2026-07-12, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
När många kan sätta av 10k i månaden, då är dom 30+ ... Vad ska du med pengarna till när du är 60+? Många vid 60 har typ 10-15 år kvar att leva ...
Om du sparar 10k per månad i 20 år har du ca 5 miljoner med en årlig avkastning på 7 % vilket är fullt rimligt. Du kan sen räkna med en årlig avkastning på 350k kr per år givet att du slutar spara då och har samma avkastning.
Då kan man jobba mycket mindre, eller inte alls. Om man börjar när man är 20 kan man uppnå samma sak vid 40 osv.
Citera
2026-07-12, 16:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Är du duktig och lite påläst så ser du till att placera dom smart.
Ex har man 20 miljoner i kapital och ex låser dom på fast ränta på ca 2,50% så får 500k per år. Om du plockar ut som 500k som månadslön så har du 40k rent att leva för i månaden.

Har du fonder och aktier så har du större möjlighet till avkastning men högre risker.

Själv har jag spridit ut det för inte lägga allt i samma korg.

Men jag kommer ha en sjuk bra pension då jag i 30 år avsatt högre och högre tjänstepension för varje år till mig själv.

Bara hoppas man får vara frisk och tid för njuta av de investeringarna🙏🥳🥳

Nja, 30k netto blir det snarare efter att skatten är dragen, och över tid så knaprar imflationen i sig värdet av de 20 miljonerna.

Bättre då 20 diversifierade storbolagsaktier, de delar i regel ut mer än 2,5% och kurserna brukar stiga mer än inflationen över tid.
Citera
2026-07-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Om du sparar 10k per månad i 20 år har du ca 5 miljoner med en årlig avkastning på 7 % vilket är fullt rimligt. Du kan sen räkna med en årlig avkastning på 350k kr per år givet att du slutar spara då och har samma avkastning.
Då kan man jobba mycket mindre, eller inte alls. Om man börjar när man är 20 kan man uppnå samma sak vid 40 osv.

Sen kan man konstatera att börsen gått rätt mycket bättre än så de senaste 10-20 åren.
Citera
2026-07-12, 19:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
När många kan sätta av 10k i månaden, då är dom 30+ ... Vad ska du med pengarna till när du är 60+? Många vid 60 har typ 10-15 år kvar att leva ...
Du får gärna leva som fattigpensionär när du är 60. Jag tänker iaf gå i pension långt före riktåldern och ut och resa.
Citera
2026-07-12, 20:38
Medlem
Bamsetramses avatar
Har personligen sparat målmedvetet på detta sätt i långt över ett decennium nu.

Men att det skulle vara "lätt"? Kom igen. Det handlar om konstanta prioriteringar där man undviker onödiga kostnader till förmån för sparandet.

"20 år" är lätt att skriva men svårare att leva sig igenom. Man ska upp varje dag, dag ut och dag in för att nå det diffusa målet som finns någonstans där borta i fjärran.

Desto lägre lön du har desto mer extrema blir också prioriteringarna du behöver göra.

Med det sagt, nu efter att decennium+ lever sparandet sitt eget liv och man märker verkligen av det som beskrivs som snöbollseffekten, alltså att tjäna pengar på sina pengar.
Citera
2026-07-12, 22:20
Medlem
Trams

Ränta på ränta gör bara de som har 10 mille gå in med.
2,5 miljoner ger inget leva på.
Citera
2026-07-12, 22:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsetramse
Har personligen sparat målmedvetet på detta sätt i långt över ett decennium nu.

Men att det skulle vara "lätt"? Kom igen. Det handlar om konstanta prioriteringar där man undviker onödiga kostnader till förmån för sparandet.

"20 år" är lätt att skriva men svårare att leva sig igenom. Man ska upp varje dag, dag ut och dag in för att nå det diffusa målet som finns någonstans där borta i fjärran.

Desto lägre lön du har desto mer extrema blir också prioriteringarna du behöver göra.

Med det sagt, nu efter att decennium+ lever sparandet sitt eget liv och man märker verkligen av det som beskrivs som snöbollseffekten, alltså att tjäna pengar på sina pengar.
Instämmer i ditt inlägg. Att spara en större del av sin lön varje månad i 20 år kräver en del av psyket minst sagt, det är inte för alla.

Det behöver dock inte vara en "mardröm" som många tror att det är att spara 5-10-20k/mån i 20 år. Man lär sig att uppskatta sådant som faktiskt är meningsfullt i livet, det vill säga vänner, familj och personlig utveckling. Ren konsumtion och lyxvanor gör en sällan lycklig. Ta bara en bil som ett exempel. Om du kan cykla/promenera till jobbet skulle en ny Tesla sannolikt bara orsaka mer ångest än nytta. Helt plötsligt måste man betala parkeringsavgift, böter ibland, byta till vinterdäck, drivmedelskostnader, besikta bilen, reparera bilen, sitta i köer, betala försäkring, fordonsskatt, trängselskatt osv osv. En ny lyxvana kan lika gärna bli en börda för en.
Citera
2026-07-12, 22:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Trams

Ränta på ränta gör bara de som har 10 mille gå in med.
2,5 miljoner ger inget leva på.
2,5 mkr ger ungefär 8 000 kr/mån i passiva inkomster resten av livet. Visst, inte livsförändrande men ett trevligt tillskott utöver lönen.
Citera
2026-07-13, 00:37
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Att ha högst riskjusterad avkastning behöver ju inte betyda att du tjänar pengar som du kanske vet

Ja, det är ingen som lovat mig en påse pengar direkt.

Att ha hög riskjusterad avkastning betyder att du valt det som ger högst avkastning till lägst risk. Det är att ta det bästa beslutet givet den tillgänglig informationen / forskningen som finns för stunden.
Citera
2026-07-13, 01:17
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Är du duktig och lite påläst så ser du till att placera dom smart.
Ex har man 20 miljoner i kapital och ex låser dom på fast ränta på ca 2,50% så får 500k per år. Om du plockar ut som 500k som månadslön så har du 40k rent att leva för i månaden.

Har du fonder och aktier så har du större möjlighet till avkastning men högre risker.

Själv har jag spridit ut det för inte lägga allt i samma korg.

Men jag kommer ha en sjuk bra pension då jag i 30 år avsatt högre och högre tjänstepension för varje år till mig själv.

Bara hoppas man får vara frisk och tid för njuta av de investeringarna🙏🥳🥳

Du vet väl om att det är fet skatt på fet pension?
Citera
2026-07-13, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det var ett exempel..... herregud
Det är väl lika dumt att köpa 2
Två gurkor 12kr.
Eller köp två paket bregott för priset av en.
Har man det som exempel så är man en slösa som dessutom inte tänker på sin kropp.. man tillhör gruppen som inte ”vill spara för att man kanske dör i morgon”
Citera
2026-07-13, 08:12
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Du vet väl om att det är fet skatt på fet pension?

Skatt är svårt att undvika hur du än gör men det finns flera sätt att få ner skatten 😉. Att skriva ut sig från Sverige gör ju att du får ner skatten som exempel.
Men tjänstepensionen som jag kontrollerar har jag lite mer möjligheter. Men har personer runt mig som kan allt om det där, men det tar man när det är dax.

Får inte dumsnåla heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in