2026-07-12, 15:51
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har inte min bil, så du vet inte….

Den har de system jag listade, så det finns den tidens varianter på flera av dagens system, vilket innebär att även i den gamla klenoden så är det inte knäpptyst från dig varningar om det finns nåt att varna för. Men jag skrev väl också att den inte hade precis allt, och därför heller inte varnar lika mycket som de nyaste bilarna kan göra om det vill sig.

Min nyare bil är en -18 och den har nästan allt av de system det talas om i tråden och kan därför varna för nästan allt det som andra vittnar om

Försök nu läs mina inlägg ordentligt, så kanske du begriper vad jag skriver, för hittills verkar du mest som om du tolkar mina inlägg med arslet, och jag hoppas verkligen att det inte är din intelligentaste del….

Berätta vilka bilar du har då, modell och årgång räcker.
Senast redigerad av Hulebacken 2026-07-12 kl. 16:01.
Citera
2026-07-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ett tips som inte många känner till är att ”Lane assist” avaktiveras när man använder körriktningsvisaren (eller blinkers i talspråk för de som inte vet). Vad innebär det då? Jo använder man ”blinkerserna” på bilen som man ska göra så ingriper inte Lane assist när man kör över heldragna linjer. Så fyll på din bil med blinkersvätska och använd spaken som man ska då se att det fungerar bättre.

Vad är det för menyer du behöver gräva i under färd som du hänvisar till har skapat flera olyckor? Vore kul att äntligen få reda på det här, alla påstår att man måste göra det och hänvisar till okända olyckor men ingen tycks kunna förklara vad det är för funktion man ska åt? Tips här också om man har missat det är att det finns ett flertal knappar på ratten för olika funktioner, s.k multifunktionsratt.

Oavsett Lane-assist så har föraren full kontroll och krävs löjligt lite kraft i armarna för att motarbeta spårkontrollen, tror man får helt enkelt stå ut med att det vibrerar lite i ratten när man gör den där undanmanövern på den där älgen. Jag har väjt självt flera gånger för vilt, aldrig något problem.

Rätt intressant att vissa har såna problem med körassistenter och andra märker aldrig av systemen. Jag har aldrig haft problem med eller blir störd av det. Min farsa har ju dagliga problem med detta, men då kör han rätt dåligt faktiskt också, men det vägrar ju han såklart att erkänna i sann Dunning kruger anda som många andra har.

Har du någon bra förklaring att det funkar utmärkt för vissa och märker knappt av det och andra tycks ha en evig lång kamp efter vägen för att motarbeta körassistent-systemen?

Det går ju inte att köra med blinkersen på konstant när man kör på mindre vägar, vilket dessutom är ett rent felaktigt och farligt om man inte tänker svänga, men bilen som står i korsningen framför tror det.

Körde en hyrbil som var synnerligen aggresiv i laneassisten, var direkt obehaglig att köra. Det var inget lätt mothåll som det brukar vara, utan bilen krängde plötsligt till och gör en sidförflyttning på en halvmeter varje gång man kom för nära mittlinjen.

I vissa bilar ligger tex ändringar av temperaturen i kupen ner i ett menysystem, vilket är rätt korkat faktiskt. Men det skiljer mycket mellan olika bilar såklart.

Bara för att vissa har bra lösningar så behöver inte alla ha det.
Citera
2026-07-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det går ju inte att köra med blinkersen på konstant när man kör på mindre vägar, vilket dessutom är ett rent felaktigt och farligt om man inte tänker svänga, men bilen som står i korsningen framför tror det.

Körde en hyrbil som var synnerligen aggresiv i laneassisten, var direkt obehaglig att köra. Det var inget lätt mothåll som det brukar vara, utan bilen krängde plötsligt till och gör en sidförflyttning på en halvmeter varje gång man kom för nära mittlinjen.

I vissa bilar ligger tex ändringar av temperaturen i kupen ner i ett menysystem, vilket är rätt korkat faktiskt. Men det skiljer mycket mellan olika bilar såklart.

Bara för att vissa har bra lösningar så behöver inte alla ha det.

Lane assist aktiveras runt 50km\h och uppåt. Ska man göra ett filbyte eller svänga av så ska man använda blinkers, då deaktiveras Lane assist. Väldigt enkelt.

Men sen är det ju så att har man en dålig placering av bilen för långt ut åt något håll så är det väl klart att Lane assisten kickar in, ligger man där man ska med bilen så är det alltså inga problem, svajar man så kickar lane-assist in. Jag vet att du kommer svara med att du kan köra bil och är riktigt bra på det också och det är inte problemet.

Åter igen, varför har vissa problem och andra inte?

Ok, så det är alltså den där temperatur som det ska fipplas med medans man kör. Varför är det kritiskt att det måste bara göras till varje pris medans man kör och varför kan man inte bara sätta en temperatur innan man åker iväg om det är viktigt om det är 20 eller 21 grader i kupén. Helt obegripligt att det ska fipplas med den faktiskt.
Citera
2026-07-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Lane assist aktiveras runt 50km\h och uppåt. Ska man göra ett filbyte eller svänga av så ska man använda blinkers, då deaktiveras Lane assist. Väldigt enkelt.

Men sen är det ju så att har man en dålig placering av bilen för långt ut åt något håll så är det väl klart att Lane assisten kickar in, ligger man där man ska med bilen så är det alltså inga problem, svajar man så kickar lane-assist in. Jag vet att du kommer svara med att du kan köra bil och är riktigt bra på det också och det är inte problemet.

Åter igen, varför har vissa problem och andra inte?

Ok, så det är alltså den där temperatur som det ska fipplas med medans man kör. Varför är det kritiskt att det måste bara göras till varje pris medans man kör och varför kan man inte bara sätta en temperatur innan man åker iväg om det är viktigt om det är 20 eller 21 grader i kupén. Helt obegripligt att det ska fipplas med den faktiskt.

Du förstår inte riktigt vilka vägar vi pratar om märker jag, så vi släpper det. Alla bor inte i Stockholm...
Citera
2026-07-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Berätta vilka bilar du har då, modell och årgång räcker.

Du har redan fått årgång på min nyaste privata, det är en VAG

Den andra hörde till bland det lyxigaste man kunde välja runt -00 om vi bortser från RR med anhang och supersportare från Italien t ex. Fanns med 6, 8, eller 12 cylindrar och var på G med 16 men det stoppades på prototypstadiet.

Tror du verkligen att inga av dagens allehanda säkerhetssystem, passiva som aktiva, inte fanns på bilar redan för 25-30 år sedan….? Ja då behöver du läsa på….

Men alltid humor då gossar kliver in och ska brösta sig och väsnas som om de minsann kan och vet, och så avslöjar de att de har stora kunskapsbrister….
Citera
2026-07-12, 18:30
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Du har redan fått årgång på min nyaste privata, det är en VAG

Den andra hörde till bland det lyxigaste man kunde välja runt -00 om vi bortser från RR med anhang och supersportare från Italien t ex. Fanns med 6, 8, eller 12 cylindrar och var på G med 16 men det stoppades på prototypstadiet.

Tror du verkligen att inga av dagens allehanda säkerhetssystem, passiva som aktiva, inte fanns på bilar redan för 25-30 år sedan….? Ja då behöver du läsa på….

Men alltid humor då gossar kliver in och ska brösta sig och väsnas som om de minsann kan och vet, och så avslöjar de att de har stora kunskapsbrister….

Det är förmodligen en Mercedes S-klass du snackar, eller möjligen en Maybach. Ingen av de har systemen tråden pratar om.

Inte heller en Volkswagen från 2018 tvingar på dessa system. Om din bil från 2018 har liknande var det inte i närheten av samma sak som det är nu. Du har bevisligen för dåligt underlag för att snacka.
Citera
2026-07-12, 18:37
Medlem
Citat:
Det är förmodligen en Mercedes S-klass du snackar, eller möjligen en Maybach. Ingen av de har de systemen tråden pratar om.

Inte heller en Volkswagen från 2018 tvingar på dessa system. Om din bil från 2018 har dessa var det inte i närheten av samma sak som det är nu. Du har bevisligen för dåligt underlag för att snacka.

Så vilka system menar du det talas om…?

Trådens ämne är att nya bilar enligt TS och några till gnällkukar, varnar plingar och har sig för en massa saker i tid och otid från olika säkerhetssystem vilka det gavs några exempel på.

Bilar från sekelskiftet har inte alla dess system, i alla fall inte i modernaste tappning. Men vissa säkerhetssystem och förarstödsystem fanns faktiskt redan då, och de kunde plinga och varna. Och det var det jag skrev från början.

Min nyaste bil har de flesta av de system som det gavs exempel på, och det kan varsla och plinga från dem, och vissa är påtvingade ja.
Men, alla är i grunden lätta att deaktivera, t ex är det 2-4 dutt med fingrarna utan att ens släppa ratten.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-12 kl. 18:41.
Citera
2026-07-12, 18:39
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Så vilka system menar du det talas om…?

Trådens ämne är att nya bilar enligt TS och några till gnällkukar, varnar plingar och har sig för en massa saker i tid och otid från olika säkerhetssystem vilka det gavs några exempel på.

Bilar från sekelskiftet har inte alla dess system, i alla fall inte i modernaste tappning. Men vissa säkerhetssystem och förarstödsystem fanns faktiskt redan då, och de kunde plinga och varna. Och det var det jag skrev från början.

Min nyaste bil har de flesta av de system som det gavs exempel på, och det kan varsla och plinga från dem

Som sagt, du har för dålig koll för att kunna diskutera med. Jag kunde lista ut vilken gammal kärra du hade direkt. Sluta fjanta dig nu.
Citera
2026-07-12, 18:42
Medlem
Citat:
Som sagt, du har för dålig koll för att kunna diskutera med. Jag kunde lista ut vilken gammal kärra du hade direkt. Sluta fjanta dig nu.

Det jag har skrivit om mina bilar stämmer ju…. Och jag har rätt bra koll på helt nya bilar med. Så vem larvar sig…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-12 kl. 18:45.
Citera
2026-07-12, 19:26
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Det jag har skrivit om mina bilar stämmer ju…. Och jag har rätt bra koll på helt nya bilar med. Så vem larvar sig…

Ingen av dina bilars system fungerar som de nya.

Det är inte bara jag som har försökt få dig att förstå, men du vägrar lyssna.
Citera
2026-07-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ingen av dina bilars system fungerar som de nya.

Det är inte bara jag som har försökt få dig att förstå, men du vägrar lyssna.

Ja för du har ju kört mina bilar….

Jag får trötthetsvarningar med ljud
Jag får varningar om jag ligger för nära, med ljud
Jag kan få galet tjut om systemet anser risk för krock föreligger, vilket kan följas av automatisk panikbroms om jag inte agerar.
Det finns varningar för att ha fönstren öppna när klimatanläggningen är aktiverad
Det finns Lane Assist som kan durra i ratten eller hjälpa att styra, och som varnar med ljud om jag håller för löst i ratten

Får att ta några exempel i en skaplig diger hög, så den är inte alls så långt efter de allra nyaste bilarna.

Är det mer du vill veta o herr ”expert”….?
Citera
2026-07-12, 19:49
Medlem
Jag kör en ny tysk bil och har inte märkt av det här. Kollar i mobilen 80% av tiden när jag ligger på större vägar. Vilken modell gäller det så man kan undvika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in