2026-07-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Kanske inte behöver just två coca cola för stunden. Men alltid bra att ta den andra vid senare tillfälle mera menat så.
Det är precis så de vill att du ska tänka, så du köper mer än vad du behöver.

Citat:
Axfood eller Cloetta kommer säkert göra dig rik
Mer troligt att man blir rik på aktier än på att överkonsumera.
Citera
2026-07-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet inte om du hört talas om "Marshmallowexperimentet".

Citerar lite,
En marshmallow erbjöds de fyraåriga barn som deltog i studien. Ledaren för försöket berättade för barnet att om hon eller han kunde motstå att direkt äta den erbjöds han eller hon istället två. Forskarna analyserade hur länge varje barn kunde motstå frestelsen att äta marshmallowen och om detta korrelerade med barnens framtida framgång.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marshmallowexperimentet_vid_Stanfords_universitet

Förstår du poängen?

Klart att jag förstår. Förmåga att abstrahera och tänka längre än näsan räcker är givetvis helt avgörande för mänsklig framgång. Både individuellt och som grupp. Extremt få har den minsta förmåga till detta. Därav alla idioter som röstar på (S) eftersom mer bidrag känns rätt för stunden...
Citera
2026-07-11, 22:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Varför fattar inte folk att det är superlätt att bli rik på ränta på ränta?

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?

Varför skulle globala indexfonder vara bättre än något annat? /Jobbar i branschen.

Är det för att du vill jämföra dig med något eller varför just index? Är det inte roligare att plocka ut sina egna aktier och skita i att jämföra sig med något annat?
Citera
2026-07-12, 08:52
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Varför skulle globala indexfonder vara bättre än något annat? /Jobbar i branschen.

Är det för att du vill jämföra dig med något eller varför just index? Är det inte roligare att plocka ut sina egna aktier och skita i att jämföra sig med något annat?

Jag investerar för att tjäna pengar, inte för att "ha roligt". (Globala) Indexfonder är den tillgång som har högst riskjusterad avkastning. Den forskning som gjorts på området gav b.la Eugene Fama nobelpriset.

https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/2013/fama/facts/
Citera
2026-07-12, 09:31
Medlem
När många kan sätta av 10k i månaden, då är dom 30+ ... Vad ska du med pengarna till när du är 60+? Många vid 60 har typ 10-15 år kvar att leva ...
Citera
2026-07-12, 09:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Jag investerar för att tjäna pengar, inte för att "ha roligt". (Globala) Indexfonder är den tillgång som har högst riskjusterad avkastning. Den forskning som gjorts på området gav b.la Eugene Fama nobelpriset.

https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/2013/fama/facts/

Att ha högst riskjusterad avkastning behöver ju inte betyda att du tjänar pengar som du kanske vet
Citera
2026-07-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
38 netto är nog rätt ovanligt som 26 åring även om du är kursetta på handels.
Jag har hela tiden skrivit om bruttolön…
Citera
2026-07-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
När många kan sätta av 10k i månaden, då är dom 30+ ... Vad ska du med pengarna till när du är 60+? Många vid 60 har typ 10-15 år kvar att leva ...

Det ena behöver inte utesluta det andra. Sätt av 5 tkr i månaden i indexfonder när du är i 30-årsåldern, och sätt av 5 tkr/månad till nöjeskontot. Så kan du pensionera dig med en fin fickpeng + åka på en trevlig, årlig resa fram tills dess. Om din partner kan göra samma - Bingo! Dubbelt upp!

Min erfarenhet är att ”spendera allt nu”-människor, inte upplever bättre livskvalitet i nuet, än balanserade ”spara”-personligheter. Tvärsom, ofta upplever dessa extrem frustration över att aldrig ha pengar kvar. Att ha någon miljon guppandes i fonder vid 40, inger ett lugn, en trygghet och ett ekonomiskt självförtroende. En fin sidoeffekt av sparandet.

Ang. ”rik på ålderns höst” - många idag har hälsan upp till 80-års åldern och många idag får uppleva sin 90-årsdag. Visst, finns aldrig några garantier i livet, men att sitta instängd i sin tvåa i Eskilstuna efter pensionsdagen och bara överleva från ena pensionsutbetalningen till den andra, pga av att man hade ett spattigt och odisciplinerat förhållande till sin privatekonomi under arbetslivet, måste kännas som ett kapitalt misslyckande.
Citera
2026-07-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Man kan använda sina pengar innan man fyller sextio.

Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Är det inte roligare att plocka ut sina egna aktier och skita i att jämföra sig med något annat?
Nu har jag i och för sig en hel del fonder, men håller helt klart med dig. Att köpa och sälja och se om man tänkt rätt är nästan lika viktigt som vinsten. En hobby som oftast lönar sig skillnad mot många andra fritidssysslor.
Citera
2026-07-12, 11:13
Medlem
Citat:
Tillbringar en tredjedel av livet i sängen ja det är viktigt att ha ett bra boende ,
Man kan också säga att man tillbringar mer tid med/på jobbet än med sin egna familj.

Vem sa att bo i en 1:a var att bo som en hund?
Investera rätt eller köp rätt boende så du klarar ekonomin. Man är väl inte snål eller dum bara för att man tycker en sak är dyr.

Köp två coca cola till priset av en. Ja kan ju säga man är ju dum i huvudet om man köper en istället för att ta två.
Beror iofs på vad man arbetar med.
Jag sa att bo i en etta är som att bo som en hund, eller tror inte du får låsa in en hund i en etta
Citera
2026-07-12, 12:51
Medlem
Wajis avatar
Är du duktig och lite påläst så ser du till att placera dom smart.
Ex har man 20 miljoner i kapital och ex låser dom på fast ränta på ca 2,50% så får 500k per år. Om du plockar ut som 500k som månadslön så har du 40k rent att leva för i månaden.

Har du fonder och aktier så har du större möjlighet till avkastning men högre risker.

Själv har jag spridit ut det för inte lägga allt i samma korg.

Men jag kommer ha en sjuk bra pension då jag i 30 år avsatt högre och högre tjänstepension för varje år till mig själv.

Bara hoppas man får vara frisk och tid för njuta av de investeringarna🙏🥳🥳
Citera
2026-07-12, 13:14
Medlem
Skadar såklart inte att ha pengar vid 60+ men den biologiska verkligheten är att ett problemfritt liv i den åldern inte är någon självklarhet. Det är åren innan du har vitalitet... Mycket negativt börjar hända i kroppen runt 60 för dom flesta....

Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det ena behöver inte utesluta det andra. Sätt av 5 tkr i månaden i indexfonder när du är i 30-årsåldern, och sätt av 5 tkr/månad till nöjeskontot. Så kan du pensionera dig med en fin fickpeng + åka på en trevlig, årlig resa fram tills dess. Om din partner kan göra samma - Bingo! Dubbelt upp!

Min erfarenhet är att ”spendera allt nu”-människor, inte upplever bättre livskvalitet i nuet, än balanserade ”spara”-personligheter. Tvärsom, ofta upplever dessa extrem frustration över att aldrig ha pengar kvar. Att ha någon miljon guppandes i fonder vid 40, inger ett lugn, en trygghet och ett ekonomiskt självförtroende. En fin sidoeffekt av sparandet.

Ang. ”rik på ålderns höst” - många idag har hälsan upp till 80-års åldern och många idag får uppleva sin 90-årsdag. Visst, finns aldrig några garantier i livet, men att sitta instängd i sin tvåa i Eskilstuna efter pensionsdagen och bara överleva från ena pensionsutbetalningen till den andra, pga av att man hade ett spattigt och odisciplinerat förhållande till sin privatekonomi under arbetslivet, måste kännas som ett kapitalt misslyckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in