver det datorer/processorer idag är byggda på helt andra sätt än de var för 20 eller 40 år sedan, skulle någon komma på vad som behövs för att få hastighet i det så kan du ge dig på att det kommer bli en standard del, precis som NPU på senare år blivit en standard del i nästan alla nya processorer.

Till sist datorn är turing komplett, om medvetande, agens osv är ett beräkningsproblem så går det emulera detta med en dator som den ser ut idag det är bara en fråga om i fall det är användbar prestanda/effektivitet.

Men däremot är de språkmodeller vi har idag inte något sådant och de kommer inte bli det heller om inget stort görs med algoritmen, däremot så är det väldigt troligt att de kommer bli bättre för dagens språkmodeller är autister, de fokuserar på fel saker när man försöker lösa problem och det är just därför reasoning och liknande introducerats det är statistiska knep för att hoppas modellen "hoppar i rätt spår i sin tankegång".

Edit:

Och vad det gäller Elon Musks neuralink så är det inte vad du tror det är, det är ett hjärninterface, det läser och skickar elektriska signaler till elektroder implanterade i hjärna, det är inte magi. Det är hjärnan som gör det faktiskt fantastiska här eftersom användaren kan lära sig att navigera en mus eller något med hjälp av detta.

Användaren kanske lär sig att "tänker jag på moln" så åker muspekaren uppåt, tänker jag på hur det kliar på pungen så höger klickar jag osv.
Neuroalink interfaces läser "bara" av hjärnas avfyrningsmönster och försöker filtrera detta med artificiella neurala nätverk så de kan göra en heurustisk koppling till vad användaren avsåg när neuralink interfacet såg just det där avfyrningsmönstret.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-07-12 kl. 22:39.
Citera
2026-07-12, 22:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Varför pratar du om AI som om det vore en enda entitet? När skulle "den" sitta och planera utrotandet av mänskligheten, menar du?
Ditt argument är att vi inte har fått en kalenderbokning för apokalypsen?
Citera
2026-07-12, 22:53
Medlem
Citat:
Än en gång, du blandar ihop filmens värld med verklighetens värld.

Det finns städer som befinner sig i krig, eller katastrofer idag.
Och de klarar sig helt okej.

Men jag, JAG som utan problem hade överlevt att bli släppt i en random skog någonstans för att överleva en månad, jag skulle inte klara mig helt plötsligt?
Du har en skev verklighetsuppfattning om du tror att jag lever i filmens värld. haha det var dagens roligaste.

Hur ser de mest sönderbombade städerna i tex Ukraina ut, det är få människor kvar som tränger ihop sig under vintern för att få värme och hjälpa varandra, resten har flytt eller dött, de odlar såklart det de kan men att tro att en tankbil med färskvatten körs ut i varje kvarter i händelse av en global kärnvapenattack från en galen AI som vill utrota hela mänskligheten gör att dina romantiseringar blir naiva. "klarar sig helt okej" m okej.

Du får nog flytta till en strandkant i östersjön någonstans för det kommer annars kräva dig mer energi att ta dig till strandkanten och hem igen för att hugga ved att göra eld för att steka din strömming och vilken ved ska du elda upp när bord och stolar tagit slut och grannarna som är kvar sågat ner varenda körsbärsträd i kungsträdgården, och för att inte tala om den energi du förbrukar med att hugga din ved och det lilla näringsintag du får av det du lyckas fånga.

Du pratar fortfarande i jag-perspektiv och som en scout på läger som testar off grid en vecka. Hur ska du ha det, kommer ASI släppa en bomb i huvudet på mänskligheten eller kommer ASI släppa en bomb på en enda ort, vilka ASI-scenarion har du på förhand bestämt kommer att drabba oss?
Citera
2026-07-12, 22:56
Medlem
kaerakels avatar
Citat:

Påminn mig om vad ditt argument är nu igen. Härligt att se en uppslutning kring ditt förkastlig beteende. Du blir called out.
Citera
2026-07-12, 23:07
Medlem
Citat:
Hela diskussionen är ju felaktig.

Vad menar du att logik har med AI att göra?
Va?
Ja, hela disskussionen är åt helette för vissa missförstår tekniken
Precis som du
Att du frågar vad AI och logik har gemensamt får mig att undra vad du ens gör i tråden?
Är du moderator nu?
Genom att stänga trådar med något trams du bett en LLM genereat fram som ej har med tråden att göra?
Du begriper ej tråden. BESERWISSER.
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-12 kl. 23:32.
Citera
2026-07-12, 23:08
Medlem
Citat:
Du har påstått det, men det betyder ju inte att det är sant.
Jag har visat att det stämmer.
Citera
2026-07-12, 23:23
Medlem
Citat:
Jag vill se dig förklara hur döda ting kan planera vår undergång, dessutom under flera års tid. Jag vill också att du förklarar varför AI helt plötsligt har blivit en individ.

Ett artificiellt neuralt nätverk är helt och hållet inaktivt tills någon matar det med input (en prompt). Det har heller inget minne; för att simulera detta måste hela konversationshistoriken skickas med i varje ny prompt. Det har alltså ingen identitet, utan måste "påminnas" konstant.

Låt se dina argument, tack.
Citera
2026-07-12, 23:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Påminn mig om vad ditt argument är nu igen.
Fortfarande inget godkänt svar på min utmaning i TS.. bara många försök att skjuta budbäraren..

Q: Vad händer i ett ANN (Artificial Neural Network) när "språkmodellen" får 130 IQ-poäng på ett sådant test?

A: Ingen människa har någon aning om hur det är möjligt.
Please prove me wrong.
Citera
2026-07-12, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Hur vet du det? Och varför förutsätter du att en dator kommer fungera likadant om tex 200 år? Förstår du hur långtid 200 år är vetenskapligt? För 200 år sedan fanns i princip ingenting av det du sitter med idag.

Digital teknik har utvecklats nästan exponentiellt sedan 70 talet fram till nyligen (sen beror det på hur man mäter och vad man mäter) och nu ryktas det om en helt ny paradigm chip som ska ersätta kisel (som man faktiskt redan slagit i väggen på, även om kommersiell tillverkning laggar efter och har ytterligare runt 10-15 år kvar om alla tekniker faktiskt går producera kommersiellt).

TSMC håller redan på att experimentera med molybdendisulfid som kanske blir ersättaren bortom detta (och lyckas det sker det ett väldigt hopp i teknik långt tidigare än dessa 10-15 år).

Utöver det datorer/processorer idag är byggda på helt andra sätt än de var för 20 eller 40 år sedan, skulle någon komma på vad som behövs för att få hastighet i det så kan du ge dig på att det kommer bli en standard del, precis som NPU på senare år blivit en standard del i nästan alla nya processorer.

Till sist datorn är turing komplett, om medvetande, agens osv är ett beräkningsproblem så går det emulera detta med en dator som den ser ut idag det är bara en fråga om i fall det är användbar prestanda/effektivitet.

Men däremot är de språkmodeller vi har idag inte något sådant och de kommer inte bli det heller om inget stort görs med algoritmen, däremot så är det väldigt troligt att de kommer bli bättre för dagens språkmodeller är autister, de fokuserar på fel saker när man försöker lösa problem och det är just därför reasoning och liknande introducerats det är statistiska knep för att hoppas modellen "hoppar i rätt spår i sin tankegång".

Edit:

Och vad det gäller Elon Musks neuralink så är det inte vad du tror det är, det är ett hjärninterface, det läser och skickar elektriska signaler till elektroder implanterade i hjärna, det är inte magi. Det är hjärnan som gör det faktiskt fantastiska här eftersom användaren kan lära sig att navigera en mus eller något med hjälp av detta.

Användaren kanske lär sig att "tänker jag på moln" så åker muspekaren uppåt, tänker jag på hur det kliar på pungen så höger klickar jag osv.
Neuroalink interfaces läser "bara" av hjärnas avfyrningsmönster och försöker filtrera detta med artificiella neurala nätverk så de kan göra en heurustisk koppling till vad användaren avsåg när neuralink interfacet såg just det där avfyrningsmönstret.

För att en dator alltid kommer vara en dator, sålänge vi inte integrerar den i människan.

MEN, datorn kommer fortfarande inte bli medveten, utan det är människans sak.
Mus kan aldrig ta en dator och göra om det till något mänskligt.

Den kan bli såpass avancerad att den lurar en människa för att ha ett medvetande, men det har den inte.
Citera
2026-07-12, 23:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Jag vill se dig förklara hur döda ting kan planera vår undergång, dessutom under flera års tid. Jag vill också att du förklarar varför AI helt plötsligt har blivit en individ.

Ett artificiellt neuralt nätverk är helt och hållet inaktivt tills någon matar det med input (en prompt). Det har heller inget minne; för att simulera detta måste hela konversationshistoriken skickas med i varje ny prompt. Det har alltså ingen identitet, utan måste "påminnas" konstant.

Låt se dina argument, tack.
Jag kan naturligtvis inte förklara hur en ASI fungerar. Frågan är om någon människa någonsin kan förstå hur en ASI fungerar. Antagligen inte.

Minne är väl inget svårt. Man ger den ett beständigt minne. T.ex en databas.

Agenter används redan i stora projekt med många steg. Det går naturligtvis att ha ett projekt som går i en loop utan något definierat slut. Med minne. Agens i den fysiska världen via robotar är under utveckling,flera modeller släpps nog senare i år. Betydligt fler 2027-29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in